Tilltagande elektroniska problem

W 116 S-Klass 1972-1980

Tilltagande elektroniska problem

UNREAD_POSTav Svento » 2018-04-17, 11.34.56

Okej...

Tog ett nytt lån. Vet inte om det var nån bra idé. Köpte bil för pengarna. Vet inte om det var nån bra idé. En likadan. Vet inte om det var nån bra idé. SE, nåt år nyare. Mer elektronik. Vet inte om det var nån bra idé. Eller - det var naturligtvis inte nån bra idé.

Any way. Den här är lite lyxigare. Aningen bättre skick. La 5000 mer den här gången.

Problemena är hur som helst dom samma. Den gemensamma nämnaren är DELIKAT ELEKTRONIK.
Diverse irriterande spridda småfel. Saker som inte fungerar, samt nya saker som slutar fungera.

Ett annat problem som den här har gemensamt med den förra är att den kort och gott faktiskt inte går att köra. Rullar i och för sig... Mer än man kan säga om tre-hjulingen. Det är hur som helst ett enormt problem. I vissa sammanhang räcker det med att kunna få bilen i rullning, men nästan alltid behöver man motor-driften med.

-

PLEASE READ THIS:
Det varit en massa individuella små-fel som alla gett samma symptom. Alltmer ojämn gång, otänd bensin som sprutar gnister ur avgas-röret. Prövar allt - utan resultat. Så plötsligt hittar man (which means kalle59) plötsligt en kabel som är helt av. Man lagar den, så brukar det gå hur bra som helst ett tag. Tills problemena återkommer fast med nån annan orsak.

Grund-problemet är ström-försörjning. Obviously. Motorn börjar gå lite ojämnt - knappt märkbart, men dom tilltagande vibrationerna leder till ökade påfrestningar på en massa annat. El-kontakter som är lite slitna tappar greppet alltmer. Ännu sämre tändning, ännu mer ojämn gång - och dessutom ökat slitage på elektroniken. När problemena är som värst, så tänder den bara på 5/6. Skakar våldsamt. Otänd bensin som antänds på ut-vägen så att det smattrar och sprutar gnister ur avgas-röret. Så dör den. Därför att nån av dom alltmer slitna kontakterna lossnat HELT.

Ofta har det då bara varit att reparera ett enda brott, sen har problemet verka vara löst. Men det här har ju lett till att en ytterligare kabel slitits ut. Så motorn börjar gå alltmer ojämnt IGEN. Sen återkommer symptomena, ett efter ett.

Så vet ju inte jag vad GRUND-FELET är. Kan ju vara nån komponent som börjar vara helt slut. Eller så är det bara en epidemisk förkylning? Ett infektuöst problem som regenererar sig självt. Och till-tar i omfattning.
Svento

Re: Tilltagande elektroniska problem

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-04-17, 18.39.12

Märkliga symtom, jag har aldrig varit med om att kablar går av eller att kontaktdon hoppar isär.

Nåväl, jag skulle börja med att gå igenom tändsystemet grundligt. Har du gjort det redan ?

OBS detta ser ut som en grundkurs, jag menar inte på något vis att förolämpa dig, bara om möjligt hjälpa!
- Tändstiften, kolla skick och elektrodavstånd
- Tändkablar inklusive tändstiftskontakter, kolla skick, motstånd, ev. sprickor
- Fördelarlock och rotor, kolla skick, slitage, ev. sprickor
- Brytarspetsar (om bilen har sådana), kolla avståndet och att kontaktytorna är fina
- Fördelaren, kolla ev. glapp i axelns lagring samt nockarnas höjd
- Mät och ev. justera kamvinkeln, kolla så att den inte varierar särskilt mycket
- Mät och ev. justera tändförställningen vid tomgångsvarv
- Kontrollera att tändförställningen ökar med varvtalet enligt specifikationer

Om tändsystemet är i perfekt ordning så skulle jag fortsätta felsökningen enligt följande.

