Är detta ljud bakhjulslager eller annat? Inget glapp mm

W 140 S-Klass 1991-1998

Är detta ljud bakhjulslager eller annat? Inget glapp mm

UNREAD_POSTav Benring500 » 2016-02-08, 01.47.36

Hej igen Jag har ett ljud vänster bak som jag alltid misstänkt för hjullager som är dåligt.

Jag har svängtestat och demonterat delvis för att byta lager men jag lyckades inte få loss det Och ska lämna in den.

Men jag är osäker, det är inte ett dugg glapp och det märks inte när jag snurrar hjulet upphissat vilket kan bero att man flyttar belastningen i lagret

Höger sväng= mer ljud
Vänster sväng = tystnar

Jag har ett ljud klipp från en kort resa på motorväg i varierande far 80-110 ungefär.
lyssna på detta och säg vad ni tycker.
Ljudet i klippet påminner om ett flygplan.

En sak som gör att jag tvekar är att den undre länkarmen (se bild) är väldigt glapp. Det är en tanke jag har att ljudet som hörs på klippet är normalt men hörs inte när bussningen är hel, nu kan ju från hela drivlinan låta via länk om den får direktkontakt med metall. Eller?
Länkarm= https://www.dropbox.com/s/xkoqrwzcp7dd6 ... 9.png?dl=0

Detta klipp är minuter långt det ska vara svart bild. Bara ljud.
Ljudklipp= pga segt nät så är filen från den 6 februari och länken är till hela mappen med bilens filer.
https://www.dropbox.com/sh/111np9822dpl ... M5x6a?dl=0

Kan ljudet bero på glappet??
Mercedes w140 500 se 1992
import from spain.
22000 mil
Benring500

Re: Är detta ljud bakhjulslager eller annat? Inget glapp mm

UNREAD_POSTav Marie » 2016-02-08, 03.17.50

Jag hade motsvarande ljud, fast med kurvbeteendet omvänt. Inget märkbart glapp, och inget direkt kännbart så länge axeln satt kvar. Jag och en bilmek bytte höger hjullager utan särskilt avancerade verktyg, men det fordrades en del våld, och tricket att krympa lagerbanor med svets. Vi hade inte ens ner spindeln ur bilen.
Hur som helst försvann missljudet. Detta arbete gjordes vid 18.000 mil, och nu vid 35.000 överväger jag att göra det igen, men denna gång på båda sidor. Mest bara "därför att".

Det är nog lika bra att byta samtliga stag resp. bussningar i bakvagnen när du ändå håller på. Det blir lite för mycket pengar på hjulinställning om du bara plockar det värsta stället, för de andra är snart lika dåliga. Otäckt jämn kvalitet om man säger så. Och det blir en helt annan bil att köra.

Från det ena till det andra så tittade jag runt i de andra bilderna/filmerna och såg jag att ena fästvredet på inklädnadsplasten ut mot stänkskärmen på förarsidan om motorn saknas/är brutet. Dessa, och dess låsbricka finns som lös reservdel och kostar inte många kronor. Blir lite trevligare intryck om man fixar sådant. Sitter med en låsbricka på plastsjokets insida.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Benring500 » 2016-02-09, 02.10.15

Tack igen för grymt svar plus en bonus :)

Jag saknar verktyg att få loss den delen som jag tror kallas rotor på engelska. Den som är bakom bromsskivan och har gängorna för hjulbultarna.

Den är tydligen inpressad i lagret ? Hur får jag loss den så jag kommer åt lagret? Detta är största problemet jag har. Vill inte slå med stora släggan precis.

Hur får jag ut drivaxeln utan att lossa några stag för att vinkla hela hubben och få axeln att komma ur?

Är lagret inskjutet från utsidan? Dvs är låsningen på utsidan eller insidan?

Lagret i sig är inget problem att byta med värmande och kylande etc.

(Alla delar till plastkåpor i motorrum finns. Men jag håller ju på och lagar :)
Mercedes w140 500 se 1992
import from spain.
22000 mil
Benring500

UNREAD_POSTav Marie » 2016-02-09, 20.44.35

Det är ett vinkelkontaktkullager med delad innerring om jag minns rätt.

Lagret är monterat "utifrån" och säkrat med en spårring i spindeln.

Vad jag minns slöjdade vi en avdragare av långa skruvar (gängstång) som med muttrar och brickor innanför medbringaren pressade ut densamma med stöd mot bromssköld och hjulspindel. Därvid delade sig lagret så att ytterringen, inre kulraden och "inre" innerringen stannade kvar i spindeln, och yttre innerring och yttre kulrad följde med medbringaren ut.

Att plocka ur drivaxeln utan att lossa spindeln från bärarmarna är inget problem. Du lossar inre drivknuten från slutväxelns medbringare, och det finns tillräckligt med axialspel för att kunna dra samman drivaxeln och vika ned den i inneränden. Har du lossat den yttre centrummuttern är det sedan bara att pressa drivaxeln inåt och ta bort den ur hjulmedbringaren.

OBS endast schematiskt beskrivet.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

Återvänd till W 140 S-Klass