250 D går ej att stänga av

W 124 E-Klass 1986-1995

250 D går ej att stänga av

UNREAD_POSTav errolf » 2018-05-09, 08.43.39

Hej
Min -87 250D har stått över vintern. Den startade snällt när jag provade nu, men den går inte att stänga av!
Om jag trycker på stoppreglaget på pumpen stannar den.
Jag lossade vita lilla slangen på vacumpumpen och det känns som det blir vacum där.
Hittar inga lösa slangar i motorrummet men fattar inte hur jag kan komma åt att kontrollera bakom instrumenten.
Någon som har några tips hur jag går vidare med felsökningen?
errolf

Re: 250 D går ej att stänga av

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-05-10, 15.27.03

anslut en slang till vacumklockan på pumpen, sug i den själv för hand,
se om den stänger av sig.

om den gör det, anslut en slang direkt från den vacumslang du upplever fungerar till samma vacumklocka.

Om den stänger av sig då så fungerar både vacumpumpen såpass bra att den orkar stänga av motorn, (troligtvis, sådant kan göra skillnad om man precis trycker på bromsen och liknande) och även vacumklockan gör vad den ska.

Du har då troligtvis läcka in till/från tändningslåset, eller defekt tändningslås vad gäller vacumdelen.
Ta loss täckplåten under ratten och eventuellt även ut tändningslåset, (minns inte helt vad gäller w124a)
Se om det är något uppenbart fel, och anslut slangar till grejerna och se om du kan suga i dem manuellt och få det att fungera.
Bara genom att suga på en slang känner man ganska enkelt/snabbt om det är en större läcka på något.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav errolf » 2018-05-11, 11.27.39

Den stannar om jag suger i slangen till vacumklockan på pumpen.
Om jag kopplar (vita) slangen med vakuum från vakuumpumpen, till vacumventilen på insprutningspumpen så stannar den! Allt verkar fungera så långt.
Jag tror att felet sitter i tändningslåset. Jag har lyckats få ur instrumentet (hastighetsmätaren) och kan då känna och se slangarna och dom verkar ok.
Däremot kan jag inte räkna ut hur man får loss täckplåten under ratten så man kommer åt bakdelen på tändningslåset!
errolf

UNREAD_POSTav osla » 2018-05-13, 21.27.49

Då är det mest troligt ventilen på tändningslåset som gett upp, har bytt den på en av mina 124:or och är lätt att byta. Dock kommer jag inte ihåg om man måste lös med låset, men det underlättar och är lätt att ta lös låset. Vrid nyckeln i första läget, ta bort plasten under ratten och runt själva nyckelhålet, där låset går in i rattstången sitter det ett klammer som man får lossa, lossa kontakten bak på låset och tryck in en fjäderbelastad låskula som sitter i låset där det går in i rattstången och dra ut låset. Då ser du vars ventilen sitter, är skruvad med 2 stjärnskruvar och kostar inte många kronor på mb
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

Återvänd till W 124 E-Klass