Ljusautomatik

SL från 2001

Ljusautomatik

UNREAD_POSTav sone » 2020-04-05, 18.47.38

SL500 -02 Hej jag har satt in reläer så att dimljusen är tända på dagen och när det blir mörkt tänds halvljuset automatiskt ,har vredet på auto, problemet är att det kommer upp varning i instrumentet att det är fel på dimljusen, trycker in knappen på instrumentet då försvinner varningen , detta kommer upp nästan varje gång jag startar upp bilen , har bilen stått ca 2 timmar och jag startar upp då kommer inte felmeddelandet upp
är det någon som har erfarenhet av detta , hur kringgår jag detta ,lite irriterande
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

Re: Ljusautomatik

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-04-06, 23.02.06

Jag har inte detaljerade kunskaper eller erfarenheter av detta, men kommer med en fundering ändå.

Alla moderna MB har en ganska avancerad "glödtrådsvakt", en elektronisk enhet som övervakar alla bilens yttre glödlampor. Relevant här: Glödlamporna i dimljusen förväntas dra en ström som motsvarar lampornas effekt (55W blir knappt 5A).

Om glödtrådsvakten ser att dimljusen är påslagna *men* att de drar alldeles för lite ström, så får du en felsignal.
Vad jag menar är att om dina reläer (som tänder dimljusen) inte får sin matning genom glödtrådsvakten så kan den luras till att tro att glödlamporna är trasiga.

Jag har dock ingen lösning på ditt problem, hoppas att andra medlemmar kan fylla på (-:
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Ljusautomatik

UNREAD_POSTav sone » 2020-04-07, 09.50.01

Tack. reläerna för inte spänning genom glödtrådsvakten , går kanske att lura detta på något sätt montera ett motstånd kanske ,jag kan inte detta, hoppas det är någon som är insatt i glödtrådsvakten
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

Re: Ljusautomatik

UNREAD_POSTav sone » 2020-04-07, 18.36.11

Bild

Så här ser det ut på dagen
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

Re: Ljusautomatik

UNREAD_POSTav Smile » 2020-04-13, 09.59.10

Hej sone.

Glödtrådsvakt är ett föråldrat system för övervakning av lampor i en bil. Den finns inte i din SL500. Alla moderna bilar från mitten av 90 talet har ett annat avancerat övervakning system som heter CANBUS. Den övervakar hela elsystemet och sköter kommunikation mellan komponenter som finns i en bil. CANBUS används överallt idag, båtar, flyg och industrin mm.
Du kan nog inte koppla in dina dimljus så som du har tänkt utan att få felmeddelande. Det går inte att koppla in kablar och reläer hur som helst i moderna bilar mer. Man måste veta hur det ska göras utan att CANBUS varnar. Jag kan inte Mercedes system utantill. Jag föreslår att du letar upp någon som kan ditt system och frågar den. Det finns säkert en nörd ute i stora världen som har memorerat hela system. Sök gärna utomlands.

Lycka till.
Smile
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-11-08, 21.43.39

Re: Ljusautomatik

UNREAD_POSTav sone » 2020-04-14, 18.26.58

Tack för upplysningen, det verkar inte var någon här på forumet som vet mer än du ,
jag trodde det var glödtrådsvakt . då hade det nog varit lättare att fixa
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31


Återvänd till R230/R231

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster