320 cdi knackar och ryker svart

E-klass från 1995-2002

320 cdi knackar och ryker svart

UNREAD_POSTav krillekam » 2017-07-21, 18.59.42

Hej. Hoppas på hjälp från någon. Har en w210 320 cdi som knackar och ryker svart vid gaspådrag. Går jämnt på tomgång och är lättstartad. Kan det vara någon spridare som läcker? Hur kan man få det konstaterat? På de gamla dieslarna kunde man ju lossa spridasröret och lyssna, men gör jag det på min så stannar motorn. Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp.
krillekam
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2015-10-27, 14.51.46

Re: 320 cdi knackar och ryker svart

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-07-22, 09.50.27

Jag skruvar väldigt lite på dieslar men.. Är inte spridarna elstyrda på den? I så fall måste det väl gå att lossa kontktstycket på spridaren och höra vilken som strular?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 320 cdi knackar och ryker svart

UNREAD_POSTav krillekam » 2017-07-22, 13.19.17

Kölis skrev:Jag skruvar väldigt lite på dieslar men.. Är inte spridarna elstyrda på den? I så fall måste det väl gå att lossa kontktstycket på spridaren och höra vilken som strular?


Jo dom är elstyrda men när jag drog av kontakten dog motorn och jag fick en felkod på köpet.
krillekam
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2015-10-27, 14.51.46

Re: 320 cdi knackar och ryker svart

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-07-23, 10.21.17

Ok. Men om man mäter resistansen i varje spridare så bör man få ett ohm tal som är ungefär lina på alla. Det borde gå att sätta dit ett motstånd med samma ohm tal på kabelstycket istället för spridaren tycker jag? Någon som har provat?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 320 cdi knackar och ryker svart

UNREAD_POSTav osla » 2017-07-23, 14.15.10

garanterat någon eller flera spridare som är dåliga. felsökte en gravmaskin för några veckor sedan som svartrök och gick orent, på den var det iaf 3 spridare, 2:ans var nog hyffsad men blev 4 nya och nu går den bättre än den gjorde innan den började gå dåligt och ryka. men på den gick det att rycka kontakten på spridaren för att döda den cylindern, gjorde det ju lättare det. att lossa spridarrör går ej pga att det är konstanttryck i fuelrailen, högtryckspumpen håller enbart trycket in i fuelrailen och därifrån delar det sig ju till alla spridare, öppnar man ett rör tappar den allt bränsletryck och den dör.

det kölis är inne på borde fungera tycker jag, alternativt få tag på en lös gammal spridare och använda den som motstånd
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron