Jag har köpt en uppsättning dubbdäck på fälg. Fälgarna kommer väl från en w210 skulle jag tro, och har dimensionen 7j16, ET 33. Däcken har dimensionen 205/60-16, vilket innebär en omkrets som är 2,82% större än originaldimensionen 195/65-15. Jag köpte medvetet fälgar med lägre ET och med lite större dimension på däcken, för att jag tycker att det blir snyggare. Nu har jag provat dem på bilen, och dessvärre visade det sig att framdäcken tog i lite vid gropig körning. Det verkar bara vara i bakkant av hjulhusöppningen, i den övre halvan av saccoplanket som det tar i, inte i skärmen, vad jag har kunnat märka. Kanske skulle det ta i någon annan stans om det fjädrar ned ytterligare? Kanske skulle det ta i där bak om det fjädrar ned mycket där?
Min fråga är; Är detta ett känt problem? Är det någon som vet vilka däck som ryms på en fälg med denna dimension på denna bil? Kan det räcka med att gå ned till 205/55-16, eller 195/60-16? Kommer det att ta i mer där fram eller där bak vid kraftigare nedfjädring?