av celberg » 2019-05-11, 16.06.04
Min W116 från 1975 med M116 och därmed D-jetronic har funkat bra ända sen jag köpte den för ett drygt år sedan. Gjorde ju det vanliga för att säkerställa en säker drift. Kollade över och bytte de slitagedelar i fördelaren som jag ansåg vara på gång att byta (lock, rotor och brytarspetsar) samt bytte alla bränsleslangar i hela systemet. Körde hela förra sommaren och dessutom en tur på torra vintervägar i Skåne utan problem.
Nu i vår har den börjat gå sämre och sämre fram tills i dag när den inte ville gå alls. Ojämn tomgång för att helt plötsligt bara stanna. Hackar även på högre varv. Orkeslös. Nollade allt för att verkligen veta att tändning och allt annat står rätt i förhållande till varandra. Inte ens en puff i nån cylinder... Kollade triggerkontakterna till insprutningen och justerade avstånden.
Testade och kollade på allt och fick för mig att byta rotor till en utan övervarvningsskydd. Sitter en sån i min 107a, så det var ju enkelt att bara byta.
Byter rotor, sätter mig bakom ratten och vrider om nyckeln. Motorn går igång innan den hunnit snurra ett helt varv!
Vad finns det egentligen i en rotor som kan gå sönder? Ser absolut inga fel på den som helt klart är trasig.
Beställer en ny utan övervarvningsskydd på måndag, jag lär inte övervarva den motorn i vilket fall som helst.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)