E240 konstiga fel (elfel?)

E-klass från 1995-2002

E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-07-28, 20.33.52

Min fru åkte iväg på ett ärende idag, cirka 30 mil norrut. Hon ringde efter 20 mil och berättade att hon har stannat eftersom några varningslampor plötsligt börjat lysa: ABS, ESP, BAS.

Jag föreslår att hon ska försöka starta igen och eventuellt fortsätta köra om bilen verkar fungera. Efter en kort stund slutar bilen att reagera på gaspådrag, och ett par ytterligare varningslampor tänds: SRS och batteriladdning.

OK, nu verkar det vara slut på dagens åkning så det blir att beställa bärgning till närmaste verkstad...

Eftersom denna bil gått felfritt många hundratals mil sedan vi köpte den, så undrar jag vad som kan orsaka denna mängd av felmeddelanden, och till slut även att bilen inte längre är körbar.

På äldre modeller kunde liknande beteende bero på fel i OVP eller säkringen till OVP. Hur ser det ut på denna modell dvs. W210/S210 ? (jag har ingen dokumentation såsom scheman eller handböcker till den, då den var ett slags impulsköp...)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-07-29, 07.13.54

God morgon? Tråkigt med dessa fel men låter helt klart som elfel då allting inte pajar samtidigt. Om och var ett eventuellt OVP relä sitter på din bil vet jag inte men på tidigare E och C klass är det ju ett vanligt fel med precis de symptomerna. Men bilen brukar trots det att starta, undrar om det inte är generatorn som har gett upp. Pröva med startkablar eller startladdare och när motorn har gått igång så mät spänningen på batteriet, ska ligga på 13,5-14 volt om generatorn laddar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-07-29, 14.04.09

Hej Kölis, tack för tipset!
Frun fick bärgning till en liten verkstad som lyckligtvis jobbade övertid på fredagkvällen! De trodde också att det är generatorn som gett upp, men som du säger så borde man med en enkel voltmeter kunna se och veta det (inte tro).

Det som förvånar mig är att frun inte såg någon varning om laddning förrän det började komma en mängd andra förvirrande felsignaler.
Nåväl, nu står bilen på den lilla verkstaden över helgen, jag ska prata med dem på måndag.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-29, 14.36.27

Hur långt har den gått?

Jag har en misstanke att kolen är på slitagegränsen. Lite dålig magnetisering borde kunna ge just de fel som det är, och brukar inte visa sig på laddningslampan förrän det är åt helvitte för sent...

Lampan varnar egentligen bara vid katastroflägen som rembrott o dyl.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-07-31, 22.28.03

Bilen har gått cirka 270.000 km, kan det vara kolen?

Det är en ganska modern BOSCH 115A generator, finns kolen som reservdelar till en sådan?
På några 60-tals och 70-tals generatorer har jag bytt kolen, i vissa fall med hjälp av lödkolv.

Nu har jag köpt en begagnad likadan generator som har gått 210.000 km, ska bara åka 200 km till där bilen står, byta generator och köra hem, sedan undersöka och eventuellt reparera den felaktiga.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav Marie » 2017-08-01, 00.55.15

AmeliaW109 skrev:Bilen har gått cirka 270.000 km, kan det vara kolen?


Jo, det kan det. Ett grovt riktvärde är 300.000 km ±10%
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-08-02, 16.42.56

Fick hem bilen igår efter montering av en begagnad generator, alla felsignaler borta :D

Började undersöka den gamla generatorn idag. Kolen ser bra ut, det finns en hel del millimetrar kvar att slita på. Även magnetiseringskretsen verkar frisk, mätte cirka 2,5 Ohm mellan släpringarna.
Börjar misstänka spänningsregulatorn eftersom generatorn i övrigt ser frisk ut, inga tecken på överhettning etc.

Det visade sig att generatorn visserligen var BOSCH men att den är tillverkad i Storbritannien!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-08-02, 17.21.47

Enligt välunderrättade källor så köpte Lucas upp Bosch för ett antal år sedan men var smarta nog att inte sätta sitt namn på produkterna. Om du köper tex Bosch bromsbelägg så är dom tillverkade i Kina och är identiska med Mekonomen org belägg. De görs i samma fabrik men får olika namn målade.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-08-02, 21.03.24

Oj, köpte Lucas upp Bosch !?
Jag hade blivit mindre förvånad om det var tvärtom, eftersom hela Storbritanniens bilindustri tynade bort eller blev uppköpt.

Hursomhelst, det är mest bara varumärken alltihop, ungefär som med vitvaror och cyklar, hemelektronik m.m. Ganska svårt att veta vad det är för kvalitet på grejer man köper, oavsett vad det står för firmanamn på dem.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav osla » 2017-08-02, 22.52.45

man var väl tvungen att köpa upp något märke som går att sälja, för det gör ju inte lucas
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav Marie » 2017-08-03, 01.00.00

Lucas är ju helt oslagbara när det handlar om att förvandla elektricitet till mörker.... :mrgreen:
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E240 konstiga fel (elfel?)

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-08-03, 07.56.17

Marie skrev:Lucas är ju helt oslagbara när det handlar om att förvandla elektricitet till mörker.... :mrgreen:

Varför dricker Engelsmännen ljummen öl? Jo, det var Lucas som gjorde kylskåpet..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron