Booster skrev:Drömmen hade ju varit en fräsch W140 420/500, coupé eller sedan,
men de flesta exemplaren är ju dessvärre ganska hårt åtgångna.
Men jag får väl ta en fundering och hålla utkik under vintern.
Jo, de flesta 140 du hittar på blocket eller mobile.de är "vandringspokaler" som haft en eller vanligen många ägare som köpt billigt, stoppat dit 20” hjul och 'herrejössesstereo' och när sedan en reparation gjort sig påmind finns inga pengar kvar, och så blir det en 'Åsa Nisse reparation' för att få den att linka runt kvarteret, och annons på blocket...
Hur en bil med flera sådana ägare är, inser de flesta.
Eftersom 140 börjar väcka intresse i Tyskland där de flesta försvunnit i österled under de år den var ett hatobjekt, börjar priserna på acceptabla exemplar över 100.000 kr strecket. Tyvärr innebär inte detta att den är vaccinerad mot reparationsbehov. Det är bilar som fordrar underhåll, och skall den kännas riktigt S-Klasse, så innebär detta mycket och genomtänkt underhåll. Rent mekaniskt är det hyfsat lättskruvat så har du stort garage (bilen är de facto större än den ser ut) och inte har en klase tummar centralt placerad i labbarna, kan du göra mycket själv. I så fall är en servicedator inkl. WIS (verkstadshandböckerna) näst intill oumbärligt. Jag kör min mycket (runt 2000 mil per år) så jag har en underhållsbudget på i snitt 50.000 - 60.000 per år.
När det gäller 140 är det inte givet att nyare årgång är bättre. Rostmässigt är de första två åren mycket bättre än de nyare. Det är samma sjuka som på alla Mercedes från sommaren 93 och framåt. Vattenbaserad grundfärg i bad som byttes en gång per vecka. Måndag och tisdag gick ganska bra, men från onsdagen började bakterierna att frodas i soppan och de bilar som passerade badet torsdag-fredag är makalösa rostburkar idag. Dessutom blev 140 dyr att bygga, så räknenissarna satte in sparprogram som försämrade en hel del under senare år. Det är dessutom en av de bilar som "går sönder medan de står stilla" så ett lågt miltal (dessutom skruvat?) är inte odelat bra. Bäst är en bil med känd, bra och DOKUMENTERAD historik. En extra varning för sena japanimporter. Visserligen superlåga miltal, men värmeskador i elsystemet pga ständig kökörning och oftast en föregångare till command, som endast funkar i Japan...
Jag bara varnar dig. Provkör du en hyfsad 215 eller en 140 så är du fast i träsket. De borde vara narkotikaklassade... Jag får akut abstinens om jag inte fått köra min på några dagar, en vecka är absoluta gränsen. Jag kommer att fortsätta missbruka min så länge jag öht får köra bil.