Motorn går illa.

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Motorn går illa.

UNREAD_POSTav Cesarkatt » 2016-11-27, 23.40.54

Hej på er alla ute i Sveriges avlånga land. Jag har en 280SL 1975 som tyvärr har börjat gå väldigt illa och tjuvstannar vid tomgång. Bilen har ett insprutningssystem som jag tyvärr inte kan något om.

Jag har provat med en annan beg tändspole vilket inte hjälpte. Jag skruvade också loss ett tändstift och körde med startmotorn vilket gav gnista på stiftet. Motorn har nya brytarspetsar och relativt ny kondensator och fördelardoslock. Jag har kollat så att inga slangar ser dåliga ut eller har lossnat. Jag har också kopplat en kabel från batteriet direkt på tändspolen för att utesluta ett fel i tändningslåset, utan resultat.

Motorn startar på startgas, därför tror jag knappast att det är tändningsfel utan snarare insprutningsproblem. Vad tror ni som kan dessa bilar och motorer?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Om jag inte själv får ordning på bilen/motorn så skulle jag vara tacksam för tips om någon kunnig MB-reparatör i Örebro eller dess omnejd.

MVH Bo i Nora
Cesarkatt

Re: Motorn går illa.

UNREAD_POSTav nick_hbg » 2016-11-28, 11.01.18

Kan definitvt vara insprutning men också en massa annat.
Här är en bra sida som kan hjälpa dig att utesluta en del av de vanligaste problemen.

https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/troubleshooting
Kolla listan på punkt 14 den är bra att gå igenom. Se hur långt du kommer själv och har du problem så är det bara att skriva i forumet.
nick_hbg

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC