CLK55 AMG

2003-2009

CLK55 AMG

UNREAD_POSTav N.Rolin » 2016-04-21, 01.36.42

Jag har en CLK55 AMG -03.
Motorn är en M113.
Jag har bytt till sportfilter och den är optimerad.
Avgassystemet är bytt till bla Brabus kattar
Maskinen borde ligga runt 400 hk.
Gjorde ett test i en bromsbänk och då blev värdena inte alls bra.
Motorn gav 350 hk och vridet hamnade på 460.
Bakhjulen hade 300 hk vilket jag trodde det skulle vara.
Jag blev inte alls nöjd med motorns värden.
När jag bytte till sportfilter så var mer än halva burkarna full med grus och löv.
Kan det vara så att luftmassamätaren har gått sönder före jag bytte filter?
Jag har fått höra att det kan vara lmm som ger motorn dåliga värden
och att lmm går sönder väldigt ofta.
Jag själv har bara upplevt att bilen bara har blivit piggare av uppdateringarna
därav min förvåning av värdena.
Så min fråga blir Vad ska jag tro?
N.Rolin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-04-20, 22.03.38

Re: CLK55 AMG

UNREAD_POSTav Marie » 2016-04-21, 01.55.51

Visst kan LMM ha gått sönder innan du bytte filter, men minst lika troligt är att sportluftfiltret dödat din LMM.
Det enda som är vettigt till en LMM är pappersfilter. De s.k. sportfiltren som inoljas släpper alltid iftån sig mer eller minder av mikroskopiska oljedroppar och dessa förstör ganska snabbt en LMM. Nu kommer jag att bli hudflängd för att jag vågar säga sanningen, men det är detta - tillsammans med lågkvalitets pirat-LMM som gett ryktet att LMM ofta - och lätt - går sönder. Tvätt- och inoljningsbara evighetsfilter är bland det sämsta man kan använda på en motor.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CLK55 AMG

UNREAD_POSTav Kölis » 2016-04-21, 17.11.41

Marie skrev:Visst kan LMM ha gått sönder innan du bytte filter, men minst lika troligt är att sportluftfiltret dödat din LMM.
Det enda som är vettigt till en LMM är pappersfilter. De s.k. sportfiltren som inoljas släpper alltid iftån sig mer eller minder av mikroskopiska oljedroppar och dessa förstör ganska snabbt en LMM. Nu kommer jag att bli hudflängd för att jag vågar säga sanningen, men det är detta - tillsammans med lågkvalitets pirat-LMM som gett ryktet att LMM ofta - och lätt - går sönder. Tvätt- och inoljningsbara evighetsfilter är bland det sämsta man kan använda på en motor.

Jag kan enbart hålla med dej Marie. Vem hade störst budget för utvecklingen av luftfiltret?
När MB och AMG bygger en bil och motor så är den optimal, att tro att ett luftfilter från KN ger mer effekt är rätt patetiskt. Jag har jobbat väldigt mycket med Chevrolets motorer av alla årgångar från 1955 till idag och ni anar inte hur mycket after marcet skit jag sett som snarare stryper motorn än ökar effekten. Samma dak med dagens grejer.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till W 209 CLK

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron