M110 - Ventilinställning

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

M110 - Ventilinställning

UNREAD_POSTav Stranna » 2016-11-30, 09.29.13

Håller på med ventilinställning på min M110. Har anvisat specialverktyg men är rädd för att runda muttrarna för de sitter ibland som berget. Någon som har tips?


Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: M110 - Ventilinställning

UNREAD_POSTav celberg » 2016-11-30, 21.18.55

Om du har det korrekta verktyget så borde det inte göra muttrarna runda. Jag förstår dock din oro eftersom jag har varit och känt på mina egna muttrar inför ventiljustering senare i vinter. Till min M116 är verktyget 17 mm, men det glappar en del. Troligtvis kommer jag att göra ett eget verktyg med utgångspunkt i en 16 mm fast nyckel som filas upp till en storlek som är tillräcklig men inte mer. Du har rätt i att muttrarna sitter som berget, men det ska de ju göra för att inte ändra läge.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: M110 - Ventilinställning

UNREAD_POSTav Kölis » 2016-11-30, 22.18.18

Har man orginal specialnyckeln, tror det är Haissel eller liknande namn, så fungerar det. Jag har mest varit orolig för att dra av bulten..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: M110 - Ventilinställning

UNREAD_POSTav w111cp » 2016-12-03, 12.24.22

Hej

Har också erfarenhet av att de kan sitta rejält hårt. Ett sätt man kan göra är att ta bort vipparmen och försöka att vrida bulten med en 17mm sexkantshylsa. När den väl "lossad" så kan man återmontera vipparmen och försöka igen.
Man kan också som Celberg sa slipa upp en 16mm nyckel för att minska risken att bultarna bli runda.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: M110 - Ventilinställning

UNREAD_POSTav Kölis » 2016-12-03, 16.46.09

Bulten blir inte rund om man har MB orginalverktyget som har en bredare anliggningsyta än vad skruvskallen har. Det där är nog jävligt mycket uträknat av Herrn Doktor Ingenjör när man gjorde konstruktionen. Jag gjorde det förra året på en 220 -51, ja första sexan. Det gick även på den trots att man rätt "skitnödig" när man gjorde det..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: M110 - Ventilinställning

UNREAD_POSTav Stranna » 2017-12-20, 19.33.48

Så var det dags för ventilinställning igen, som jag alltid bekymrat mig lite för.

Men "i detta nu övergav djävulen honom" och med verktygskombinationen
enligt bilden är det ett rent nöje att justera ventiler på M110.

Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster