Svårstartad 450 Sl -74

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-06-09, 08.00.45

Det hade jag ingen aaaaaning om!
Det blir ju så när man har hillbillykepsen på, detaljer är för veklingar.

Jag hade givetvis tänkt att gå till botten med problemet, dvs hitta felet, men jag hade också tänkt att det får vänta till vintern. Därav tryckströmbrytaren.
Dom här grejorna är ju löjligt dyra så har man en fungerande kallstartventil så har man ju ingen lust att bränna den så det får bli tillbaks till startgasen.
Är det någon som har en bra, steg för steg, beskrivning på hur man går bakåt i den här kedjan?
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-06-09, 17.58.25

Har du provtryckt de andra insprutningsventilerna? Spring in till Kjell och köp en https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108
Kapa kabeln längst ut och sätt på kabelskor som passar på ventilerna. Sen kan du lossa och lyfta upp alla ventiler samtidigt. Brygga bränslepumpsreläet så pumpen går hela tiden och sätt din tryckströmbrytare på ena ledaren mellan kabelskon till ventilen och adaptern. Då kan du mäta och se så att ventilerna ger lika mycket i bästa fall och framför allt hur mycket de ger.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-06-12, 09.47.33

Kolla insprutsventilerna är något som absolut ska göras men eftersom bilen går bra när den är igång får det vänta till vintern.
Frågan var mer hur man felsöker det som styr kallstartsventilen?
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-10-27, 16.53.27

Sådärja, nu är hösten här.
Bilen har funkat perfekt under sommaren och vi har faktiskt kört ganska mycket (milmätaren har stoppat på drygt 20 000 så jag vet inte hur mycket).
Det är alltså dags att ta tag i det här med kallstarts funktionen.
Nån som har ett felsökningsschema?
Som jag fattar det ska en tempsensor (vattentemp A 002 542 21 17??) ge signal till ett relä (? ) som skickar ström till kallstartsventilen A 000 071 34 37 som ska öppna och skicka bränsle till motorn.
Låter ju inte som nått jätteproblem att mäta fram.
Alternativet är om nån kunnig männsika kan hjälpa till, bilen finns i Stockholm.
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-10-29, 20.31.08

Skicka ett mail till syd@mbks.se så kommer felsökningsschema.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2019-04-04, 09.49.49

Hej.
En fråga till Björn ang kallstartventilen.
I ett tidigare svar skrev du att kallstartventilen bara ska ha 3 V styrström.
Nu sitter jag och läser DrJet https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/69- ... tartventil och där står det att man ska lägga på 12V på kallstartventilen när man ska testa den.
Är DrJet lite för generell eller skiljer det mellan årsmodeller?
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2019-04-05, 15.32.19

Kanske är det min egen Hillbillykeps som påverkar mig också och jag kan ju naturligtvis ha fel... Eftersom de 8 ska ha 3 volt förutsatte jag att även den nionde ska ha det. Jag har nu också läst samma text som du och där anges ju 12V 3W som behövs för att öppna kallstartventilen.
Jag tror absolut att vi kan lita på Dr D-jet när det gäller detta. Är du osäker kan du ju ansluta 3V och se om den öppnar. Försiktighet är en dygd.
Min egen 350SE har varit svår att starta egentligen både varm och kall. Jag tog bort kontakten på kallstartsventilen och fick en helt annan startvillighet och gång. Har inte kört den varm därefter, men eftersom kallstartsventilen bara ska vara öppen upp till 35grader så ska ju inte det påverka.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2019-04-15, 19.56.25

Våren är en hopplös tid. Alla fyller år och det är hur mycket som helst att göra med båtar, hus, trädgård….
Nu är det fotboll på TV som frugan ville se så då passade jag på att få lite kvalitetstid i garaget.

Styrrelät till kallstartsventilen matas med 12 V.
Från relä till kallstartventilen visar 0 Ohm så inga konstigheter där.
Jag har svårt att tro att relät reducerar spänningen men för att vara säker matade jag kallstartventilen med 3V och den öppnade inte.
Jag provade också 6V med samma resultat men när jag la på 12V funkade kallstartventilen perfekt.

Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2019-04-16, 18.48.19

Att veta är bättre än att inte veta!
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster