Rengöring och smörjning av fönstermekanism och skenor

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Rengöring och smörjning av fönstermekanism och skenor

UNREAD_POSTav Starstruck » 2016-10-07, 17.43.58

Rengöring och smörjning av fönstermekanismer och -skenor är en fråga som rör flera modeller, så jag går utanför min vanliga W114/W115-avdelning. Speciella elfönsterproblem får diskuteras i en annan tråd, i den mån det handlar om elproblem.

Hur rengör och smörjer man fönstermekanismer och skenor, vilka kan vara bökiga att både komma åt och rengöra?

Tunna men styva borstar finns att köpa utomlands (bifogar bilder). På flera av dem finns i andra änden utfällbara plastblad för att bemästra besvärligare motstånd, som intorkat fett. Borstar för rengöring av tangentbord och annan elektronik kanske vore ett alternativ.

Biltema säger att man inte har sådana borstar, utöver den som ingår i ett tillbehörsset till dammsugare (artikel nummer 23-6300).

Det man rekommenderar i övrigt är bromsrengöring, som löser fett och avlagringar, och sedan smörja med fett (vilket finns i alternativen patron och burk). Länkar:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000035883/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000036390/

När jag sökt på nätet har jag funnit motsvarande rekommendationer. Flera har avrått från universalsprayer av olika slag.

Jula hälsar att man har ett treborstset, vilket verkar vara två borstar med metallborst och en med nylonborst: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... et-129044/

Så vad ska man skaffa och göra för att få igång ingrodda, intorkade och tröga fönstermekanismer igen? Dela gärna med er av era åsikter, erfarenheter och rekommendationer om ni har några. Fiffiga hemmagjorda lösningar välkomnas varmt – ju billigare desto bättre.

Rengöringsborstar:

Bild
Starstruck

Re: Rengöring och smörjning av fönstermekanism och skenor

UNREAD_POSTav Starstruck » 2016-10-07, 17.46.11

Ännu ett exempel:

Bild
Starstruck

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-10-20, 23.10.33

hmm, jag har inte varit med om ingrodd smuts på det viset, att jag behövt skrapa alltså
men jag körde väl lite liknande din manöver kan jag tänka mig.

Ta av dörrsidorna för att fixa fönsterrutor och rostskydda dörren innifrån. (görs på allt från w108 till w140)

i samband med det, om rutan känns trög.
1. Brakeclean (stark koncenterad stråle) som jag spolar rent där rutan "löper" med lite snabbt.
2. när det har torkat "dränker" jag in listerna med biltemas Siliconspray, den lämnar en gott kladdig hinna efter sig, så känns som det faktiskt är mycket silicon i en sådan. innifrån dörrarna i listerna med rutan uppvevad och på ovansidan när rutan är nervevad.
3. weatherstrip/de gummilister som tätar mot fönsterrutan horisontellt kan absolut må bra av lite silicon på de äldre bilarna, men akta så man inte får på den del som ligger mot rutan, de smittar av på rutan, och lämnar kladd som man "aldrig" blir av med senare.

gjorde denna manöver på min w115 som kändes som att jag skulle dra av fönsterveven när jag drog rutan upp och ner, nu 6 år senare så löper alla rutor fortfarande otroligt lätt. (tillika massa andra bilar)
citerar den där hemska VitaePro reklamen "funkar för mig"

---
Alla modeller är mer eller mindre bökiga, dränker man glidskenan ovanifrån och där man kommer åt ordentligt, så "smittar" det runt rätt okej på övriga ställen, jag sprayar alltså såpass att det rinner om grejerna neråt.
Innifrån dörrarna kan det vara svårt att både nå och veta vart man siktar, det enda som händer är att man "rostskyddar" insidan av dörren med siliconspray

--

mekanismen i dörren får lite smörjolja, av sort STX smörjsprej eller liknande.
Dörrstoppet får samtidigt lite fett i mekanismen

--
Beroende på bilmodell och hur det sitter till kan det vara värt att ta ner låsmekanismen och ge den en omgång rengöring och smörja med, slippa bryta av nyckeln för att grejerna kärvat ihop, eller rycka hårt i handtaget för att öppna.

--
VARNING:
Ska du lacka om, eller bättra lack, eller försöka måla något överhuvudtaget, bråka inte med silicon i närheten av det alls innan. det är "omöjligt" att torka bort, och lacken blir inte bra.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Starstruck » 2016-10-22, 14.43.16

Tack för din utförliga och intressanta kommentar, som jag lär få skäl att läsa flera gånger!

Bra att du varnade för silikon före omlackering, för det lär bli aktuellt så snart jag har hittat en human och duktig lackerare.
Starstruck

Återvänd till Fri diskussion