Hej Jörgen,
Tack för snabbt svar. Jo jag vill byta alla slangar eftersom de är original och börjar se nervöst spruckna ut. Jag skulle helst inte vilja byta ventilerna efersom de kostar som de gör (hittade några på nätet för ca 2000 SEK / styck). Det är alltså så illa som jag befarade, att jag måsta byta ventilerna själva om jag vill byta den korta slangen? Du känner inte till några andra alternativ till ventilslangbyte?
Är byte av ventiler något man nu rekommenderar eller rekommenderade då det begav sig? Känner du till om det finns fall då de korta slangbitarna spruckit? Det kan ju få rätt tråkiga följder.
När det gäller de olika slangarna du nämner. Enligt den motorbok jag tittat i ser det ut att vara samma dimension (8mm/13.5 mm inner/ytterdiameter) som gäller men givetvis med olika längder. Har jag missat något?
Jag har bytt slangar kring pump och filter då jag råkade ut för just en spricka och läckage. Ingen trevlig erfarenhet.
Jag har dessutom ett intermittent problem med bränsepumpen som lägger av då och då. Jag hittar ingen korrelation utom att det händer när jag har stängt av motorn. Den fungerar efter lite vila och att man knackar på den. Har du någon erfarenhet av liknande problem? (Pumpen är inte heller gratis så jag undviker gärna ett byte...)
Med vänlig hälsning,
Björn