Tändningen är nu fixad och det blev en riktig nostalgitripp där jag använde både kamvinkelmätare och stroboskoplampa. Det var länge sen dom grejorna kom till användning.
Eftersom min fördelare stod i ett ändläge blev det också lite detektivarbete för att ta reda på vad som orsakade det problemet.
För att starta nånstans bestämde jag mig för att strunta i Ignitor system och satsa på att få allt att fungera som det ska med vanliga brytare.
Steg för steg
• Jordkabeln mellan fördelare och brytarplatta var av så den lödde jag ihop.
• Kondensatorn vet man aldrig om den är bra eller dålig så den byttes.
• Gamla brytaren var hyffsad på kontaktytorna, nån hade putsat kontaktytorna med, förmodligen, ett bryne eller fin diamantfil. Nocken däremot sliten.
Bytte brytare och ställde gapet till ca. 0,3 mm, sen kamvinkelmätaren till inom specifikationen 30-34 grader (blev 32,2).
• Nästa steg var rotorn och det var nu det började bli spännande.
Den gamla såg ganska bra ut men glappade på axeln och gick att vrida uppskattningsvis 3-5 grader på rotoraxeln helt utan motstånd. När jag tittade inuti på styrkammen som ska låsa mot rotoraxeln hade den glappat så mycket/länge att den var urgröpt på kanterna där den låg emot rotoraxeln.
Ställde 1 cylinder på TDC,
gamla rotorn = bild 1 och den pekar på märket.
nya rotorn (som ska vara rätt) = bild 2 och den pekar inte alls på märket.

Jag kuggade tillbaks fördelaren ett hack och ställde statiska tändningen på 10-12 grader BTDC.Satte dit den nya rotorn som passar bra och inte glappar mot fördelaraxeln.
• Det gamla fördelarlocket var dåligt, både bränt och skavt på kontaktytorna
(fel rotor?). Klacken som ska fixera fördelarlocket mot fördelaren var halvvägs bortslipad, förmodligen för att få till några grader extra justermån på tändningen.
Monterade nytt fördelarlock och satte dit tändkablarna, startade bilen, varmkörde motorn och ställde tändningen 30 grader BTDC vid 3000 rpm. Enligt dom uppgifter jag har på min fördelare ska tändningen med vakum och på tomgång vara TDC +-2 grader och det stämde nästan. Jag fick alltså kompromissa lite mellan högvarv utan vakum och lågvarv med vakum och jag valde lågvarvet. Ställde tomgången på ca. 900 rpm och där gick motorn jämt och fint. Enda glädjedödaren är att jag gått från ett ändläge till nästan det andra ändläget, jag har justermån kvar men inte speciellt mycket.
Allt som allt blev det ett antal timmars högklassig kvalitetstid i garaget och bilen går alldeles utmärkt. Jag har därför bestämt att inte göra något mer för tillfället utan bara köra bilen och se vad som händer. Jag kommer att göra en ny kontroll av alltihop när jag kört ett antal mil.
Mvh
Johan