Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

UNREAD_POSTav celberg » 2019-05-11, 16.06.04

Min W116 från 1975 med M116 och därmed D-jetronic har funkat bra ända sen jag köpte den för ett drygt år sedan. Gjorde ju det vanliga för att säkerställa en säker drift. Kollade över och bytte de slitagedelar i fördelaren som jag ansåg vara på gång att byta (lock, rotor och brytarspetsar) samt bytte alla bränsleslangar i hela systemet. Körde hela förra sommaren och dessutom en tur på torra vintervägar i Skåne utan problem.
Nu i vår har den börjat gå sämre och sämre fram tills i dag när den inte ville gå alls. Ojämn tomgång för att helt plötsligt bara stanna. Hackar även på högre varv. Orkeslös. Nollade allt för att verkligen veta att tändning och allt annat står rätt i förhållande till varandra. Inte ens en puff i nån cylinder... Kollade triggerkontakterna till insprutningen och justerade avstånden.
Testade och kollade på allt och fick för mig att byta rotor till en utan övervarvningsskydd. Sitter en sån i min 107a, så det var ju enkelt att bara byta.
Byter rotor, sätter mig bakom ratten och vrider om nyckeln. Motorn går igång innan den hunnit snurra ett helt varv!
Vad finns det egentligen i en rotor som kan gå sönder? Ser absolut inga fel på den som helt klart är trasig.
Beställer en ny utan övervarvningsskydd på måndag, jag lär inte övervarva den motorn i vilket fall som helst.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-05-12, 09.50.01

Det kan ha blivit avbrott i den. Jag har även varit med om att det bränt ett mycket litet hål i rotorn, knappt synligt, vilket gjort att gnistan har gått rakt ner i fördelaraxeln.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

UNREAD_POSTav celberg » 2019-05-12, 12.03.18

Ja, nåt har ju hänt med den. Provade att mäta motståndet mellan yttre och inre kontaktpunkten men det verkar inte vara kontakt mellan de båda punkterna. Provade samma sak med den enklare utan övervarvningsskyddet och det fanns inget mätbart där heller! Borde det inte vara det?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-05-13, 08.30.46

celberg skrev:Ja, nåt har ju hänt med den. Provade att mäta motståndet mellan yttre och inre kontaktpunkten men det verkar inte vara kontakt mellan de båda punkterna. Provade samma sak med den enklare utan övervarvningsskyddet och det fanns inget mätbart där heller! Borde det inte vara det?

Får du 0 ohm så är det kontakt och avstörningen ligger väl i tändhattarna? Får du inget utslag på ohm mätaren så har du avbrott.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

UNREAD_POSTav celberg » 2019-05-13, 19.54.35

Testade med läget där multimetern piper när man för ihop de båda spröten. Inget pip på nån av rotorerna när jag mätte centrum och ytterst kontakten.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Vad kan egentligen gå sönder på en rotor?

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-05-14, 06.25.20

celberg skrev:Testade med läget där multimetern piper när man för ihop de båda spröten. Inget pip på nån av rotorerna när jag mätte centrum och ytterst kontakten.

Ställ multimetern på ohm istället och mät.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster