Blinkerspaken stannar inte kvar i blinkerläge

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Blinkerspaken stannar inte kvar i blinkerläge

UNREAD_POSTav Starstruck » 2017-05-05, 07.03.13

Blinkerspaken i min fyradörrars W114 1971 släpper från blinkerläget om den inte hålls kvar i sitt läge manuellt. Det verkar vara en spärr som trubbats av med åren.

Jag vill helst slippa byta ut spaken mot en annan, som ändå kanske drabbas av samma problem.

Finns det något sätt att själv reparera spaken?

Tacksam för råd.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Blinkerspaken stannar inte kvar i blinkerläge

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-05-05, 21.45.17

Hej
Det där är standardfel på äldre Mercedes och fixas lätt
Sök på detta så får du bilder och beskrivning
Reparaturanleitung „wackliger Blinkerhebel
/Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Blinkerspaken stannar inte kvar i blinkerläge

UNREAD_POSTav Starstruck » 2017-05-07, 15.51.21

kalle59 skrev:Hej
Det där är standardfel på äldre Mercedes och fixas lätt
Sök på detta så får du bilder och beskrivning
Reparaturanleitung „wackliger Blinkerhebel
/Kalle

Tack för tipset!

Fortsättning följer nedan…
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Blinkerspaken stannar inte kvar i blinkerläge

UNREAD_POSTav Starstruck » 2017-05-07, 15.59.07

Eftersom problemet med blinkersspakar som inte håller sig på plats är vanligt och inte alla förstår tyska, har jag med hjälp av Googles översättningsprogram och en rejäl putsning fått fram en svensk version som kan vara till hjälp för dem som vill tillgodogöra sig innehållet i guiden Reparaturanleitung „wackliger Blinkerhebel“ (©Thorsten Weiss). Med författarens tillåtelse bifogas alltså i denna tråd texten till hans reparationsguide i svensk översättning, vilken inte gör anspråk på goda insikter om facktermer – korrigeringar kan följa.

Originalet med illustrationer finns på följande länk: http://www.mb-w115.de/tips&infos/wackli ... ng_blinker



REPARATIONSANVISNINGAR FÖR ”OSTADIG BLINKERSSPAK”

Denna lilla guide ska kortfattat beskriva hur man kan spara pengar på att själv reparera blinkersspaken och samtidigt lära känna sin bil lite närmare.

Bakgrund: Ju är äldre en bil är, desto mera sårbara är alla slitdelar. Fastän körriktningssignalomkopplaren inte nödvändigtvis hör till slitdelarna, händer det att omkopplingsspaken genom frekvent användning inte längre håller sig kvar i det önskade blinkläget (upp = höger, ned = vänster), och därför måste hållas kvar manuellt.

Bilder och dokumentation är sammanställda utifrån rattstångsmekanismen på en Mercedes 200/8, Bj. 69.


1. Förberedelse

Som ett första steg, ta bort gummidamasken och dra bort via spaken (här tycks det ha fibblats tidigare, vilket syns på sprickan i gummit).


2. Ta bort omkopplaren

Lossa på två stjärnskruvar (svarta pilarna) för att frigöra kopplingsmekanismen.
Ta försiktigt bort spaken. Varning: den kan dras ut maximalt några få cm, så riv inte bara ut den!!!
Nu måste anslutningen till signalhornet kopplas bort. För att göra detta, lossa på de två skruvklämmorna (röda pilarna) och dra ut de två kablarna!


3. Koppla loss den elektriska kontakten.


4. Så ser hela saken ut

För att kunna dra ut spaken så måste elkontakten kopplas bort. Den finns under instrumentpanelen, rätt nära motorhuven (ganska tjock kabel!). Om man vill ta ut spaken helt, så får man pilla ganska mycket för att få kontakten genom rattstången. Annars skulle jag reparera på plats (kabellängden från anslutning till rattstång räcker!).


5. Till innanmätet

Valsarna/rullarna (röda pilarna) leder mekanismen under spakens användande, och glider på en aluminiumplatta (eller någon annan mjuk metall). Vid användning i endera riktningen bör valsen/rullen som rullar nedåt på järnet (gröna pilarna) stanna i valt läge (ca 1 cm från utgångsläget) tack vare en skåra, som med tiden dock brukar nötas ut.

Återställ denna skåra med en liten fil (bäst med en rund nålfil), men prova om och om igen om omkopplaren stannar i avsett läge eller fortfarande hoppar automatiskt till utgångsläget. Varning: Fila inte för mycket, då för djup skåra orsakar stort slitage på valsarna/rullarna! Bättre att avbryta filandet och testa spaken då och då än att bara ge järnet och fila på!!!

Efter reparation glöm inte att skruva fast anslutningskabeln till signalhornet!!! Ha kul med filar & skruvar önskar Thorsten Weiss, som enligt egen uppgift nås bäst på: http://www.strichacht-forum.de
Med benägen teknisk support från Firma Autodienst Scheuß (mailto: contact@autodienst-scheuss.de) Mülheimer Strasse 54e53909 Zülpich-Wichterich


PS: Detta dokument är avsett som en hjälp att ta itu med samma problem som jag [Thorsten Weiss] hade och göra det lite lättare att lösa. Det fungerar bara som en vänlig hjälp i "Mercedesveteranenfahrern" [Mercedesveteransförare], och är inte ett officiellt dokument från Mercedes-Benz. Vi ansvarar inte för eventuella skador till följd av felaktig tillämpning.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron