För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp!

1982-1993

För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp!

Inläggav putta » 2018-10-27, 18.51.47

Idag på besiktningen fick jag underkänt på CO-halten vid tomgång som hade rusat upp till höga 9,7 ...fick chansen att varmköra den ordentligt och återkomma och det blev lite bättre men fortfarande för högt...fick chansen att byta luftfilter som jag dock tycker är väldigt rent och inte så gammalt och även stift men det förändrade inte utan mer en till 7,6 så nu undrar jag vad som kan vara galet?

Tidigare år har jag liggat mellan 0,0 och 0,4 för att nu då rusa iväg
till 9,7?
Luftmassemätare
Lambdasond
Katalysator

Har även fått tips om att byta olja och det kan jag erkänna att den är lite mer än 1 år gammalt.

Läste att om bilen har luftpump så skall inte CO-halten mätas?...stämmer det och vart hittar jag luftpumpen om jag har en sådan så jag kan visa det.

Kan även nämna att det fanns en svag bensin lukt runt bränslefilter och pump...kan det inverka om något är fel där?...filtret kanske gör sitt också i det här om den får vara fräsch.

Tips tas tacksamt emot för för övrigt är bilen kanon och med beröm från besiktaren och vill innerst inne få en lösning tillstånd utan att det skall kosta en massa för inlämning

Hoppas någon vänlig själ kan vägleda mig
Tack
PYour browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallback form below to upload your files like in the olden days.
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav Kölis » 2018-10-28, 09.35.41

Det är nog lambdasonden som har lagt av. Det är HC och luftpump som hänger ihop.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav putta » 2018-10-28, 10.30.56

Tack Kölis


Hmmm...är det det jag kan satsa på att byta...vad för uppgift har lambdasonden för att värdena skall bli bra ?

Dem andra teorierna jag nämner kan jag avfärda dem?

Tack
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav Time » 2018-10-28, 19.44.52

Lambdasonden rapporterar tillbaks vilken blandning du har egentligen. Du har antagligen en tretrådslambda. Två trådar är uppvärmning och en är Lambdavärdet. Egentligen är det inte så mycket Lambda men det låter väl seriöst :)
Du får Googla men de trådar som har samma färg är värmen. Tror det är den svarta som du ska mäta (mot jord) och den ska pendla till typ 5V, idealt runt 2,5V men brukar hoppa hit och dit om den är ok.
Om du inte kan mäta så kostar en ny ingen förmögenhet, finns på Feltema om du vågar, annars på Ebay eller hos Mercedes.
Bensinlukten får du ta tag i, inte kul om Mercan tar eld, det finns inte så många kvar...
Som Kölis säger är det höga odds på Lambdasensorn, lätt att byta på 190, sitter på grenröret.

Den är kinkig på skarvningen sägs det så det duger inte med klämkontakter, finns med kontakt som passar direkt i Mercan. Jag använde en sån där blå strömtjuv för att bara mäta, funkade bra.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav Time » 2018-10-28, 19.55.48

Ibland går det att göra ren sensorn men när den ändå är ur så byt den, håller inte bilen ut.
Luftpumpen är jag tveksam om den behövs idag, tror inte de mäter som de gjorde förr men jag kan ha fel, länge sen jag hade en sån. Ett skit som bara drar en massa bensin.
Om du har pump kanske det finns en EGR ventil ? hemska tanke, fastrostat och elände ? men CO beror säkert på annat, en sak i taget.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav putta » 2018-10-28, 21.22.24

Tack för inläggen

Har spanat in en Lambda via Ebay.de (se nedan,den skall det vara till min modell)som jag funderar på att skicka efter då jag går på er erfarenhet vad felet kan vara...bilen har ju gjort sina 18000mil så det är väl dags för ett byte men man funderar ändå på om dem andra alternativen kan spela in också?

Men förstår jag då rätt om Lambdan är defekt så blir det fel CO-halt på tomgången vid mätning hos bilprovningen?

Gällandes bensinlukten så får jag ta tag i det och hoppas att det är en enkel läcka som kan åtgärdas,lukten kom från där pump,filter och ackumulatorn är placerad under bilen i all fall...filter är nog inte bytt på länge om ens någon gång så den kan man passa på att skifta när man ändå är där.

https://www.ebay.de/itm/Bosch-025800313 ... :rk:1:pf:1

Tack
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav Time » 2018-10-29, 09.18.10

Det går ju att mäta först men det är en högoddsare. Tolkar ditt inlägg att du inte är bekväm med mätinstrument... Jag har ju rotat lite i KE jetronic i sommar och det är inte så avancerat men det är inte helt lätt heller, är dock amatör så kanske jag har fel.
OM sonden är paj så blir det tok hela vägen för bilen tror att det är mager blandning och öser på så mycket det går till en viss gräns. Det går att läsa av kvoten av hur mycket den lämnar i diagnosuttaget på vänster innerskärm men jag har inte fått stabila värden. Nästa steg blir ett skrivande oscilloscop. Jag TROR att sonden för det mesta antingen funkar eller inte så om mätvärdet pulsar så funkar det skapligt.

OVP reläet bakom batteriet är också en klassiker när det dyker upp mystiska fel med tomgång, svårstartad eller annat, passar alltid på att ta med ett om man är på skroten och råkar hitta en Merca.
Min 190 1,8 har också gått 18000 och OVP hade fått någon föregående ägare att gå loss på allt annat... resten borde inte vara slitet vid 18000, knappt inkörd.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav putta » 2018-10-29, 09.56.55

Tack för ditt inlägg

Som svar på det sista så startar den kanon och även tomgången är perfekt...lugn och fin :-)...har bytt OVP relät för så inte länge sedan heller så jag hoppas inte felet är där men det kan ju tittas på igen.


Mätinstrument är det ont om hos mig och sedan mäta rätt krävs ju dessutom så jag kanske ger det till någon annan i så fall.

Jag provar ett ny lambda om ingen annan har någon ide?

Tack
P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav putta » 2018-11-09, 21.07.07

Idag så fick jag bytt Lambda sonden men även ett ojebyte,oljefilter,luftfilter samt tändstift så nu skall jag bara få tid till efterbesiktning ...håll tummarna :-)...

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: För hög co-halt MB 190E 2,0 -87 med kat , vad göra Hjälp

Inläggav putta » 2018-11-12, 15.34.43

Vill tacka för tipsen,inläggen och er tid ni tagit för att hjälpa mig på vägen...ombesiktningen gick galant så nu klarar jag mig från det i 2 år i alla fall....

Det som byttes samt en rejäl varmkörning innan besiktningen...

-Lambda sensorn
-Olja
-Oljefilter
-Luftfilter
-Tändstift

Tack
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18


Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron