Problem med min Mercedes-benz 420 SEL W140

W 140 S-Klass 1991-1998

UNREAD_POSTav Kevin » 2008-06-25, 23.58.13

Hejsan det är så att jag har problem med min mercedes som jag inte kan få någon klarhet i vad det kan vara !!
Det är så att när jag skall smygköra med bilen så att jag ligger ca.50km.h och 1500varv så är det som att den slocknar och går på en bråkdel av en sekund och gom går igen vid 1300varv just vid detta varv tal men kör jag på ett lägre vartal så går den perfekt och högre varv tal så går den helt fel fritt ! Men när jag kör såhär så blir den som att bilen går ryckigt !
Skulle vara tacksam för svar på detta då det är någonting som jag inte riktigt får någon klarhet i !
Hör av er Mvh Kevin
Kevin

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-06-26, 14.47.42

Hej Kevin

En 420 som går med 1500 v/min. (ca. 50 km/h) ligger ju strax över tomgångsvarvtalet, d.v.s. du har ett ytterst lätt tryck på gaspedalen. Detta får mig att tänka på om det inte skulle kunna vara microbrytaren som sitter vid sidan om bränslemängdmätaren och som påverkas av gasreglaget.
Brytaren skall vara påverkat i tomgångsläge, men direkt när gasreglaget påverkas skall brytaren växla. Om den växlar lite senare (ytterst lite) kan du få detta fenomen som du beskriver. Du kan testa detta när motorn är avstängd, då du lättare kan höra det lilla ”klick” när brytaren växlar. Kontrollera brytarens läge.
Senast redigerad av Jörgen 2008-06-27, 11.43.37, redigerad totalt 1 gång.
Jörgen

UNREAD_POSTav Kevin » 2008-06-26, 20.50.53

Tackar Jörgen för svar !
I vilket läge skall microbrytaren vara i ?
Hur isf. rättar man till det !
Tackar för svar Mvh Kevin
Kevin

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-06-27, 11.48.56

Kevin

Brytaren skall vara påverkat i tomgångsläge av gasreglaget, men direkt när detta påverkas skall brytaren växla.
Du skall justera brytarens läge, om så inte är fallet.
Du ser detta tydligen när du har tagit bort luftfiltret.
Jörgen

UNREAD_POSTav Kevin » 2008-06-27, 15.37.34

Tack Jörgen för svar !
Hur justerar man brytarens läge till rätt läge ?
Och Hur vet man att man fått den till rätt läge vid justering ?
Hur justerar man den ?
Vars sitter sitter brytaren någonstans ?

Tackar för svar , Med vänliga hälsningar/ Kevin
Kevin

Återvänd till W 140 S-Klass