Ställa CO på m102 KE

1982-1993

Ställa CO på m102 KE

UNREAD_POSTav Time » 2018-06-14, 11.29.29

Försökte ställa CO på min 190E 1,8 igår men inget hände. Kom sedan på att bilen har en Lambdasensor som ställer till det, hur gör man för att hitta rätt läge på luft"vågen" ? skruvar man på den lilla insexskruven händer inget annat än att den blir svårstartad, CO ligger still på 0,4
Har någonstans sett att man mäter signalen från Lambdan men var ?
Pga trasigt OVP har någon ännu mindre vetande skruvat på blandningen i förhoppning att fixa felet...
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Ställa CO på m102 KE

UNREAD_POSTav Marie » 2018-06-14, 21.17.08

Du skall ha lambdaregleringen bortkopplad när du ställer på skruven, annars försöker lambdaregleringen kompensera och då blir det inte mycket förändring som du redan observerat.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ställa CO på m102 KE

UNREAD_POSTav Time » 2018-06-18, 06.55.38

Trodde väl det men hur kopplar jag ur den ? Om man kopplar ur sensorn blir det ju fel ? insprutningen kommer att försöka kompensera i alla fall. Känner ett starkt behöv av handböcker för KE..
Det är lite kul att meka med insprutningen som egentligen inte är så komplicerad men har man en okänd bil med multipla fel blir det svårt.

I diagnosuttaget på pinne 2 och tre ska det ju vara möjligt att avläsa en spänning och/eller kvoten på "kompenseringen" men jag hittar olika värden. 2,5VDC (eller AC ?) verkar troligt men helst vill jag ha intervallen som ska ligga på 40-50 % Jag har utrustningen men vill vara påläst innan jag börjar skruva för mycket.

Bilen går bra, kanske en aning svårtartad när den är varm, ingen tomgång men inget annat.
Verkstan i Gävle litar jag inte på, de är bäst på att ta betalt, dåliga erfarenheter.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Ställa CO på m102 KE

UNREAD_POSTav Time » 2018-10-22, 18.15.14

Hmm, ingen som vet hur man gör... provade att skruva på vågen ett kvarts varv i taget och har nu hittat ett läge där den går bra men inte så bra den gjorde när den var ny. Jag ska försöka hitta en KE Jetronic specialist om det går.
Vågen är känslig har jag märkt, trodde det skulle gå att mäta kvoten på insprutningen men det gick inte, spänningarna verkar för små ?
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Ställa CO på m102 KE

UNREAD_POSTav J B » 2018-10-25, 00.47.14

Hej!

Ja, jag kunde inte låta bli att öva lite på skoltyskan.
Här är lite vad jag hittade på diverse fora:

https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=667137

https://www.w126-forum.de/read.php?1,235920

http://mb124.de/gallery/d/220701-1/Stauscheibe.pdf

Här är ju en del mätvärden som kanske kan komma till nytta.
Men att hitta en fullständig och enkel beskrivning tycks vara omöjligt.
Du får ta det för vad det är värt. Har sällan behövt mixtra med KE.

MVH
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Ställa CO på m102 KE

UNREAD_POSTav Time » 2018-10-25, 08.50.02

Tack ! Jag har heller inte behövt meka med KE men någon ägare före mig har bytt och skruvat här och där med flera fel samtidigt samt monterat in halva Biltemas sortiment...
Nu går den bra efter byte av det mesta och finjustering av "vågen", väldigt känslig men det är kul att få det helt rätt när man ändå håller på.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38


Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron