e 200 w124 T

W 124 E-Klass 1986-1995

e 200 w124 T

UNREAD_POSTav Gnällpelle2000 » 2015-11-22, 16.10.40

tjena grabbar, helt ny här, skaffade mig en w124T från 95 för någon vecka sedan och var in och besiktade med ett gäng 2:or som resultat. Har släckt nästan alla, har 2 stycken kvar, ABS lampan lyser, stötdämpare bak- stumma. och bilen är extremt hög. går bra i övrigt men när jag körde hem bilen varvade den som högst 4000 sen slog den ifrån, vet att dom ska göra så på tomgång men inte under färd? vad är felet tro ? hänger det ihop med att absen inte funkar som den ska ? sen fick jag som sagt 2:a på att den var tvärstum i bak, ska tydligen vara nivåreglering, men jag har noll koll på detta med nivåreglering, kan man sänka den på något sätt eller är det bara å byta ut hela skiten? :/ Tacksam för svar
Gnällpelle2000
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-11-22, 15.55.22

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav Marie » 2015-11-22, 18.16.50

Bakvagnen kan vara två fel.

1) Reglagelänken mellan nivåregleringsventilen och krängningshämmaren har lossnat så att nivåregleringen hissar bakvagnen max.
2) Gaskulorna som är kopplade till bakstötdämparna har tappat gasen. (då blir bakvagnen stum, men den åker inte upp i himlen)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2015-11-22, 18.40.01

Problemet med stum fjädring bak beror på att nivåregleringen inte funngerar som den ska. En sannolik orsak är att gasklockorna är tomma. Jag har inte hört talas om någon som har lyckats återfylla dessa gasklockor (som man kunde göra på gamla Citroen), men att byta klockorna är ett ganska enkelt jobb. Det är då mycket viktigt att först släppa ut trycket i systemet (hydraulolja).

Höjden bak styrs av en ventilenhet monterad ovanför bakaxeln. Ventilen har fyra röranslutningar samt en ledarm som är kopplad med en länkarm till krängningshämmaren. Här kanske något är trasigt eller feljusterat om din bil är alltför hög där bak.
På denna ventilenhet finns även en avtappningsskruv som man försiktigt öppnar för att släppa ut trycket ur systemet.

De andra problemen du nämner har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2015-11-22, 18.59.42

Jo förresten, din bil har nog ett överspänningsskydd, så kallat OVP-relä. Det sitter då ganska långt bak i motorrummet och är lätt att känna igen, det sitter en säkring på toppen av relät. Kolla säkringen!

En trasig säkring där skulle kunna förklara ABS-lampan och möjligen en del andra problem.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-11-23, 16.57.55

Jag håller på Maries nummer 1 alternativ. Vad händer när man bromsar? jo bilen niger fram och reser sig bak och ABS känner av låg belastning på bakaxel.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav Gnällpelle2000 » 2015-11-23, 19.04.20

nu börjar det klarna lite hur allt hänger ihop, har dock inte hunnit göra nånting då lyften på jobbet varit upptagen hela dagen men ska undersökas i veckan helt klart. tänkte ge er lite mer info om det hela.
Jag köpte mercan av en farbror som haft den några år, fick några 2:or sen vart den stående ca 1½ år innan jag köpte loss den, hjullager höger fram var sopslut, antog att det var lite därför ABS lampan lös, om nån givare fått sig en hurring.. lagret är nu bytt men lampan lyser fortfarande och är det givaren som fått sig en snäll är det ju inte så konstigt men plockade ur den å kikade, såg helt okej ut, ska mäta upp givarna i veckan för att vara helt 100.

nu till dämparna, den känns inte helt stum men väldigt hård, går det att ''sänka'' bilen till normalnivå genom att lufta systemet, sedan lossa på armen eller vad man ska säga och köra ner den manuellt? har aldrig vart på å pillat på nivåreglering, så hänger inte riktigt med på hur det fungerar.. vore synd att låta okunskap göra det värre..

Stort tack till alla svar :) uppskattas verkligen :)
Gnällpelle2000
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-11-22, 15.55.22

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav osla » 2015-11-23, 21.54.29

staget till lastkännande ventilen går att skruva isär eller dra ihop, drar man ihop det så det blir kortare så hissar den bakänden, gör man det längre så sänker den. staget sitter i 2 kulleder, en led i krängningshämmaren och en i själva ventilen, släpper en led så stannar armen till ventilen i det läge den var då den släppte, och om den då släppte vid ihpfjädring så kommer den trycka upp bakänden eftersom den tror bilen är nedlastad. staget och ventilen sitter innanför höger bakhjul, syns om man lägger sig under bilen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: e 200 w124 T

UNREAD_POSTav Gnällpelle2000 » 2015-11-29, 23.39.18

tjena igen, hittade på överspännings relät och böt säkringen, abs lampan slocknade och bilen varvar ur som den ska :D så finns det någon ledig stund på jobbet i veckan så åker bilen upp på lyften

Tack för all hjälp/råd/tips och info :)
Gnällpelle2000
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-11-22, 15.55.22


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster