Köpråd CL500 -02/-03

CL500, CL55 AMG, CL 600, CL63 AMG, CL65 AMG

Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Booster » 2019-08-19, 19.59.56

Hej!

Ny här på forumet, kände att jag måste försöka få lite klartecken från er som vet.

Funderar på att köpa en CL500 årsmodell 02 eller 03, bilarna jag hittat har gått runt 10000.

Men googlar man om ”köpråd”, så kan man ju mest läsa att det är en bil med många, och dyra problem, såsom fjädringen, märkliga el-fel osv osv.

Kort och gått, är det mer regel än undantag att det alltid är något bekymmer med dessa modellerna? Problemfria bilar existerar väl förmodligen inte oavsett märke, men det vore trevligt att kunna köra mer, än att stå still.

5 tronic-lådan är att föredra? 7:an kanske inte kom förräns senare, som sagt, någon med erfarenhet av modellen är varmt välkommen att upplysa mig :)

Mvh
Booster
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-08-19, 19.49.36

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Marie » 2019-08-20, 11.41.04

En granne hade en sådan 2004 och ett par år framåt. Det var en mycket vacker bil, men tyvärr tillbringade den mera tid i Hedins verkstad i Borås än i grannens garage. :twisted:
Elfelen var fler än lopporna i en luffares överrock, och kompetensen hos Hedins i Borås var inte i paritet med deras förmåga att debitera. Slutligen fick en fristående verkstad 7H Bil i Kinna ordning på den, men då hade grannen tröttnat och köpte en CLS i stället.
Personligen skulle jag hålla tassarna borta ifrån en 215 om jag inte hade en *kompetent* verkstad att tillgå, och kunde betala vad det kostar att hålla den rullande....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-08-20, 12.28.07

Ha den stående på underhållsladdning när du inte kör den så slipper du alla elbuggar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Uky » 2019-08-20, 18.54.32

Jag har haft en. En av världens vackraste coupéer. Det är så nära en "total" njutning man kan komma i fråga om bilkörning. Hade människokroppen inte behövt äta och sova hade jag kunnat sätta mig i den i Onsala och klivit ur i Barcelona utan att känna mig det minsta restrött.

Här kommer en erfarenhetslista:

Det negativa: Dessa bilar är att betrakta som "Projekt". Dom skall avnjutas på sommriga torra vägar. Komforten är i absolut världsklass. man kan "glida" i långt över "körkortet-ryker" hastighet och samtidigt föra en lågmäld konversation med reskamraten bredvid.

Jag sålde min pga tids- och garagebrist till en bekant som vet att vårda klassiker.

Att välja en sen modell är ett måste då Du får en betydligt trevligare "Comand" än dom första årsmodellerna. Bättre Xenonlampor. Bättre Infotainment/Comand.

Kan Du meka litet lagom - OK. Centralmonterad tumme och benägen att behöva lämna den till en verkstad med "lounge" och lyxiga tidningar/skinnfåtöljer bör man avstå. Risken att bli rippad på alla pengarna är uppenbar. Dessutom börjar det bli ont om mekaniker som kan dom här bilarna. Man MÅSTE vara mekkunnig. Ett bra diagnosinstrument för några lusentappar är en bra investering!

Jag rekommenderar endast V8, M113 som är skottsäker så länge den fått sina oljebyten. Inte heller växellådan borde vara några problem, men se till att få ur plastspärren i växelgivaren innan den spricker! (gör-det-själv-jobb!). Betänk att det sitter 16 tändstift i motorn och att köpa dom över disk blir dyrt. => ebay!

Chassiet är NITAT då det är byggt av en blandning av stål, magnesium, aluminium och plast. En stor risk är fogen mellan ytterdörren och innerstrukturen. Kolla nederkanten NOGA det får INTE finnas några pormaskar eller meandrande maskar där.

Egentligen bör man ta upp ett ev objekt på en lyft och ta ner plastsjoken vid bottenplattan för att kolla att inte rost har fått fäste. Sidokjolarna MÅSTE man ta ner då det samlats mycket smuts där som med tiden täppt igen dränagen längst bak.

Det aktiva chassiet är en annan historia. Serviceinstruktionerna nämner inget om oljebyte MEN DET ÄR EN NÖDVÄNDIGHET för att undvika problem med ventiler och framför allt pumpen. Ett ABC-ras är katastrofalt. Oljan skall vara klargrön och lukta "olja". Är den svartgrå med spår av skit i är den aldrig bytt vilket kan ha medfört slitage på pumpen. En annan detalj är en pulsationsdämpare som är en förbrukningsdetalj och som tar slut runt 10.000 mil. Resultatet är ett morrande ljud som försvinner ovanför 1800 RPM på tomgång. Inte svindyr att byta och sitter inte så uselt heller.

Kablaget i "snabeln" vid förardörren har en förmåga att vickas av. Fixas av den händige men OBS: DET FINNS EN AIRBAG i dörren så var FÖRSIKTIG om Du skall åtgärda själv.

Luftpumpen för dörrlåsning/svankstöd kan ta slut. Kostar mellan 8 och 10 papp att byta.

Pneumatikslangarna till svankstöden i stolarna kan spricka och den grenkoppling som matar luft sitter under mattan under stolarna som måste lyftas ur vid reparation. Man kan INTE blåsa luft med lungorna för att kolla detta. Man måste ha en pneumatikpistol med manometer.

Det 3:e bromsljuset på bakluckan har en packning som troligtvis gett upp när Du köper bilen. Resultatet blir vatteninträngning ner till bakluckelåsmekanismen som aldrig någon använt. Alltså har den rostat igen och då batteriet sitter där bak förstås vad som händer om bilen får stå och ladda ur. Lösningen är att öppna förardörren med nyckel, riva ur fotmattan vid passagerarens fötter och ansluta +12V till en junction som sitter under en aluminiumplåt. Förutsatt att man inte har ett snålt tilltaget garage...
Låsmekanismen kan man renovera själv om det inte handlar om metallpulver...

Den automatiskt avbländbara ytterspegeln vid förarsidan har en begränsad livslängd. Ny är svindyr men en "vanlig" till en W220 kan fås för några kronor på en skrot.

Tag ur bagagerumsklädseln och inspektera NOGA baljan bakom vänster bakhjul. Är dränaget täppt kan det ha stått vatten upp i CD-växlaren och slutsteget. Även en TV-modul sitter där (Analog-TV...) om bilen haft den optionen.

Den här bilen äter bakdäck. ÄVEN om man kör med ägg på gaspedalen...

Sedan är det alla andra små förslitningsdetaljer som spännrullar, aggregatsrem, mm. Sådant man kan fixa själv.

Om Du tycker att det är värt "risken" - och jag avråder inte - gäller det att hitta ett välvårdat exemplar. Tyvärr har många blivit vandringspokaler efter några ägare.

Nu kallnar min mat. Jag återkommer när/om jag kan gräva fram mer erfarenheter un bakhjärnan...
C238 AMG
Uky
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2016-05-05, 21.20.10
Ort: Onsala

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Booster » 2019-08-20, 20.16.57

Tackar hjärtligt för alla bra och utförliga svar! I synnerhet det senaste :))

Kan inte påstå att suget för att köpa en blev större direkt hehe...

Drömmen hade ju varit en fräsch W140 420/500, coupé eller sedan,
men de flesta exemplaren är ju dessvärre ganska hårt åtgångna.
Men jag får väl ta en fundering och hålla utkik under vintern.
Booster
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-08-19, 19.49.36

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Marie » 2019-08-21, 11.22.58

Booster skrev:Drömmen hade ju varit en fräsch W140 420/500, coupé eller sedan,
men de flesta exemplaren är ju dessvärre ganska hårt åtgångna.
Men jag får väl ta en fundering och hålla utkik under vintern.


Jo, de flesta 140 du hittar på blocket eller mobile.de är "vandringspokaler" som haft en eller vanligen många ägare som köpt billigt, stoppat dit 20” hjul och 'herrejössesstereo' och när sedan en reparation gjort sig påmind finns inga pengar kvar, och så blir det en 'Åsa Nisse reparation' för att få den att linka runt kvarteret, och annons på blocket...
Hur en bil med flera sådana ägare är, inser de flesta.

Eftersom 140 börjar väcka intresse i Tyskland där de flesta försvunnit i österled under de år den var ett hatobjekt, börjar priserna på acceptabla exemplar över 100.000 kr strecket. Tyvärr innebär inte detta att den är vaccinerad mot reparationsbehov. Det är bilar som fordrar underhåll, och skall den kännas riktigt S-Klasse, så innebär detta mycket och genomtänkt underhåll. Rent mekaniskt är det hyfsat lättskruvat så har du stort garage (bilen är de facto större än den ser ut) och inte har en klase tummar centralt placerad i labbarna, kan du göra mycket själv. I så fall är en servicedator inkl. WIS (verkstadshandböckerna) näst intill oumbärligt. Jag kör min mycket (runt 2000 mil per år) så jag har en underhållsbudget på i snitt 50.000 - 60.000 per år.

När det gäller 140 är det inte givet att nyare årgång är bättre. Rostmässigt är de första två åren mycket bättre än de nyare. Det är samma sjuka som på alla Mercedes från sommaren 93 och framåt. Vattenbaserad grundfärg i bad som byttes en gång per vecka. Måndag och tisdag gick ganska bra, men från onsdagen började bakterierna att frodas i soppan och de bilar som passerade badet torsdag-fredag är makalösa rostburkar idag. Dessutom blev 140 dyr att bygga, så räknenissarna satte in sparprogram som försämrade en hel del under senare år. Det är dessutom en av de bilar som "går sönder medan de står stilla" så ett lågt miltal (dessutom skruvat?) är inte odelat bra. Bäst är en bil med känd, bra och DOKUMENTERAD historik. En extra varning för sena japanimporter. Visserligen superlåga miltal, men värmeskador i elsystemet pga ständig kökörning och oftast en föregångare till command, som endast funkar i Japan...

Jag bara varnar dig. Provkör du en hyfsad 215 eller en 140 så är du fast i träsket. De borde vara narkotikaklassade... Jag får akut abstinens om jag inte fått köra min på några dagar, en vecka är absoluta gränsen. Jag kommer att fortsätta missbruka min så länge jag öht får köra bil.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Uky » 2019-08-22, 19.34.02

Nu har jag funderat litet till, men kan inte komma på något vesäntligt jag har glömt.

Om Du endast avser att köra bilen sommartid och vill ta risken så OK.

Om Du vill köra året runt, men ändå åka "snyggt" så rekommenderar jag i ställer en
E-klass coupé, en C207 som jag har själv.

Jag har ingen erfarenhet av Dieselversionerna men staten har ju signallerat att man nu vill bli av med dieselbilar så man höjer skatterna. En bekant i branschen har avrått mig från dieslar: "Så länge allt fungerar är det bra. Minsta problem kan bli ruskigt dyrt".

Jag hade nys på en E500 fullsmetad men mellanskillnaden blev för stor så jag fick nöja mig med en E350. Dessa motorer, M272 i 350 och M274 i 500 har några "farliga" motornummer serier vilka innan man passerat dessa medför risk för dyra problem med kamkedjedreven. Efter dessa nummer påstås problemen vara över. 500 är en V8, och 350 en 3.5 liters direktinsprutad sak. På långkörningar i laglig / "följer-trafikrytmen-fart" drar den ~0.7 liter milen. På ett Engelskt forum ansågs 350 vara en "sweet spot". Med "Dynamics Package" får man ett sorts "halvautomatiskt" fjädringssystem som inte är så tokigt med inställning för antingen Comfort eller Sport (som styvar upp chassiet och som ger rappare motor/växlingar)

C207 är baserad på C-klassens bottenplatta och "sminkad" med E-klassens inredning. Den tillhör den generationen som Mercedes tog fram efter alla katastrofer från samarbetet med Chrysler. Den som rivit i en W204/A207(Cabben)/C207/W212 ser att innandömet blivit "väldigt mycket" likt bilar från vilken annan biltillverkare som helst. Det rör sig om förenklingar, billigare material men också fördelen av det faktum att dessa bilar delar delar med andra produktserier som tillverkas i miljontals exemplar.

Reservdelar och annat finns i överflöd. Du får inte samma fantastiska komfort som i en C215 eller W140 men det är en bil som är betydligt enklare i sin uppbyggnad. Mängden optioner är stor. Fördelen är också att exvis Comanden har USB- för MP3-filer samt Blåtandsklar. Det är ganska trevligt med ett modernt infotainment system.

Efter 10 år finns fortfarande inte en enda rostbubbla på karossen. Inget i hjulhuskanterna. Inget i dörrarnas nederkant osv. Tyska TüV (besiktning) rankade W212 bland de bästa när dom började dyka upp efter några år.
C238 AMG
Uky
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2016-05-05, 21.20.10
Ort: Onsala

Re: Köpråd CL500 -02/-03

UNREAD_POSTav Booster » 2019-08-23, 00.55.06

Återigen, trevligt med saklig och bra info! :)

Instämmer med allt, då min far avverkat ett gäng W126 och W140, på den tiden dom inte
kostade i nivå med en Opel Insignia, som idag :)
Så det är av lite nostalgi-skäl som en W140 varit i kikaren ett tag, men som sagt, dom som legat ute har ju oftast varit Rinkeby-kittade, snorlåga och i allmänt dåligt skick.
Har mest haft massa andra märken och modeller själv, endast haft en SL500 R129 samt en E500 W211.

En E-Coupe är inte en helt dålig idé faktiskt, ska kika lite närmare på en sådan,
känns lite rejäl och lagom modern, men inte lika mycket av allt lull-lull sm tenderar att krångla. Aldrig intresserat mig för själva ”skruva”-biten, på tok för dåligt tålamod för sånt! :)
Mest puts och sätta en personlig och clean touch som är mitt intresse, ja, och att köra då givetvis.

Tack igen
Booster
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-08-19, 19.49.36


Återvänd till C215 / C216

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron