Byta bränsleslangar

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Byta bränsleslangar

UNREAD_POSTav Björn » 2008-06-05, 08.32.08

Tänkte byta bränsleslangarna i min 450 SL (-74) men känner mig osäker på slanginfästningen i spridaren på min årsmodell. På den fasta sidan sitter det en slanagklämma men inte på spridaren. Vilka alternativ har jag? Behöver jag byta alla spridare till någon senare modell med annan slanginfästning, köpa nytt set spridare för årsmodellen eller använda de befintliga spridarna och ersätta med klämmor? Tack på förhand för tips.[/img]
Björn

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-06-05, 19.28.16

Hej Björn

Jag är inte säker att jag har förstått frågeställningen rätt. Vill du byta bränsleslangarna och/eller insprutningsventiler ?
På din beskrivning kan jag förstå du har en 450 SL med elektroniskt insprutningssystem. På dessa ventiler sitter en slangbit som är pressad direkt på ventilen och som är trädd över centralfördelningsröret och ”låst” med en slangklämma. Denna lille slangbit (30-40mm) är inte utbyttbar utan tillhör insprutningsventilen. Skall du byta ventilerna sitter denna slangbit på den nya ventilen.
Det är en bra idé att byta alla bränsleslangarna, om det är dom originale som finns från 1974. Jag har sedd grymma fall av slangar som har torkat och är spruckit, men fortfarande täta, men kan går sönder när som helst. Här är det viktigt att använda sig av originale bränsleslangar, som kan köpas metervis hos MB och kapas i rätt längd efter behov. Tänk då även på slangarna kring pumppaketet och bränsletanken samt avluftningsslangarna från tanken. Spricker dom sistnämnda ger det upphov till bensinlukt i bilen och bagageutrymmet.
OBS: Det är olika slangar omkring fördelningsröret, vid startventil, returledning och tryckregulator.
Det är inte ett jobb som är gjort på en kafferast, - men det är att rekommendera.
Skall du byta insprutningsventiler kan jag nämna att 1 stk. Idag kostar ca. EUR. 263,00 i tyskland, så jag tippar på omkring SEK. 3000,00/stk. i Sverige. Priset på dessa har gått upp i ett fruktansvärd läge.
(Jag köpte ventiler i 1978 och då var priset SEK. 156,00/styck.).
Lycka till
Jörgen

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-06-05, 21.58.46

Hej Jörgen,

Tack för snabbt svar. Jo jag vill byta alla slangar eftersom de är original och börjar se nervöst spruckna ut. Jag skulle helst inte vilja byta ventilerna efersom de kostar som de gör (hittade några på nätet för ca 2000 SEK / styck). Det är alltså så illa som jag befarade, att jag måsta byta ventilerna själva om jag vill byta den korta slangen? Du känner inte till några andra alternativ till ventilslangbyte?

Är byte av ventiler något man nu rekommenderar eller rekommenderade då det begav sig? Känner du till om det finns fall då de korta slangbitarna spruckit? Det kan ju få rätt tråkiga följder.

När det gäller de olika slangarna du nämner. Enligt den motorbok jag tittat i ser det ut att vara samma dimension (8mm/13.5 mm inner/ytterdiameter) som gäller men givetvis med olika längder. Har jag missat något?

Jag har bytt slangar kring pump och filter då jag råkade ut för just en spricka och läckage. Ingen trevlig erfarenhet. :(

Jag har dessutom ett intermittent problem med bränsepumpen som lägger av då och då. Jag hittar ingen korrelation utom att det händer när jag har stängt av motorn. Den fungerar efter lite vila och att man knackar på den. Har du någon erfarenhet av liknande problem? (Pumpen är inte heller gratis så jag undviker gärna ett byte...)

Med vänlig hälsning,
Björn
Gäst

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-06-06, 02.28.45

Hej Björn

Dimensionen på slangarna stämmer rätt så bra, men det finns 3 olika reservdelsnumre.
A 114 997 18 82 är slang från fördelarrör till startventil och från fördelarrör till tryckregulator.
A 116 476 18 26 är övriga slangar.
Du skall be handlaren kontrollera att det blir rätt, då numrene kan ha blivit ersatt med nytt nummer.
Slangarna finns under Grupp 07, Insprutning.
Betr. ventiler från nätet måste du vara säker på att det är rätt ventiler.
På vissa typer ventiler kan man byta den lilla slangbiten, men därtill behövs ett verktyg. I så fall skulle jag rekommendera att plocka ur ventilerna och skicka dom till en BOSCH-verkstad, som då samtidig kan testa sprutbilden på ventilen. Jag har inte upplevd att dessa har spruckit. Det enda jag själv har varit ute för var en otäthet vid anslutning en till fördelarröret, men då var det endast att dra åt slangklämman lite. Om bilen i övrigt går bra skulle jag låta ventilerna vara, med hänsyn till priset. Mina erfarenheter från dessa ventiler ligger tillbaka till 1973, var jag hade en VOLVO 164 E. Då händer det efter ca. 110.000 km att en ventil stod konstant öppen varför jag fick byta denna. Veckan efter hände samma sak med ytterligare en ventil och jag beslutade att byta alla 6 ventiler. Dessa ventiler var då modifierade till en mycket bättre ventil och är mig bekant samma utförande, även idag. Med dessa 6 nya ventiler fick motorn en mycket finare gång och dom verkade hålla mycket bättre. Personligt tycker jag priset är helt horribelt oskäligt. Om du beslutar att byta ventilerna kan det säkert löna sig att fråga hos en BOSCH-handlare (det är ju dom som leverera ventilerna).
Beträffande bränslepumpen skulle jag tippa på bränslereläet, som sitter bakom handskfacket, som demonteras lätt vid att ta upp dom 4 plaststiften med en vass kniv ( 2 uppe och 2 nertill i framkanten av facket). Stiften kan återanvändas. Sedan kan du plocka ut reläet och kortsluta stift 30 och 87 på anslutningskontakten. Då får pumpen direktspänning och går kontinuerligt.
Detta kan du göra när pumpen inte vill gå och då får du kvitto på om det är reläet eller pumpen som är defekt. Det händer att dessa reläer lägger av p.g.a. spruckna lötställen eller bränd (sliten) kontaktyta på själva reläet. Det är alltid nyttigt att ha en ledningsbit på 100 mm med två 4mm bananstift i handsfacket. Då kan man alltid ta sig vidare till nästa serviceställe. Kom ihåg att sticka in stiftet i klämma 87 först för att undvika en ev. kortslutning mot andre metalldelar.
Jörgen

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-06-06, 10.53.16

Hej Jörgen,

Tack för den värdefulla informationen. Jag inser att jag nog har en lite knapphändig information vad gäller reservdelarna. Har du möjlighet att indikera vilka slangar som har vilka reservdelsnummer? Jag skickar med den bild jag har att gå efter (där heter alla slangarna 5...).

Vad gäller pumpen har jag försökt 'rotera' reläerna utan framgång och dessutom kopplat 12 v direkt på pumpen och då var den död. Det låter dock onekligen som om pumpen behöver bytas eller renoveras. Tack för tipset med sladd och kopplingar. Det skall jag skaffa direkt.

Mvh
Björn
Gäst

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-06-06, 13.33.06

Hej Björn

På bilden visas samma slangar till det mesta och då torde reservdelsnumret vara A 116 476 18 26, men ge reservdelsgubben hos MB uppdrag att se till du får rätt slangar, - det är delvis det han får betalt för. Det är ingen stor investering.
Har du provat med direktspänning på pumpen och den är död, kan det nog vara tid för ett byte.
Pumpen har troligen Nr. A 002 091 97 01.
Du skall alltid ha Chassi- och motornummer till hands vid kontakt med MB.
Jörgen

UNREAD_POSTav Björn » 2008-06-06, 17.16.12

Hej Jörgen,
Ett stort tack för hjälpen och för alla tips! :D
Mvh
Björn
Björn

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC