av Nineleven » 2016-05-14, 10.29.09
Hej, Jag köpte en sv-såld, välservad och relativt långmilad (18500mil) E63 i februari. Provkörningen som jag ägnade mig åt ganska länge gick som en dans och det fanns ingenting som tydde på något annat än att det var en välskött bil både optiskt och mekaniskt. Jag har en lång vana av bilar och mer extrema bilar överlag, och som lite av en hypokondriker för missljud i motor/chassi reagerade jag väldigt positivt över provkörningen och bilens skick.
Dagen efter åkte jag och 3 vänner 190 mil till Klimpfjäll och tillbaks till Sthlm. Resan gick toppen och det är en fantastisk bil! En gul motorlampa hann tändas och släckas under resan och precis tillbaks i Sthlm brast multiremmen. Bilen bärgades till aukt Amg-verkstad.
Bilhandlaren tog på sig direkt att byta multiremmen + rullar, ta reda på vilken felkod som genererats när den gula motorlampan tänts samt byta hela ljusinsatsen fram för halv/helljus. Så långt allt gott.
Men här hittar Amg-verkstaden felkoder som tyder på slitna kamaxelomställare och helt otroliga reparationskostnader uppdagas. Bilsäljaren godkänner rep och de byts ut i båda cylinderraderna. När det är klart ska jag provköra bilen, jag kommer 100m innan den dör.
Merca tar in den igen och den här gången säger man att det är pga tjuvluft i ett insugsspjäll som den går så illa och stannar. Nu måste hela insugshuset bytas, detta gör bilsäljaren på egen verkstad och man beställer det från Amg. När huset är bytt ska jag återigen provköra, även denna gång kommer jag 100m innan den dör på exakt samma sätt som den gjorde efter Mercas kamaxelomställarbyte.
Det börjar bli tröttsamt och när ett fel är lagat dyker ett annat upp, nu har det gått ca 3 månader som bilen stått på verkstad. De ursprungliga felkoderna är borta enl Merca och nya felkoder som säger misständning på flera cylindrar har uppkommit. Det känns tydligt i jämn fart i alla register.
Jag förstår inte hur felen försvinner och nya som inte existerade innan uppkommer. Kan vara så att nån varit inne och joxat i databox och lött in nya chip för att mappa om bilen och att det plötsligt inte lirar med bilens återställda mjukvara. Men då tycker jag att Amg's diagnosutrustning borde kunna se det på alla värden man får fram.
Vilka är i era ögon de absolut mest kunniga på Amg-bilar i Stockholmsområdet?
Jag vill helst att man tar tillbaks bilen nu eftersom det varit så många stora fel som kostat ca 100' att åtgärda hittills. Bilen är långt ifrån vad jag förväntade mig av den. Samtidigt som det är så märkligt att den gick klockrent i 190 mil direkt efter köpet och när den lämnades in på verkstad första gången. Efter meck går den inte alls eller dåligt.
/Rådlös Amg-ägare