av Uky » 2016-06-09, 17.41.19
Mercedes servicebulletin anger att mätarställning är någonstans runt 10,000 mil när det kan vara aktuellt för pulsationsdämparbyte. Man skriver också explicit att "Det är inte pumpen" som förorsakar ljudet.
Men visst - Har man inget oljebytesintervall inskrivet bland serviceåtgärderna så kan man ju undra
vad dom pysslar med i Stuttgart...
I mitt fall hade bilen gått ~14,000 mil när jag bytte. Den hade haft ett morrande läte länge som jag tolkat som något från motorn eller avgassystemet, men efter bytet blev det knäpptyst.
När jag sålde min CL hade bilen gått 17,000 mil med orginalpump och dom gånger jag körde en Rodeo för att kolla felmeddelande kom bara tryckvarning någon gång vilket var normalt enligt verkstaden. Bilen lämnades då och då längre tider för att kolla eventuellt dämparventilläckage
men den sjönk som mest någon cm litet slumpartat. Chassienummret var någonstans runt 400, så det var en av de första C215 som byggdes hösten 1999.
På olika forum i USA läser man om rasade pumpar i parti och minut, men med tanke på långa serviceintervaller rent generellt och att man som sagt inte byter ABC-olja så är det kanske inte så konstigt...
C238 AMG