OM 615 Bränsleproblem

W 123 1976-85

OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav vettex » 2016-08-22, 12.42.47

Hej!

Bror har en marin konventerad OM615 diesel från mitten/slutet av 70-talet i sin båt. Båten har stått på land och orörd i 9 år, men för några veckor sedan så gick vi ut och täckte av den och drog igång den utan några som helst problem. Vi har bytt olja i motor och pumplåda, bränslefilter, oljefilter mm. I går när vi va ute på sjön så körde vi båten flera ca 3 timmar utan stopp men efter det så började motorn tappa kraft och stannade. Efter lite felsökande så fanns det ingen diesel i "filterkoppen" ( efter matarpump, innan pumplådan ). När man "primar" med handpumpen så känns den stum ( som den skall ) men ingen diesel kommer ur pumpen.

Är det bara att skaffa en nu matar pump eller har ni några andra förslag eller erfarenheter?

Kan även nämnas att vid fullgas så varvade den inte mer än 3000 varv, kanske är ok? Brorsan tyckte även ifrån start att båten kändes trögare i vattnet än han mindes.

Med vänlig hälsning Henrik
vettex
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-08-22, 12.29.50

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav Marie » 2016-08-22, 16.18.01

9 år...
Hade miljöutspädningen av bränslet börjat redan då? I så fall kan det finnas "kul" växtlighet i tanken efter så många år, kanske?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-08-22, 17.33.27

Det kan nog vara som Marie skriver så jag skulle säga filterbyte igen
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav Kölis » 2016-08-22, 21.09.41

Tänkte precis skriva samma sak. Svamp i tanken och ledningarna.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-08-23, 01.51.20

Se till att fylla på olja i pumpen med om ni har en sådan pump, de tidiga har separat oljesmörjning medans de senare smörjs med motorns olja.

En sådan som skär ihop är inte jätterolig att varken byta eller få tag på en frisk begagnad av.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav vettex » 2016-08-23, 09.00.56

Tanken byttes vid senaste uppställning till en plasttank. Går det se om det är någon typ av påväxt i tanken? När vi titta innan första uppstart för några veckor sedan så såg det jätte rent och fint ut.

Filtret sitter efter matarpumpen så problemet är ju att vi inte får fram bränsle dit. Skall även montera ett filter innan pumpen vilket det bör vara. Kommer plocka ner matarpumpen för att titta om vi kan se något uppenbart.

Angående olja i pumplådan så har vi bytt denna. Det var en del diesel uppblandat i den gamla oljan, men det skall tydligen vara ganska vanligt att det blir så och skall tydligen inte vara någon fara så länge det inte är för mycket. Läste detta i något annat forum men ni kanske har några andra synpunkter?

// Henrik
vettex
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-08-22, 12.29.50

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav W115_220D » 2016-08-23, 13.58.35

Det sitter backventiler imatarpumpen.
Kolla att de är täta.
Ska även finnas ett förfilter före matarpumpen som tar lite grövre smuts som kan ställa till problem.
Förfiltret är av slangtyp och får inte ha pappersinsats utan finmaskig plastinsats
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav vettex » 2016-08-24, 08.59.42

Hej och tack för era svar och hjälp!

Va ute igår och plockade ner matarpumpen för att se om jag såg något uppenbart. Det var ganska enkelt åtgärdat :) , satt en massa skit i banjokopplingen på inkommande. Nu vet jag inte riktigt om detta va någon typ av påväxt eller bara något som har ramlat ner i tanken och följt med fram. Det va svart och kändes nästan lite som tuggummi. Hur som helst så sitter det nu ett slangfilter på framledningen som kommer förhindra detta i framtiden.

Som sagt tack för tipsen!

Med vänlig hälsning Henrik
vettex
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-08-22, 12.29.50

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav Marie » 2016-08-24, 09.44.10

Svart och tuggummikonsistens?
Det låter som om det kunde vara svamp. Varifrån kommer dieselbränslet? Sjömack eller via dunk från en "vanlig tappstation"?

Är det svamp kommer du inte att få motorn att gå pålitligt förrän du rensat tank och ledningar, för filtret du monterat kommer då att sätta igen på nolltid. I en båt måste du använda antingen riktig dieselbrännolja utan RME-inblandning och det hittar du bäst på sjömack, eller själv tillsätta ordentligt med antisvampmedel.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: OM 615 Bränsleproblem

UNREAD_POSTav W115_220D » 2016-08-25, 20.50.10

Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster