Påverkar kylfläkten växellådan?

E-klass 2002-

Påverkar kylfläkten växellådan?

UNREAD_POSTav Tove » 2017-02-09, 15.34.52

Hej!

Jag har för en tid sedan sen köpt en Mercedes 320 Diesel, automat, -04. innan vi kört 50 mil med bilen upphörde automatväxeln att växla vilket ledde till att vi blev ståendes. På verkstad kom man fram till att det var kontaktplattan i växellådan som gått sönder. Säljaren hävdar med bestämdhet att växellådans reaktion skulle ha med att göra att kylfläkten inte startat som den skulle och där med överhettat växellådan. Låter detta troligt i era öron? Nu har vi bytt kontaktplatta och bilen går som den ska. Fläkten är inte bytt. Om fläkten nu är trasig, hur länge kan man köra utan fläkt och indikerar bilens instrumentpanel på något vis om motorn börjar bli överhettad?
Säljaren mätte upp en temperatut på 89 grader och menar att fläkten borde startat vid den temperaturen. Stämmer det?
Tacksam för svar!
Tove

Re: Påverkar kylfläkten växellådan?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2017-02-10, 01.30.35

89 grader på automatlådeoljan? eller på motorn? det är absolut inte en för hög temperatur i min värld, men då jag inte skruvar just din sorts bil vågar jag inte lova det med bestämdhet.
Tror att du har runt 90grader i arbetstemperatur på den motorn, och det vore bara fel om fläkten startade. troligtvis är säljaren totalt okunnig (om du inte kände att snubben kunde sina grejer)

En god vän med en 540 E39 (ja jag vet,BMW uschochfy) har stadigt kring 96-98 grader i motortemperatur enligt datorn, och där han ska ligga.

utan att egentligen vara bekant med grejerna så låter det som bullshit, är det en femväxlad automatlåda där du har även har läge 1 som möjlig position på växelväljaren? isåfall är det inte omöjligt att du har 722.6 lådan och parad till 320CDI motorn är den bland de starkare varianterna.

Om det nu är denna 722.6 låda vill jag minnas att det inte är ovanligt att elektronik i lådan krånglar då olja läckt ut och kortslutit, aldrig hört att det skulle ha med "överhettning" att göra.

ps, ja du borde få någon form av varning i bilen om motorn överhettade,
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till W 211/212 E-klass