av Marie » 2019-03-24, 02.36.48
Är motorkablage och kablagen till gasspjällen och luftmängdsmätarna bytta?
Börja med att kolla att säkringarna på grundmodulen i den svarta datorboxen till höger i motorrummet är hela.
Något i ryggen på mig säger att kortslutning i ett av ovan nämnda självdestruerande kablage kan ha skjutit en eller flera säkringar. Då får inte motorelektroniken rätt spänningsförsörjning från grundmodulen.
Både höger och vänster spjällhus öppnas elektriskt från E-gas modulen. Vänster spjällhus kan dessutom öppnas delvis mekaniskt med en gasvajer som nödkörningsmöjlighet. I så fall borde den kunna bete sig som du beskriver. Öppnas bara vänster spjällhus och dessutom bara delvis, så blir den ju minst sagt tam...
Nya kablage kostar en bra sedelbunt...
En diagnos med en Stardiagnos är givetvis inte fel, men så länge inte säkringarna på grundmodulen är hela så att övriga styrboxar har en chans att kunna avläsas av diagnosdatorn ger det kanske inte så mycket?
Mercedes 400SE W140 -92
Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80