Svårstartad 450 Sl -74

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-04-21, 16.56.13

Hej.
Nu behöver jag lite kommentarer från kunnigt folk.
Jag har under vintern fixat till tändningen och allt finns beskrivet i tråden elektroniskt tändsystem.
Jag fick kompromissa lite med tändpunkten och fixade därför till så att vakumsystemet till fördelaren var tätt och ställde sen tändningen på 30 grader vid 3000 rum utan vakumoch fick bra tomgång.
Har nu kört bilen ett antal gånger och bilen går bra!!
Det jag funderar över är att den har blivit "svårstartad", den startar alltid men det tar tid.
Symtomet är värst vid kall motor och då hostar motorn lite innan den går rent men det krävs många varv på startmotorn även vid varm motor.
Några idéer på vad det kan vara?
Det känns lite som när man glömt att flöda moppen vid Karlstads.
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-04-21, 17.06.10

När du nu har tändsystemet i ordning, fortsätt med bränsle. Först att kolla där är ju trycket. 2,0-2,1 bar ska det va.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-04-22, 07.02.12

Ser nu att stavningskontrollen som vanligt har hjälpt till lite väl mycket.
Karlstads ska givetvis vara kallstart.

Jag var ganska säker på att förslaget skulle bli bränsletrycket. Jag har ingen tryckmätare och frågan är hur noga det är.
Duger Biltemas Bränsletryckmätare?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-04-22, 17.29.51

Det är ju ganska viktigt med tanke på att det styr hur mycket eller lite bränsle motorn får. Det finns ju bättre mätare, men Biltemas mätare ger ju i alla fall en indikation om trycket ligger någorlunda rätt.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-04-23, 08.59.46

En snabbkoll bara: det är systemtrycket vi pratar om va? Inte pumptrycket.
Jag ska alltså koppla in tryckmätaren på slingan eller hur?
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-04-23, 19.50.32

Koppla in den i stället för kallstartventilen på vänstersidan, det är enklast.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-04-26, 10.53.51

Systemtrycket ligger bra och kallstartventilen klickar.
Förslag på nästa steg?
Mvh
Johan
Bild
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-04-26, 19.19.21

Hur står tändningen vid tomgång?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-04-26, 20.02.58

Ett par grader BTDC med vakum.
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-05-01, 19.47.46

Om man kan räkna bort tändsystemet finns det lite till att kolla när det gäller bränslet.
http://www.benzworld.org/forums/w116-s- ... oting.html

Min 350SE är lite som din SL, den vill inte starta ibland förrän efter många varv på startmotorn. Trixet där och då är fullgas till den startar, vilket den gör snabbare då.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-05-01, 20.47.29

Jag har nog ingen bil med samma insprutingssystem som din, men om det är kallstart som är svårast tror jag att det är två detaljer du bör kolla:
1. Kallstartventilen, att den inte bara klickar utan att den verkligen öppnar och ger den extra bränslemängden.
2. Tillsatsluftventil eller liknande, den som ska ge extra luft och därmed förhöjt tomgångsvarv efter kallstart.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-05-02, 07.50.01

Tackar som vanligt för råd och kommentarer.
Det är nog en hel del som behöver kollas och jag kommer dit så småningom.
I mitt första inlägg skrev jag att bilen uppförde sig som när man glömt att flöda moppen och jag tänkte börja med den teorin. Finns inget bränsle i systemet tar det tid att pumpa fram nytt. Frågan är alltså hur länge insprutning behåller tryck i systemet efter att man stängt av motorn. Jag har aldrig hittat något resttryck när jag pysslat med insprutningen vilket bör betyda att det runnit tillbaks mot tanken. M.
Insprutningen håller specificerat tryck när den är igång vilket antyder att pumpen bör vara i hyfsat skick och visar att tryckregulatorn är ok under gång.
Nästa test blir alltså att kolla hur snabbt bränslepumpen och tryckregulatorn släpper trycket (just nu struntar jag i att det finns 8 spridare som också kan läcka).
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-05-02, 20.44.04

Kolla först vilket tryck som alstras när tändningen slås på. Pumpen går ju några sekunder när nyckeln vrids till läge 2 just för att bygga tryck tills startmotorn börjar snurra. Ska alltså inte ha nån betydelse om det finns resttryck eller inte. Har det inte på varken SL eller SE, båda D-jetronic.
På tal om 8 eventuellt läckande spridare; glöm inte kallstartsspridaren, innebär att det kan vara 9 spridare som läcker :o
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-06-05, 14.04.33

Sådär ja, problemet verkar vara löst, typ.
Åtminstone i praktiken.
När jag var mellan 20-30 så fanns det ett utryck som var grottmek, dagens uttryck verkar vara hillbilly reparation.
Det är väl nåt sånt jag ägnat mig åt.
Teorin var ju att det saknades bränsle när motorn skulle starta. Grottmek testet är givetvis att ge bilen en sup, alltså häll lite bensin rakt i insuget, och se vad som händer.
Teorin bekräftades och så fort motorn får i sig bränsle så startar dem.
För att vara säker på att ha bränsle framme i motorrummet stack jag till Hydroscan och köpte en backventil (214 kr). Monterade den och mätte sen pumptrycket på ingående i motorrummet. Det var strax under 5 bar så fullt tillräckligt. Kallstartsventilen klickade och gav bränsle när man tvångsstyrde den dvs 12 volt rakt på. Utan tvångsstyrning gav den ingenting.
Jag hade en tryckströmbrytare liggande i garaget så jag smög in den bredvid ratten och drog ut 12 V till kallstartventilen.
Jag kör alltså kallstartsventilen manuellt numera. Jag har haft det så ett par veckor och har väl gjort en 10-15 kallstarter. Funkar alldeles utmärkt.
Mvh
Grottmeken Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Svårstartad 450 Sl -74

UNREAD_POSTav celberg » 2018-06-07, 22.44.48

Bra att det funkar, men ventilen ska inte ha mer än 3 volt. Akta så du inte bränner den.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron