Kedjesträckare !

W 124 E-Klass 1986-1995

Kedjesträckare !

UNREAD_POSTav Hakwes » 2016-07-10, 22.27.17

Hej allesammans!

Jag har en SL från -91 med m103-motor (103.984) 18000 mil.

Det har börjat knacka från kedjan, s.k rassel. Men nu är min teori att guiden som leder kedjan slår mot sträckaren?!? Det är vad jag fått för mig iaf. och det skulle vara därför ljudet uppstår.

Oljudet hörs mest vid kallstart och avtar sedan vart efter motorn blir varmare. Sen är det rätt tyst med nåt enstaka knack. (Beroende av att motorn går lite ojämt)

Jag har inte öppnat någonting ännu och hoppas att jag slipper.
För vad jag undrar då, är om jag kan byta sträckaren endast?
Iaf så länge tills verkstäderna öppnar igen och då kanske byta flera saker. Behöver köra en sväng nu!!
Railsen och kedja vill jag inte ge mig på i nuläget.

Enligt wiz ser det ut att vara rätt på utan konstigheter. Eller finns det en hake? Startmotorn sitter lite väl nära in på, ev måste den ruckas lite på. Antar att jag måste vrida runt motorn lite så jag får slack på sträckarens sida.

Vad händer med sträckaren egentligen? Min kedja kan knappast ha tänjt ut sig så pass att sträckaren inte räcker till?
Har sträckaren kloggat ihop så den inte utvidgas längre? Vevhuset verkar vara någorlunda rent.

Är det någon med erfarenhet av detta?

Tackar

/Håkan
Hakwes

Re: Kedjesträckare !

UNREAD_POSTav Greger » 2016-07-11, 20.37.04

ja vet egentligen inte men ja tror att kedjesträckarn påverkas av oljetrycket , du kanske har dålig olja
Greger

UNREAD_POSTav Hakwes » 2016-07-12, 12.52.53

Körde med ok/q8-olja en säsong och har konstaterat att det inte var optimalt för motorn. Fick lite ventiltickande vid kallstart. Bytte tillbaka till kvalitetsolja och tickandet har nästan försvunnit. Kan vara lite oljud i nån sekund kanske, men det är ju typ ok.

Hursom, så har jag beställt hem rubbet.Glidskenor, kedja, sträckare och packningar.
Ska öppna och se vad som försigår.
Hakwes

UNREAD_POSTav Hakwes » 2016-07-17, 21.08.44

Okej, jag bytte bara kedjesträckare! Tyvärr fick jag hem fel packning, så jag ville inte lyfta på kåpan.
Men knackningen verkar iaf vara försvunnen. Har även konstaterat att ett lager i ev vattenpumpen är dåligt. Så det var en kombination av två ljud där som var lite svårt att urskilja.
Hoppas det här är till nytta för någon iaf.

Spänn ner remmen och ta av den. Lossa på undre skruven (par varv)på baksidan av startmotorn, lossa och ta ur den övre på framsidan och fäll motorn åt sidan. Då kommer man åt kedjesträckaren. m103.984
Kanske det är ännu lättare på andra m103-motorer.

/Håkan
Hakwes

Återvänd till W 124 E-Klass