av AmeliaW109 » 2018-04-17, 18.39.12
Märkliga symtom, jag har aldrig varit med om att kablar går av eller att kontaktdon hoppar isär.
Nåväl, jag skulle börja med att gå igenom tändsystemet grundligt. Har du gjort det redan ?
OBS detta ser ut som en grundkurs, jag menar inte på något vis att förolämpa dig, bara om möjligt hjälpa!
- Tändstiften, kolla skick och elektrodavstånd
- Tändkablar inklusive tändstiftskontakter, kolla skick, motstånd, ev. sprickor
- Fördelarlock och rotor, kolla skick, slitage, ev. sprickor
- Brytarspetsar (om bilen har sådana), kolla avståndet och att kontaktytorna är fina
- Fördelaren, kolla ev. glapp i axelns lagring samt nockarnas höjd
- Mät och ev. justera kamvinkeln, kolla så att den inte varierar särskilt mycket
- Mät och ev. justera tändförställningen vid tomgångsvarv
- Kontrollera att tändförställningen ökar med varvtalet enligt specifikationer
Om tändsystemet är i perfekt ordning så skulle jag fortsätta felsökningen enligt följande.
OBS detta med ordningen på felsökningen är en en ren smaksak, andra medlemmar kan vilja göra annorlunda!
- Kompressionsprov på alla cylindrar, värdena ska förstås vara höga och jämna
-- giv akt på om någon cylinder behöver flera varv på sig för att nå full kompression, då är sannolikt dess ventiler o säten i behov av fräsning eller åtminstone slipning
När (om) dessa grundläggande funktioner är verifierade utan anmärkning kan det vara dags att undersöka motorns insprutningssystem. I skrivande stund vet jag inte vilket insprutningssystem din bil har, så jag avstår från att vidare kommentera detta.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)