Mercan stannar om man inte lägger i neutralläget.

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Mercan stannar om man inte lägger i neutralläget.

UNREAD_POSTav Starstruck » 2015-10-17, 17.28.02

Detta är läget med min Mercedes 250/8 W114 1971: Flottörnivån i förgasarna är justerad och nu går den betydligt bättre när man kör den. Före justeringen stannade motorn när man bromsade in, vilket den inte gör nu – om man lägger i neutralläget, men det vill man slippa. Automatlådan tycks ta för mycket effekt när man lägger i D eller R, ungefär som att släppa upp kopplingen på en manuellt växlad bil, så motorn stannar om man inte håller varv. Vad göra?

Vet ni någon som är bra på gamla automatlådor? (Helst i närheten av Stockholm.)
Starstruck

Re: Mercan stannar om man inte lägger i neutralläget.

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-10-17, 23.15.42

Hej

Jag har svårt att se att Automatlådan är felet.
Du får nog fortsätta med förgasarna alternativt tändningen för att få ordning på problemet.

Med vänlig hälsning
w111cp
w111cp

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-10-18, 08.46.09

Det är nog som w111cp skriver inte lådan som är boven.
Dessvärre hittar jag inte beskrivningen på vad som ska hända när man lägger i driven respektive ur men det är antingen en vacuumstyrd historia alt elektrisk så kolla på dina förgasare om där inte sitter en liten anordning som påverkar gasspjället
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Starstruck » 2015-10-18, 10.59.13

Tack för kommentarerna.

En kunnig person som jobbat med bilen sa: "Det finns ingen tomgångshöjning vare sig elektrisk eller vaccumstyrd som höjer tomgången när man lägger i växeln. Det är ungefär som att momentomvandlaren har låst sig och blivit stum."
Starstruck

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-10-18, 11.06.37

Starstruck skrev:Tack för kommentarerna.

En kunnig person som jobbat med bilen sa: "Det finns ingen tomgångshöjning vare sig elektrisk eller vaccumstyrd som höjer tomgången när man lägger i växeln. Det är ungefär som att momentomvandlaren har låst sig och blivit stum."

Fel.
280 med förgasare Solex 4A1har det i allfall- vaccumstyrd ventil som reglerar tomgången vid motorbelastning, och kallas på engelska för "Vacum Governor."
Trots att det är annan förgasare på din modell, tror jag principen är densamma.
Du kan kika på min tråd, samma bekymmer fast på 280 C

justering-solex-4a1-varv-sjunker-nar-man-lagger-i-drive-t7203.html

Har ännu ej lyckats fixa problemet - hittar ingen vaccum läcka, vaccumventilen är hel och frisk, och vet ej ännu inte hur förgasaren skapar vaccum och om det går att justera/höja på något sätt.
Om jag hade "mjukare fjäder" eller högre vaccum som vid gaspådrag, skulle allt funka bra på min bil( man ser på videon i länken att den rör sig bak vid ca 12-1300rpm)
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Starstruck » 2015-10-19, 09.35.36

Tack för inlägget, vilket vidarebefordrades till någon som vet betydligt mera om detta än jag gör.

Svaret blev: "Både ja och nej. Det finns en vaccumklocka på den bakre förgasaren som höjer tomgångsvarvet när vaccumet är lågt, vid gaspådrag alltså. Det är en " manick" för att motorn inte ska tappa varvtalet för fort när man släpper gasen, den fungerar.
Men vid lågt varvtal, dvs tomgång så är det ett högt vaccum då vaccumet tas efter förgasarspjället. Problemet vi har är att det går inte att lägga i växeln på annat sätt än en rivstart då lådan inte verkar frikoppla så att säga."

Det lär bli ett besök på en verkstad som jobbar med automatlådor.
Starstruck

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-10-19, 18.04.58

Hej

Jag är nog fortfarande skeptisk till att det är lådan.
Om du kör och bromsar in farten med vänsterfoten och samtidigt försöker hålla igång motorn med gaspedalen, funkar inte det?

Det är inte ovanligt att motorn på bilar med "fel" på förgasare eller tändning stannar vid inbromsning eller när man lägger i drive läget.

Hur som helst meddela gärna resultatet av felsökningen.

w111cp
w111cp

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-10-19, 20.11.06

Håller med föregående talar helt.

Dvs jag tvivlar stark att det är automatlådan. Aldrig hört talas om detta....
Kan sätta 1000:- på att det är förgasarehistora ( eller möjligen, fast tvivlar, tänding)
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Starstruck » 2015-10-25, 21.00.37

När Mercan kördes hemåt tidigare i veckan gick den som den skulle. En lekmannateori var att det kunde ha något att göra med att motorn på vägen till och genom stan hann gå varmare än vid provkörningarna.

Men bara några hundra meter hemifrån stannade bilen.

Motorn började slockna igen efter kabelstart.

Möjligen är det fel på generatorn.
Senast redigerad av Starstruck 2015-10-26, 07.30.21, redigerad totalt 2 gånger.
Starstruck

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-10-25, 21.58.57

Hej

Nu låter det som att du har fler fel på bilen. Om motorn stoppar pga. låg spänning på batteriet så kan det givetvis vara generatorn. Ladda batteriet starta motorn och mät spänningen med en voltmätare.
Med motorn igång bör du ha ca 13,5 volt, och vid avstängd motor ca 12,5 volt. Kolla även batterikablarnas anslutning och jordflätan till motorn.

Om bilen gick ok på väg hem dvs inte det problemet med automatlådan du tidigare beskrivit så kan du nog utesluta lådan som felkälla.

Få ordning på laddning/spänning och ge dig på förgasare och tändningen.

För många år sedan hade jag en w108 280S -72 som jag var tvungen att hålla igång med gasfoten när driven lades i. Den gången var det så enkelt som att brytaravståndet var alldeles för litet. (sliten bakelitklack)
En annan gång så var tomgångsmunstyckena täta.

w111cp
w111cp

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-10-26, 07.30.51

Kan förstås vara lite allt möjligt, om den ej laddar bra tex eller som föregående talare skrev, brytaravstånd,om motorn är i allmänt dålig skick m.m.
Men jag misstänker förgasaren.
Om varven sjunker,laddar den per automatik dåligt och då tänds förståss laddningslampan.

När motor är varm brukar de gå bättre än kalla. Hade din motor varit varm redan när du provkörde och köpte den,gick det förståss bättre då - när den blivit kal,är.den svårare hålla igång, surare m.m. Och har du liten vaccumläcka, yttrar det sig också mera när.motor kal eller varm.

Men tvivlar på lådan enl det du beskriver,verkligen.

Men eftersom du inte vet så mycket om bien,kontroll och kanske byte av fördelarlock,stift, kablar, allmän översyn alla vaccumslanngar m.m kan ej vara fel.
Mät även laddningen att den är korrekt.

Om det ej hjälper tror jag en översyn av förgasaren kan vara på plats. I allfall långt innan växellåda rivs.

Ta det steg för steg och från det billigaste mot det dyraste.
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-10-26, 07.33.08

Kan förstås vara lite allt möjligt, om den ej laddar bra tex eller som föregående talare skrev, brytaravstånd,om motorn är i allmänt dålig skick m.m.
Men jag misstänker förgasaren.
Om varven sjunker,laddar den per automatik dåligt och då tänds förståss laddningslampan.

När motor är varm brukar de gå bättre än kalla. Hade din motor varit varm redan när du provkörde och köpte den,gick det förståss bättre då - när den blivit kal,är.den svårare hålla igång, surare m.m. Och har du liten vaccumläcka, yttrar det sig också mera när.motor kal eller varm.

Men tvivlar på lådan enl det du beskriver,verkligen.

Men eftersom du inte vet så mycket om bien,kontroll och kanske byte av fördelarlock,stift, kablar, allmän översyn alla vaccumslanngar m.m kan ej vara fel.
Mät även laddningen att den är korrekt.

Om det ej hjälper tror jag en översyn av förgasaren kan vara på plats. I allfall långt innan växellåda rivs.

Ta det steg för steg och från det billigaste mot det dyraste.
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Starstruck » 2015-10-26, 09.54.27

Novisen vid spisen tackar för alla insiktsfulla inlägg.

Efter hemkörningsstoppet har verkstaden ställt sin teori om automatlådan åt sidan och fokuserar på elfel.

Tändstiften byttes nyligen. Tändningen och kablarna kollades nog också, men jag ska fråga om det när generatorn testas i veckan.

Förgasarna renoverades förra året och har finjusterats av verkstaden.

Att börja billigt och vänta med dyrt är förstås den klokaste strategin, så en automatlådsdissektion känns nu ganska avlägsen.

Fortsättning följer.
Starstruck

Återvänd till W 114/115 Compact/8