av AmeliaW109 » 2016-02-23, 23.55.42
Nejdå, inte alls tokigt!
Men USA-ljusen var då inte riktigt samma som dessa europeiska halogenljus, visst var de dubbla runda men i USA så var de på grund av lagkrav (för bilar från 1958 års modeller) dubbla och av typen "sealed beam", och på den tiden inte halogen.
Lite (eller mycket) nörd kan man ju vara här, och eftersom jag råkar veta att 1968 års modell var den första som hade denna armatur med dubbla runda halogenljus (H1), så har jag ju tittat lite extra noga på de USA-sålda MB som hade liknande arrangemang, och de är lite annorlunda. Positionsljusen är en tydlig skillnad.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)