av swampmonkey » 2018-05-28, 01.10.33
Hej Alexander
Om du skrapar rent det "öra" som syns till höger om täckplåten på diffen baktill så har du ett nummer instämplat med den utväxling du har idag. jag brukar ta typ en kniv eller grövre skruvmejsel för att få bort det grova, å sen brukar en bit sandpapper göra resten lätt att läsa.
det är tyvärr flera grejer som måste stämma för att diffen ska vara garanterat överflyttbar. Det som kan ställa till mest problem är ifall diffen i sig har olika storlekar, det "ska" finnas två diffstorlekar på w124an, men jag har stött på tre, 165 185 och 210mm.
normalt sägs det bara vara 185 och 210mm, men skumt nog har jag dykt på tre stycken om606 w124or med 165mm diffen, så det är inte helt omöjligt att du skulle kunna ha en sådan.
1. att byta medbringare mellan diffarna fungerar, ska det göras riktigt ska grejerna momentdras å en bricka bytas (om vi pratar medbringaren för hardyskivan om jag minns rätt)
2. det som dock blir ett problem är om du går upp en storlek i diff, försökte byta en 165mm diff mot en 185mm diff, men 185mm diffen är någon centimeter längre, och oavsett hur jag försökte justera kardanen gick det inte. (i detta fallet på en w201a)
Det slutade med att jag satte dit en 165mm diff, men bytte medbringaren för hardyskivan till en storlek större för att passa mot bilens kardan.
3. Sen skiljer det sig åt lite vad gäller bredd på diffarna, men när jag jämfört drivaxlarna på 165mm och 185mm fordonen har de varit samma, och skillnaden är såpass liten att juster-marginal borde finnas i drivaxlarna.
4.
Sen har du även olika storlekar på medbringarna för drivaxlarna, de bör dock gå att byta, men är inget jag gett mig på själv.
5. Det finns även olika storlekar på drivaxlar, som inte nödvändigtvis har med drivaxelmedbringarna/lederna att göra, det ska dock inte innebära något problem.
----
Gällande växellådan så bör du mycket riktigt ha 1:1 på fjärde växeln, det kan ge orsak att passa på att byta till en diff som ger lite lägre varv än du har idag.
Gällande diffarna så verkar det inte finnas en "lösning" på storlek, drivaxlar och medbringare, det varierar lite mellan tillval etc, ser drivaxlarna väldig lika ut vad gäller storlek, så bör det gå att byta.
Om du tar isär kardanaxeln, se till att märka upp innan hur den satt ihop exakt, så du får tillbaka splinesen exakt rätt, obalans i kardan är tråkigt.
Lycka till!
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com