SL 500 R129

R 129 SL 1989

SL 500 R129

UNREAD_POSTav Stern » 2009-07-30, 20.11.11

Hej,

Som helt ny på detta forum vill jag presentera mig som en tänkt "blivande" ägare till en SL 500, eller 500 SL av R 129 modellen.
Således letar jag just nu efter en lämplig bil och har ett antal tänkbara objekt på gång.
En fråga till er som vet gäller den limited edition, eller final edition modell av SL 500 som fanns 2001 och som bl.a. hade speciella fälgar, speciell inredning samt lackering i en färg som kallades Designo Mystic Blau.
Vet någon hur många som tillverkades och om dessa bilar har ett högre värde än en "vanlig SL 500" med lika många mil och i samma skick.
Jag har varit och tittat på en sådan bil, men är lite misstänksam om dess äkthet o.s.v.
På bakluckan sitter det ett AMG märke. Var det verkligen AMG som byggde dessa, och borde det inte då ha varit en SL 55 med starkare motor etc. I denna sitter såvitt jag förstår en M113 motor på 306 hästar. Jag kanske är ute och cyklar här, men ändå en undran.

Hälsningar
Björn
Stern

Re: SL 500 R129

UNREAD_POSTav Roadster » 2009-08-04, 07.50.51

Hej,

Skulle tro att du menar SL edition som tillverkades i ca. 200 exemplar 2000/2001.
Den modellen hade mycket riktigt en M113 motor på 306 hästar precis som alla SL 500 fråb 1999 och framåt. På den tyska annonsmarknaden dyker det upp en och annan SL edition och då är priserna oftast över 30.000 Euro. Inredningen var speciell med svart skinn och kolfiberlook på vissa paneler. Färgen Designo Mysticblau Metallic var inte unik för SL edition utan fanns även på några andra modeller. Cabben gick också i en mörkt blå nyans. Fälgarna var speciellt framtagna. Kanske den häftihaste detaljen är listen ovanpå tröskeln som då man öppnar dörren visar SL edition loggan lysande i blått. Det enda jag inte riktigt känner igen är AMG märket baktill. Har inte sett det på någon annan SL edition, så det kan vara ditsatt efteråt. Det är ju heller inte otroligt att AMG var inblandad efter som det var en speciell utgåva av SL 500 med 129 karossen.

Hälsningar
Björn Ek
Ytterby
Roadster

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-08-04, 22.56.24

Varför har Du inte registerat Dig. ? Anser att alla ska registera sig om man vill hänga här.
Jag vet om en sådan bil i sydtyskland som Du söker 1 ägarbil

www.tyskbil.se

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Scorpio » 2010-03-15, 19.01.56

Stern skrev:Hej,

Som helt ny på detta forum vill jag presentera mig som en tänkt "blivande" ägare till en SL 500, eller 500 SL av R 129 modellen.
Således letar jag just nu efter en lämplig bil och har ett antal tänkbara objekt på gång.
En fråga till er som vet gäller den limited edition, eller final edition modell av SL 500 som fanns 2001 och som bl.a. hade speciella fälgar, speciell inredning samt lackering i en färg som kallades Designo Mystic Blau.
Vet någon hur många som tillverkades och om dessa bilar har ett högre värde än en "vanlig SL 500" med lika många mil och i samma skick.
Jag har varit och tittat på en sådan bil, men är lite misstänksam om dess äkthet o.s.v.
På bakluckan sitter det ett AMG märke. Var det verkligen AMG som byggde dessa, och borde det inte då ha varit en SL 55 med starkare motor etc. I denna sitter såvitt jag förstår en M113 motor på 306 hästar. Jag kanske är ute och cyklar här, men ändå en undran.

Hälsningar
Björn

Hej Björn,

Gissningsvis är det bilen som ligger ute på Blocket(igen!) du menar. Det är en del som inte stämmer i den annonsen.. Till att börja med är det inte en Final Edition. Det är med största sannolikhet som Björn Ek skriver, en SL Edition av årsmodell -00. De tillverkades i 708 exemplar. Och AMG hade aldrig något med dessa bilar att göra.

Det har funnits ganska många olika "Edition"-modeller av R129 genom åren, men vad jag förstått är det den från fabrik absolut maxutrustade Final Edition från -01 som verkar vara den mest attraktiva. De tillverkades i 674 exemplar och fanns bara i två färger, Silver Arrow Metallic eller Brilliant Schwarz. Bilder på en Final Edition i fabriksutförande:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2

Notera bl.a nappaläder även i dörrsidor och på instrumentbrädan, baksäte, navigator(av enklare modell), hardtop, 18 tums AMG-fälgar och designo träpaneler som alla var standardutrustning i Final Edition. Vad jag känner till fanns bara BOSE soundsystem och Panorama glastak som tillval.
Janne Nordin

-07 E200 T Kompressor
Scorpio

Återvänd till R 129 SL