OBS detta med ordningen på felsökningen är en en ren smaksak, andra medlemmar kan vilja göra annorlunda!
- Kompressionsprov på alla cylindrar, värdena ska förstås vara höga och jämna
-- giv akt på om någon cylinder behöver flera varv på sig för att nå full kompression, då är sannolikt dess ventiler o säten i behov av fräsning eller åtminstone slipning

När (om) dessa grundläggande funktioner är verifierade utan anmärkning kan det vara dags att undersöka motorns insprutningssystem. I skrivande stund vet jag inte vilket insprutningssystem din bil har, så jag avstår från att vidare kommentera detta.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109

UNREAD_POSTav Svento » 2018-10-29, 21.36.03

Nej alltså - grund-kurser är ju snarast precis vad jag behöver...!

Hänt sen senast: I stort sett samma. Felena har avlöst varann, men det har inte vari flera saker åt gången.

Massa kontakter har vari dåliga. Jag har då gjort egna som i dom allra flesta fall har fungera väldigt bra. Jag är alltså TOTAL nybörjare på sånt här.

Som omväxling till det elektriska fick jag jätte-problem med läckande driv-medel. Misstänker bensin-stölder efter att ha hört om liknande fall.

Bara själva reparerandet var äventyr i sig, eftersom jag vid tillfället inte hade möjlighet att hissa...! Och det är ju begränsat med utrymme då. Men jag var tvungen att få till nåt åtminstone provisoriskt för att ens kunna starta.

Jag beslöt mig för att göra slangen näst intill oförstör-bar, genom att varva hårt och mjukt. Skar bort rätt mycke av slangen och fick dit fräschare material i åtminstone ena änden. Trädde dom lösa ändarna på ett decimeter-långt mässings-rör, som visserligen räckte för att få tätt, men det gled naturligtvis av direkt.

Fick runt en del vulk-tejp och förankra den med bunt-band. Armera utanpå med diverse band och tråd av koppar. Ska ju vara nåt som inte rostar. Hitta dessutom nåt rör av hårdplast, som blev ytterligare armering på en kortare etapp. Så lyckades jag fixera slangen en del. Ju mindre den kan röra sig, desto mindre riskerar den skava mot nåt. Så mumifiera jag alltihop med ytterligare vulk-tejp.

Det blev betydligt mer än en provisorisk fält-lösning, så bra så att jag inte tänker utmana ödet ytterligare genom att byta mot en 'riktig'.

Och motorn gick bra tills den bara några dar senare helt sluta gå.
Svento

UNREAD_POSTav Svento » 2018-10-29, 21.59.14

Var ut i ett ärende, ett antal mil hemifrån, då motorn plötsligt fick det väldigt jobbigt. Klara inte högre varv, vilket oftast har betytt överslag nånstans - nästan alltid i fördelarn. Peta lite på den hemgjorda kontakten där, och fick för mig att den gick lite bättre, men det återkom.

Stanna då till vid vägkanten, för att åtminstone lite provisoriskt få det stadigt. Ta mig hem och sen göra det bättre i dagsljus.

Men jag fick inte igång den igen. Öppna fördelarn och då försvann både kolet i locket och sen den skruv som låser brytarn.

Fick ge upp. Kom på en buss som tog mig halv-vägs, och lyckades sen faktiskt hitta lift resten. På nåt sätt lyckades jag nån vecka senare lura med nån dit, som bogsera hem bilen.

Men jag får inte igång den. Startmotorn rör sig, men inte mer än så.

Har koppla ström-försörjningen direkt på brytarn, för att rationalisera bort ett potentiellt framtida glapp. Normalt slutar den ju med en kontakt, så sitter det en kort sladd på brytarn med en motsvarande kontakt, som ska på där.

Så vill jag inte ha det, efter att det har trassla så mycke där. Nu ska det inte kunna bli vare sig glapp eller överslag. Jag kan inte se nån anledning till att den lösningen skulle kunna vara skuld till det aktuella start-problemet.

Fördelar-locket ser okej ut. Bytte stift i våras, och det har inte vari nåt som har verka bekymmersamt där borta vid topp-locket.
Svento

UNREAD_POSTav celberg » 2018-12-12, 23.30.26

Om kolet i locket försvunnit kan det inte se ok ut...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

Återvänd till W 116 S-Klass