Bilen omöjlig att starta när den är varm

W 124 E-Klass 1986-1995

Bilen omöjlig att starta när den är varm

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-04, 13.13.29

Hejsan, hejsan!

Det känns som om att jag kommer att få tillbringa mycket tid här framöver med alla hyss som min läckra bil har för sig. Från att ha varit stendöd till att fungera hyfsat så har nu ännu ett problem dykt upp, ett som är lite för stort för att jag ska våga kalla min bil för ett rullande objekt.

Den vill nämligen inte starta när den är varm. Inga undantag alls. Är den varm startar den inte, punkt! Nu har jag blivit stående vid en pump på samma mack två dagar på raken. Så kan jag inte ha det.

Var bör jag misstänka är felet och vad kan jag göra åt det? Bilen är en 91:ans 230E.

Då jag inte fått något svar på ett av mina andra inlägg, det om en kabel som jag inte vet var den ska sitta så passar jag på att även här fråga om någon har någon idé.

Ha det gott tillsvidare alla Mercedes ägare.

/Anders

Bild
Mr Speed

Re: Bilen omöjlig att starta när den är varm

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-03-04, 14.45.01

Hej
Det låter inte bra så vi börjar väl med att fråga om du hör bensinpumpen surra när du slår på tändningen, (ska surra ett par sekunder ca) och då menar jag inte när du åker hemifrån utan där du blivit stående.
Om du inte hör den kan det vara ett strulande bränslerelä eller kanske dålig kontakt på pumpen alt defekt pump.
Hör du pumpen kan det vara att den tappar bränsletrycket när den står.
Sen är det ju det här med tändningssidan, fräscha grejor är A och O.
Jag minns inte om det var du som skrev om ett fördelarlock som inte gick att få bort men om så bör det bytas!
/Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-03-04, 17.47.47

Mr Speed
Nu vet jag inte vart ditt sista inlägg tagit vägen eftersom forumet då och då lever sitt eget liv i min dator.
För att återgå till det här med locket så kan det helt klart vara så att klimatet i vissa lägen spelar in och att det var därför bilen gick men det kan också vara andra orsaker som jag tidigare skrivit.
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-06, 19.54.57

Hejsan, och tack för dina svar Kalle!

Jag har inte hunnit med att testa allt som jag kanske borde ha gjort. Men jag har konstaterat att pumpen fungerar när jag blir stående. Har dock inte sett om bensin tar sig upp till spridarna, vill inte riskera att skvätta bensin på en het motor. MEN, bilen vill inte starta med startgas när den är varm heller. Jag misstänker därför att den faktiskt får bensin precis som vanligt. Men helt säker är jag alltså inte.

En ny fördelare, eller en bättre begagnad, ska införskaffas senare den här månaden och även om den inte är det mest akuta bekymret så självklart vill jag ha en bil som det faktiskt går att ställa tändningen på nu när jag felsöker och provar mig fram.

Finns det något annat som man kan ana ligger till grund för att en bil vägrar starta när den är varm? Någon mystisk givare eller liknande som kan spöka kanske?
Jag har en nära vän som är elektriker och allmänt händig och om han bara vet vad man kan misstänka vara en felaktig pryl så kan han säkert kolla upp den.

Ha det gott tillsvidare!

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-03-06, 20.22.21

Hej
Det märks att du fortfarande är skeptiskt till det här med fördelarlocket men gör som du tänkt, byt det först och rör för allt i världen inga inställningar och du, startar den inte till på startgas vad är då felet?
Jo något med gnistan det kan jag nästan garantera.
Vad det sedan är på tändningssidan får vi låta vara osagt så länge men fräscha delar där är vad man måste börja med.
Sen undrar jag fortfarande varför jag inte kan se ditt sista inlägg, vad hände där?
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-06, 20.30.22

Ok, jag gör så!

Jag startar med den rackarns fördelaren så får vi se om livet blir roligare med en Mercedes efter det. :)

Då man hade vänligheten att censurera delar av mitt inlägg, det du skriver om, så tänkte jag att jag lika gärna kunde ta bort det helt. Egentligen försökte jag ta bort hela tråden men då det gick lika bra som det gör för mig när jag ska skruva med bilar så försvann bara det där sista inlägget.

Jag återkommer när den "nya" fördelaren är på plats.

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-03-06, 21.46.45

"Då man hade vänligheten att censurera delar av mitt inlägg, det du skriver om"
Ja jag visste väl att jag läst ditt inlägg och då förstår jag också vem som censurerat.
Nu är det ju definitivt inte så att man som admin lr moderator har mandat att censurera i ett inlägg där man själv är upphovet till otrivsel.
Att trådskaparen då undanber sig fortsatt spydiga kommentarer ser jag absolut inte som stötande utan snarare som en vänlig anmodan, vi får avvakta och se vad forumansvariga har för uppfattning i frågan
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav andgus » 2017-03-09, 18.31.21

En undring....har inte din bil hallgivare. Dessa brukar vara lynniga när det är varm motor. Har själv erfarenhet av det, dock inte på MB.
/Anders
andgus

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-13, 11.19.34

Hej, andgus!

Jag har aldrig hört talas om en hallgivare men det betyder i sammanhanget ingenting. Det är mycket jag aldrig har hört talas om när det gäller bilar.

Men idag ska i.a.f. det nya fördelarlocket på och jag kommer att uppdatera er i hur bilen uppför sig efter det. I den bästa av världar kommer alla mina bekymmer vara ur världen men vis av erfarenhet så måste jag ändå utgå från att det inte blir så då bilar och datorer är onda av naturen.

Ha det gott tillsvidare!

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-13, 17.55.09

Hej, igen!

Nu är jag tillbaka och bilen har fått sig ett nytt fördelarlock. Det som sådant gjorde ingen märkbar skillnad men jag är ändå glad att det sitter ett nytt där så man kan komma vidare här i livet.

Jag har på egen hand varit på och skruvat på den där skruven som reglerar bränsle/ lufttillförsel och det var när jag i desperation, då fördelarlocket inte gjorde tricket, vred den typ två varv motsols som jag kunde få igång bilen även då den är varm. Så såtillvida är ett av mina problem löst.

Kanske borde jag starta en ny tråd nu och fråga hur man ska gå tillväga för att ställa in den där skruven också på det mest vetenskapliga vis som går? Bilen går nämligen riktigt illa och tomgången fladdrar mellan 500-1500 varv för att ibland stabilisera sig runt 750 där jag vet att den borde vara. Ibland dör den helt.

Då bilen fungerade, de där 4 första dagarna jag ägde den, så gick den kalasbra. Det enda jag vågat skruva på är just den där bränsle/ lufttillförselskruven så min förhoppning nu är att det bara är en justeringsfråga.

Någon som vill ge sig på en förklaring på hur man ska gå tillväga för att få till den eller bör jag börja i någon annan ände?

Hej så länge och tack för visat intresse!

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-03-13, 19.25.14

Hej
Så var alltså det omtalade locket bytt som vi tjatat så mycket om och bilen går fortfarande inte, skit också.
Jag funderar en del på det här med att du skriver att bilen gick så bra dom första fyra dagarna, kan det vara så att det gjordes något under huven efter dom här dagarna?
Sitter alla vacuumslangar där dom ska, ta bort luftfiltret och kolla under bränslemängdsmätaren att slangarna där sitter som dom ska men där är det trångt så det gäller att ha fingertoppskänsla.
Den där sladden som du hade bild på, var det något som du själv hade lyckats haft loss och är det i så fall att härleda till att bilen började gå sämre.
Sen har vi ju det beryktade OVP reläet som kan ställa till med mycket konstigt men det kanske du har kollat, sitter vid batteriet med en eller två säkringar uppepå.
Startar den fortfarande bra kall?
//Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-13, 20.46.37

Tjenare, Kalle!

Bilen fungerar och i.o.m. att den nu går att få igång även när den är varm så ser jag det ändå som en stor seger, även om den då går dåligt. Jag är ute och testkör mellan varven och vrider luft/ bränsleskruven ditåt där jag tror att den gör sig bäst. Jag kan lite grann välja om jag vill ha en bil som går att starta varm eller en som går att köra och som svarar på gas och växlar hyfsat där den ska.
Att ha båda alternativen är i dagsläget inte aktuellt.

Jag har hört talas om de där vakuumslangarna som ska sitta någonstans under luftfiltret. Jag har dock aldrig sett dem men imorgon ska jag leta ordentligt. Det förvånar mig mycket att jag inte har sett dem faktiskt. Sitter dom så tokigt till?

Kabeln som lossnade och som jag frågat om har jag fortfarande ingen aning om var den ska sitta. Det kan mycket väl vara jag som petat ur den någonstans ifrån. Jag stod böjd över motorn när jag hörde något slå emot insidan på höger skärm och där hängde den. Men den kan likväl ha varit upphängd kring något för det är en del fula kabeldragningar gjorda på den här bilen.

OVP-reläets säkring är hel. Jag har läst att lödningar kan släppa i dem men innan jag går lös på den med lödkolv så ska jag kolla upp sådant som är lite mera passande för mig och mina begränsade kunskaper. :)

Kul att höra av dig igen Kalle och jag är tacksam för idéer och tips som du matar mig med.

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-03-14, 07.01.19

Hej
Ett mysterium är det helt klart men det känns inte riktigt som att jag tillför något egentligen. En sak som jag dock är tämligen övertygad om det är att vi förbiser något skit fel eftersom den gick så bra i början och då är det inte någon inställning för dom ändrar sig inte bara sådär.
Har du provat med något rengörande dundermedel i bensinen nån gång och hur var det med bränslefiltret, är det bytt?
/Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-03-16, 17.44.36

Hej, alla!

Kanske har jag kommit något på spåren. Jag börjar tro att den där kabeln är viktigare än jag först trodde. Av alla givare och sensorer som jag googlat på så har jag hittat en som ser ut att ha exakt samma kontakt som min. Den leder också under bilen förbi fördelaren där just denna sensor ska sitta. Jag har inte kunnat se själva sensorn på min egen bil men sannolikheten att det är vad jag tror verkar stämma. Särskilt med de symptom jag har på bilen. Jag tror att det är en vevaxelgivarekabel som jag har hängandes löst. Vad tror ni om den teorin?

Kanske blir det nu lättare för någon att svara på var kabeln ska dras, förutsatt att jag faktiskt har rätt i min egenkomponerade teori. Det borde vara enkelt att se var kabeln ska ta vägen, det tycker jag själv också. Men tro mig, jag har letat som en galning. Hoppet står till er gott folk!

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav andgus » 2017-03-19, 17.52.22

Vevaxelgivare.....hallgivare. Många namn på "kärt" barn. :scratch:
Tror att du snart löst det..... ;)
/Anders
andgus

Återvänd till W 124 E-Klass