av swampmonkey » 2018-05-16, 01.50.11
Det är väl lite som med motorolja, att det finns en hel del rakt motsatta åsikter, och en hel del skrönor.
I och med att du kör med bilen på sommaren är riktigt griniga kallstarter inte ett problem.
Dieslar och vinter brukar rekommenderas lite mer AH, men även start-ström är relevant.
Detsamma gäller bilar med mycket elektronik, kringutrustning, nivåreglering, stereo och välkomstljus som tänds, samt allt annat "krafs" som luras in i fordonen idag, dessa startas/körs innan bilen getts möjlighet att hålla spänningen uppe i batteriet.
det nedan är min "sanning"
Jag hade räknat med att ett 63AH batteri fungerar utmärkt, framförallt om bilen är bra, startar lätt, och generatorn laddar som den ska.
Har själv haft goda erfarenheter av Biltemas batterier.
Säg t.ex att du funderar på ett 63AH batteri, eller ett dubbelt så dyrt 120AH batteri.
Ett batteri åldras, köper själv hellre ett nytt efter tre år, än att förväntar mig att ett 120AH batteri ska leva i 6 år.
Det är dessutom inte direkt omöjligt att det nya 63AH batteriet du köper om tre år presterar bättre än det tre år gamla 120AH batteriet.
Det är inte heller omöjligt att det andra 63AH batteriet fortfarande fungerar efter 6års perioden är slut och duger ett tag till, men att 120AH batteriet sen länge hade kasserats.
Kör du inte mycket, passa även på att skaffa en underhållsladdare.
Alla dagar hellre ett 63AH batteri och en underhållsladdare, än ett 120AH batteri utan underhållsladdare.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com