Skumt ljud från abc pumpen sl 500 -02

SL från 2001

Skumt ljud från abc pumpen sl 500 -02

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-05-15, 20.14.35

Hallå på er alla!

När jag startar upp motorn (kall) så låter abc pumpen till hydrauliken för fjädring och servo ungefär som en ac kompressor som jobbar mycket hårt för att kyla...

Ljudet blir mindre när motorn/oljan/hydrauloljan blir var varm men det finns ändå kvar...

Synd att ha ljudet där när V8:an går så tyst och fint.

Mina funderingar/frågor....

Vad är det som orsakar ljudet? Är det luft i systemet på något sätt? Är det ett "ras" på gång eller vad är det frågan om?

Vad kan jag prova/testa för att försöka få bort ljudet?

Har bytt olja osv..

För övrigt så fungerar fjädringen helt klanderfritt i alla olika inställningar och jag har inga läckor eller att det fuktar någonstans...

Mycket tacksam för svar/tips

Ha det gott

Hasse
Hasse-w230

Re: Skumt ljud från abc pumpen sl 500 -02

UNREAD_POSTav Uky » 2016-05-16, 19.06.41

Om ljudet är varvtalsberoende och upphör ovanför ... ca 1800 RPM när Du står på tomgång
är det pulsationsdämparen som har tagit slut. Det är en förbrukningsartikel, och håller någonstans till strax efter 10.000 mil. Därefter börjar det låta skorrande om systemet. Dämparen består av en dosa med en gummibälg i (ungefär som ett slutet expansionskärl) och skall dämpa ut tryckförändringarna i systemet som orsakas av pumpen.
C238 AMG
Uky

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-05-16, 20.04.02

Menar du hydraulklockan? Har hört att det skall finnas bara en på bilen som styr alla dämpare...
Om det är det felet kan man byta bara "expansionkärlet" eller måste man byta hela vidhängande "kopplings/fördelningsenhet"

Har du någon koll på vad en pulsationsdämpare kostar?

Skall kolla med varvtalet när jag kommer till för att lyssna av läget...

Tack för att du svarade på mim första fråga

Hasse
Hasse-w230

UNREAD_POSTav Uky » 2016-05-16, 22.16.11

Pulsationsdämparen på min CL (215) satt under motorn. Jag bytte den inte själv, men jag minns att den kostade några tusenlappar. Efter bytet måste man lufta systemet, men som Du skrev i ett annat inlägg är det antingen "Rodeo" som gäller eller ett idogt tryckande upp/ner ett tag.

Viktigt!!! är att man byter ABC-oljan med några års intervall. Fräsch olja är klargrön till färgen. När den är grådaskig och luktar härsket är det väldigt mycket dags att byta. Dessutom skall man byta filtret som sitter i locket på ABC-oljeexpansionskärlet. Och det är m y c k e t viktigt att man håller rent. Ett oljebyte tar ett antal flaskor eftersom man måste spola igenom systemet ordentligt.
C238 AMG
Uky

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-05-17, 07.19.00

Jo, olja och filter bytte jag när jag satte dit nya dämpare bak...hade en som fuktade något och bytte därför båda när jag fick tag på ett par nästa nya för en vettig peng...

Har föresten en frisk vänsterdämpare att sälja...plus en höger om man vill testa på att kolla vad som gjorde att den fuktade något...

Nya kostar de ca 21000:- STYCK! Plus montering!

Inte vad jag skall ha men det är sjuka priser på reservdelar i Mercedesbutiken...

Kan skriva mycket mer om Mercedes om någon önskar...

Oljan som jag skiftade såg för övrigt mycket fin ut men jag bytte ändå för säkerhets skull...

När jag kollat upp ditt och MB-mekens tips så hör jag av mig igen om hur det gick...

Ha det gott

Hasse
Hasse-w230

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-05-17, 07.21.56

Glömde föresten att säga att man kan ha vänster dämpare på höger sida också då det bara är att lossa de tre spännarana på dämparhuvudet och vrida ett halv varv..

Hasse
Hasse-w230

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-05-20, 19.57.26

Då skall vi se....

Har hoppat och skuttat både upp och ned...

Inget hjälpte!

Var sen på Mercedes i Örebro och snackade med Mekanikerna...

Nej för fan! sa de. Inte Rodeo på "gamla" bilar som tex. En -02:a! De menade att det kunde lossna avlagringar/skit och följa med in i ventilhus osv och skapa problem = mycket dyrt!

Har under seneftermiddagen idag monterat bort båda klockorna och kollat av dem. Den en för dämparna fram och den andra för dämparn bak...ett jävla göra! Då de gömt dem väl! Hur som helst båda var hela och fina med bara några droppar som föll ur= membranen hela.

Har också tagit bort Pulsationsvadennuhette som såg fin ut men ändå inte. Kändes inte helt ok. Skall kolla upp den på måndag så får vi se vad de på MB i Örebro säger...

Fortsättning följer

Ha det gött i helgen

Hasse
Hasse-w230

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-06-01, 08.38.44

Jaha!

Då var Pulsationsklockan utbytt, allt är monterat och bilen provkörd...

Jag hann inte göra så mycket åt avluftning igår inkl. den lilla provturen men det verkar ha blivit bättre men jag tror ändå inte det var Pulsationsklockan utan något annat som kanske "blev åtgärdat" i och med att jag plockade bort en mängd delar av systemen och återmonterat dem igen...

Skall ut och köra mer osv. så återkommer jag igen...

Ha det gott i värmen..

Hasse
Hasse-w230

UNREAD_POSTav Uky » 2016-06-01, 20.57.21

Intressant svar... "Nej för f-n..."...

Faktum är att MB hade en hel del problem med dämpare som fastnade vilket gjorde bilarna stenhårda under den fjäder som inte rörde sig. Som åtgärd började men med att byta ventilhusen och ibland fjädrarna, tills någon kom på att man kunde motionera systemet mha rodeotestet
för att den vägen få loss blockeringen. Efter detta införande sjönk bytesfrekvensen markant på ventiler och fjädrar.

Men det innebär också att man _skall_ byta/spola systemet och även byta oljefiltret (sitter under skruvkorken i ABC-oljebehållaren). Min gamla CL fick några omgångar rodeo när jag lät byta oljan på en verkstad.

Som jag skrev tidigare är pulsationsdämparen en förbrukningsdetalj och MB anger livslängden till runt 10.000 mil.
C238 AMG
Uky

UNREAD_POSTav Hasse-w230 » 2016-06-08, 12.11.59

Förbrukningvara!! redan?

Bilen har endast gått kontrollerade ca 7480 mil men är en -02:a så någon garanti gäller inte.

Då det efter provturer osv. inte blev bättre med pumpljud osv. så har jag nu åter bytt filter/ olja, gjort en rodeo och luftat systemet...men lik förbannat så låter pumpen lika som tidigare alltså mer än vad jag tycker är ok. med tanke på hur tyst motorn går...

Meken som för övrigt är en hyvens kille sa efter att han gjort felsökning plus rodeo att vissa pumpar kan väsnas mer när de jobbar än andra vilket min gör...det klart att just min skall låta som den gör...

Nu har jag beställt en ny original LUK-pump via nätet och skall byta när jag fått den hem till mig...

Fortsättning följer..
Hasse-w230

UNREAD_POSTav Uky » 2016-06-09, 17.41.19

Mercedes servicebulletin anger att mätarställning är någonstans runt 10,000 mil när det kan vara aktuellt för pulsationsdämparbyte. Man skriver också explicit att "Det är inte pumpen" som förorsakar ljudet.

Men visst - Har man inget oljebytesintervall inskrivet bland serviceåtgärderna så kan man ju undra
vad dom pysslar med i Stuttgart...

I mitt fall hade bilen gått ~14,000 mil när jag bytte. Den hade haft ett morrande läte länge som jag tolkat som något från motorn eller avgassystemet, men efter bytet blev det knäpptyst.

När jag sålde min CL hade bilen gått 17,000 mil med orginalpump och dom gånger jag körde en Rodeo för att kolla felmeddelande kom bara tryckvarning någon gång vilket var normalt enligt verkstaden. Bilen lämnades då och då längre tider för att kolla eventuellt dämparventilläckage
men den sjönk som mest någon cm litet slumpartat. Chassienummret var någonstans runt 400, så det var en av de första C215 som byggdes hösten 1999.

På olika forum i USA läser man om rasade pumpar i parti och minut, men med tanke på långa serviceintervaller rent generellt och att man som sagt inte byter ABC-olja så är det kanske inte så konstigt...
C238 AMG
Uky

Återvänd till R230/R231