kalle59 skrev:Jag har också granskat diverse bilder men kan inte se någonstans att coupen ska vara lägre bak däremot ser man det ofta i verkligheten, ja ofta och ofta förresten, hur ofta ser man en coupe numera?
Marie skrev:
Antagligen har det blivit fel någon gång - för höga fjädrar fram, och så har man kanske plockat bort gummiunderlägget helt, för att rätta till nödtorftigt. En W114/115 är idag minst 40 år gammal och under den tiden har det troligen hänt väldigt mycket med bilen..
Marie skrev:Ett drastiskt och enkelt sätt att få bilen som du vill ha den är ju att prova sig fram. Plocka ur fjädrarna, kapa ett halvt fjädervarv med vinkelslipen, sätt dit igen och kör en runda så att allt "sätter sig", och upprepa detta tills du blir nöjd.
Passa gärna på att samtidigt få dit åtminstone det tunnaste gummiunderlägget, så isolerar du bort en del vägbuller.
Marie skrev:En sak att tänka på är ju att bakskärmarna på många (i synnerhet äldre) bilmodeller (bl.a. MB W114/115) inte är lika högt skurna som framskärmarna, därför skall det inte heller vara lika mycket luft mellan däck och skärmkant fram och bak. I en del fall till och med en hel del luft fram, medan skärmkanten täcker en del av däckets överkant bak..
Marie skrev:Jag rekommenderar INTE att kapa fjädrar, jag bara konstaterar att den metoden existerar om man inte vill kosta på nya och korrekta fjädrar runt om..
Marie skrev:Gummiunderlägget skall vara OVANFÖR fjädern, alltså mellan fjäder och kaross.
gka skrev:Sänkfjädrar brukar vara hårdare. Ska du inte köra sportigt kanske det funkar med fjädrar från en fyrcylindrig modell som sjunker ihop lite mer?
Marie skrev:Helt allmänt så blir det svårt att få till hjulvinklarna när man sänker, och då får man ojämnt däckslitage, plus att vägegenskaperna brukar påverkas - inte alltid åt det bättre hållet.
Mjukare fjädrar gör ju i gengäld att du lättare råkar ut för genomslag i fjädringen. En förkortad fjädringsväg med oförändrad vagnvikt innebär med automatik att man måste ha styvare fjäder för att inte risken för genomslag skall öka. Alltså blir komforten lidande.
Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster