av celberg » 2016-06-15, 21.35.13
Vilken årsmodell har du? Gissar på 1971-1975.
Om du har en 350 1971-1975 så har du Bosch D-jetronic elektroniskt bränsleinsprutning. En egenhet som många av oss haft med den motorn är just hög tomgång när motorn är kall. Detta beror på att ventilen som släpper in extraluft släpper in just "extra luft". Det är en del av kallstartsystemet på just denna motor. Den andra delen är kallstartventilen som släpper på en extra dusör bensin när motorn är kall. Min egen motor av samma modell varvar ca 1500 v/min innan temperaturen gått upp.
Ventilen styrs av kylvattentemperaturen och den stänger med hjälp av en svällkropp den extra lufttillförseln då motorn kommer upp i arbetstemperatur. Det går att minska varvtalet bland annat genom att strypa hålet i ingången till ventilen. Det finns flera varianter på det, men själv provade jag med att trycka in en mutter i den korta slangen som är vinklad 90 graders. Därefter en bricka, kommer inte ihåg vilken storlek, men lagom stor för att gå in i slangen och lägga sig dikt an mot muttern som håller brickan upprätt. Därefter sätter man på slangen igen. Man har då stryp luftflödet och motorn rusar inte lika mycket. I mitt fall hamnade tomgången på ca 1000 v/min inledningsvis för att vid normal arbetstemp nå ca 700 v/min.
Eftersom du har normal tomgång vid arbetstemperatur, fungerar ju ventilen. Det är alltså helt normalt med en högre tomgång då motorn är kall.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)