D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2018-05-09, 08.48.50

Jag håller på och söker efter en vettig R107 och som jag förstått så styrs bränsleinsprutningen på tidiga bilar av D-jet för att fr.o.m ca 1975 istället få K-jet (hoppas det stämmer). Om man tittar på en bil som ligger precis i gränslandet, kan man visuellt se skillnad mellan D- och K-jet bara genom att titta innanför huven?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav celberg » 2018-05-09, 20.01.47

på D-jet går luftintaget på luftrenarburken från kl.5 snett mot grillen åt vänster mot högra strålkastaren. på K-jet går motsvarande helt på högersidan om du står framför bilen och tittar mot kupén.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-05-10, 00.28.05

celberg skrev:på D-jet går luftintaget på luftrenarburken från kl.5 snett mot grillen åt vänster mot högra strålkastaren. på K-jet går motsvarande helt på högersidan om du står framför bilen och tittar mot kupén.


Högersidan i fråga om ett fordon är väl högersidan oavsett var du står????
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav Stranna » 2018-05-10, 07.21.07

På D-jet finns en elanslutning på spridarna och på K-jet saknas elanslutning på spridarna. (gäller inte startspridaren)

Sedan finns ju också den sista bilarna med KE-jet (1986-89) som också har elanslutna spridare.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav celberg » 2018-05-10, 19.23.41

Marie skrev:
celberg skrev:på D-jet går luftintaget på luftrenarburken från kl.5 snett mot grillen åt vänster mot högra strålkastaren. på K-jet går motsvarande helt på högersidan om du står framför bilen och tittar mot kupén.


Högersidan i fråga om ett fordon är väl högersidan oavsett var du står????


Står inte någonstans att det var fordonets högersida. Syftade på luftrenarburken i riktningen front mot bakände på bilen vilket är avgörande på en i huvudsak rund mackapär vilket de flesta som läst inlägget säkert förstod... tydligen inte du.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav J B » 2018-05-10, 21.27.34

Stranna skrev:På D-jet finns en elanslutning på spridarna och på K-jet saknas elanslutning på spridarna. (gäller inte startspridaren)

Sedan finns ju också den sista bilarna med KE-jet (1986-89) som också har elanslutna spridare.



Fanns verkligen KE-jet med elanslutna spridare? Jag trodde både K o KE hade tryckstyrda? Dvs de öppnar vid ett minimitryck och ger mer eller mindre bränsle beroende på bränsletrycket?
KE hade väl däremot elektrisk finjustering, centralt, av trycket för bättre CO-kontroll?
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-05-10, 21.30.01

Egentligen är det enklare med marina termer, styrbord och babord etc. :D
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav Stranna » 2018-05-11, 07.16.02

J B skrev:
Stranna skrev:På D-jet finns en elanslutning på spridarna och på K-jet saknas elanslutning på spridarna. (gäller inte startspridaren)

Sedan finns ju också den sista bilarna med KE-jet (1986-89) som också har elanslutna spridare.



Fanns verkligen KE-jet med elanslutna spridare? Jag trodde både K o KE hade tryckstyrda? Dvs de öppnar vid ett minimitryck och ger mer eller mindre bränsle beroende på bränsletrycket?
KE hade väl däremot elektrisk finjustering, centralt, av trycket för bättre CO-kontroll?


Ja, naturligtvis har du rätt. Inga elanslutna spridare på KE-jet.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav Jocke » 2018-05-12, 13.01.10

K-Jet har ett separat spridarrör till varje spridare likt äldre MB diesel, D-Jet har ett rör med med utgång till varje spridare. Som nämnts har D-Jet en kontakt med 2 kablar till varje spridare vilket K-Jet inte har.
Jocke
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2007-09-13, 07.24.42

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav sone » 2018-05-14, 09.06.19

MB250SL skrev:Jag håller på och söker efter en vettig R107 och som jag förstått så styrs bränsleinsprutningen på tidiga bilar av D-jet för att fr.o.m ca 1975 istället få K-jet (hoppas det stämmer). Om man tittar på en bil som ligger precis i gränslandet, kan man visuellt se skillnad mellan D- och K-jet bara genom att titta innanför huven?



Jag har en 350 SL som blir till salu kanonskick skicka din mailadress så skickar jag bilder , här på forumet är det krångligt att skicka bilder
sone@home.se
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

Re: D-jet eller K-jet, syns skillnaden?

UNREAD_POSTav sone » 2018-05-19, 22.04.35

[img][img][img][/img][/img][/img]
MB250SL skrev:Jag håller på och söker efter en vettig R107 och som jag förstått så styrs bränsleinsprutningen på tidiga bilar av D-jet för att fr.o.m ca 1975 istället få K-jet (hoppas det stämmer). Om man tittar på en bil som ligger precis i gränslandet, kan man visuellt se skillnad mellan D- och K-jet bara genom att titta innanför huven?


Bild


Till salu 350SL -72 Kanonfin sone@home.se
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst