Drömmen måste bli sann....

W 126 S-Klass 1981-1990

Drömmen måste bli sann....

UNREAD_POSTav PelleK » 2015-08-19, 21.08.26

Hej.
År 1988 som nybakad körkortsinnehavare fick jag möjlighet att, efter ha tvättat den, provköra min farbrors 380 SE 1985 års modell. Med tungan rätt i mun så rattade jag den enorma bilen genom garaget och ut i trafiken. Den var helt fantastisk att köra och stjärnan gnistrade där låååååångt fram på motorhuven. När jag kom tillbaka så lovade jag mig själv att en sån bil ska jag ha någongång!!
Åren går, men i arkivet på toppen av kroppen har det minnet aldrig försvunnit....men nu måste jag komma till skott!

Har nu så smått börjat processen att aktivt leta efter en bil i hyfsat skick som jag har för avsikt att renovera och ha som "sommarbil". Den skall vara i originalskick och bevaras så, alltså inga konstiga fälgar, sänkningsatser eller knasiga avgasrör!

Provkörde en 300 SE häromdagen och känslan infann sig direkt. Fantastiskt. Blev dock ingen affär eftersom jag vill kolla lite mer vad som finns/dyker upp. Det jag är ute efter är 300SE, 420 SE, 500SE eller dyl mellan åren 1987-1991.

Då jag inte är mekaniker så undrar jag om ni kan rekommendera någon verkstad/renoverare som kan göra "allt" i Stockholm med omnejd? Och som verkligen gillar de här bilarna.

Fråga 2, är ju vinterförvaring av pärlan? Nån som känner någon bra firma på det? Har garage, men det är inte lämpligt (kallt och fuktigt)

Tacksam för alla tips och kommentarer :-)

Mvh Pelle
PelleK

Re: Drömmen måste bli sann....

UNREAD_POSTav morrissimba » 2015-08-21, 23.05.25

Hej! Tips på verkstad som kan allt om dessa bilar är Stjärn Center i Västerås ! Åker själv 12 mil när mina bilar behöver pysslas om, de är proffs. Ett tips..Du vill gärna ha SE , jag har en 560 SEL -89 i fint skick som jag tänkt sälja. Har för många bilar och den skulle behöva komma till någon som vill fortsätta vårda den och köra den mer och som värdesätter w126 karossen. / Birgitta
morrissimba

Re: Drömmen måste bli sann....

UNREAD_POSTav PelleK » 2015-08-24, 09.46.56

Hej.

Spännande. Här kommer lite frågor:
Miltal?
Färg?
Utrustning?
Rost/buckler?
Servicebok?
Pris?
Har du några bilder?