ML 500 elfel

Övriga Mercedesmodeller

ML 500 elfel

UNREAD_POSTav Bjerto81 » 2018-11-28, 09.35.50

Har problem med min ml 500 2006 W164.
bagageluckan fungerar inte som den ska. den öppnar ej med nyckeln eller från förarplatsen. enda som funkar är om jag trycker på handtaget utifrån,då öppnas den med motorn.
när den ska stängas så måste jag trycka ner den för hand. har haft upp rear sam unit och kunde konstatera att den var angripen av vatten.plockade ut den och skickade iväg på rengöring och byte av en komponent. men fortfarande så är problemet kvar. enda skillnaden är att nu drar den in och låser luckan då jag trycker igen den.
sen har jag problem med att bromslyse/blinkers slutar att fungera.har bytt lampor men inget hjälper. ibland funkar det i flera månader för att sen jävlas varje dag.
vad ska jag göra
Bjerto81

Re: ML 500 elfel

UNREAD_POSTav Uky » 2018-11-28, 20.21.18

Det är "bara" att riva isär klädseln bak, titta i kontaktdonen till bakljusen och se om det finns spår av fukt/korrosion, kolla kablaget mellan chassiet och bakluckan om någon kabel har vickats av eller är på väg att göra det.

Det förekommer att kontakstiften är dåligt klämda vilket kan vara svårt att se då man måste peta ut dom ur kontakthuset och det kan resultera i att dom inte hakar i när dom skall in i huset igen. Fukt i armaturer kan ge alla möjliga ologiska fel.

Dörr- och baklucke-kablage är en svag punkt. Dom vickas av förr eller senare och då MB inte (i mina bilar) har använt kontaktdon utan dragit hela härvan genom en gummislang är det PITA att felsöka.

Du slipper ligga under bilen i alla fall...
C238 AMG
Uky

Re: ML 500 elfel

UNREAD_POSTav Bjerto81 » 2018-11-28, 21.34.54

Jag rev ut lyktan bak och hittade felet med vänster bromsljus. Hållaren för lampan låg inte emot den där elplattan(vet ej namnet på den) plattan hade helt enkelt nästan gått av. Så rev ut den och lödde ihop den igen och byggde en liten förhöjning för att säkerställa att felet ej återkommer. Bagageluckan blir jag inte klok på. Men tydligt är att motorn till den inte får nån signal.
Bjerto81

Återvänd till Övriga modeller