Varierande Tomgång

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Johnny » 2015-05-17, 21.28.31

350 SL -72,M116 motor.Efter 2-3 mils körning sjunker tomgång ned till 4-500 varv,upptäckte bränsle läckage i kallstartsventilen så den måste jag byta.Men har det låga tomgångsvarvet något med den att göra? Jag hade tidigare även problem med hög, pulserande tomgång vid kall motor, har haft en strypning i slangen från luftsliden och det fungerade ok.Har nu tagit bort stryppluggen för att försöka lokalisera felen

Johnny
Johnny
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-11-09, 20.20.28
Ort: Anderstorp

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2015-05-18, 19.57.14

sågande tomgång kallat
är nån form av tjuvluft

som blir lika med för mager bränsle blandning
och det är oftast tillsats luft sliden som är kärv den hänger inte med varmkörnings förloppet och vill inte järna stänga helt då motorn blivit varm

en helt inte omöjlig grej är gummitätningarna nere vid spridarna som sitter i topparna

man ska egentligen byta ut allt sånt i gummiväg
alla slangar serva hela motorns vacuum funktion.

sen kolla hur det blir för det är oftast där felet ligger

innan man ens försöker göra nåt annat
det är egentligen inte rätt väg att gå genom att strypa passaget med nånting
vist går det har själv löst såna fenomen för att stilla friden MEN det är att gå förbi egentliga felkällan ,

men som sagt slanga om hela motorn
alla vacuum slangar byts ut
spridar tätningarna allt som är gummi

sen går det säkert att få fason på motorn.
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Johnny » 2015-05-21, 20.00.56

Tack för åtgärdsförslag,har då lite att plocka med.För info,har kollat priser, luftslid ca 6000:-(ej köpt)startventil ca 3000:-(dyra grejor)

johnny
Johnny
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-11-09, 20.20.28
Ort: Anderstorp

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-21, 20.27.53

Johnny skrev:Tack för åtgärdsförslag,har då lite att plocka med.För info,har kollat priser, luftslid ca 6000:-(ej köpt)startventil ca 3000:-(dyra grejor)

johnny

Hej Johnny
Det är helt rätt att först ta bort strypningen. Sedan har fullboost beskrivit mycket bra vad som skall göras. Problemet är att dessa bilar med D-Jetronik oftast, mycket oftast, hamnar i fel händer och då skruvas och skruvas det utan att veta vad och varför man skruvar. Man måste först skaffa kunskapen och sen börja åtgärda lite efter lite.
Du behöver inte köpa nytt med en gång, - utom lite slang och tätningar, så som fullboost har skrivit.
Det går att testa en kallstartventil och det går att testa en tillsatsluftslid. Skulle tillsatsluftsliden vara dålig kan denna renoveras hos Bosch Automotive Aftermarket.
Jobba systematisk med problemen och bilen kommer att gå bra igen.
Good Luck
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2015-05-21, 21.10.28

Jörgen skrev:
Johnny skrev:Tack för åtgärdsförslag,har då lite att plocka med.För info,har kollat priser, luftslid ca 6000:-(ej köpt)startventil ca 3000:-(dyra grejor)

johnny

Hej Johnny
Det är helt rätt att först ta bort strypningen. Sedan har fullboost beskrivit mycket bra vad som skall göras. Problemet är att dessa bilar med D-Jetronik oftast, mycket oftast, hamnar i fel händer och då skruvas och skruvas det utan att veta vad och varför man skruvar. Man måste först skaffa kunskapen och sen börja åtgärda lite efter lite.
Du behöver inte köpa nytt med en gång, - utom lite slang och tätningar, så som fullboost har skrivit.
Det går att testa en kallstartventil och det går att testa en tillsatsluftslid. Skulle tillsatsluftsliden vara dålig kan denna renoveras hos Bosch Automotive Aftermarket.
Jobba systematisk med problemen och bilen kommer att gå bra igen.
Good Luck



det är precis som våran Jörgen säger också att folk skruvar bort sig

innan man hittat orsaken till det faktiska felet

det blir riktigt detektiv jobb i värsta fall får man rota igenom precis allt som kanske man inte hade behövt göra.-

jo d jetronic delarna kostar en hel del
att renovera en d jet setup till en v8 landar ganska enkelt på 50 lakan eller mer.

då är inte arbetet mederäknat . :scratch: .. häftigt värre
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Johnny » 2015-06-30, 20.52.06

Hej!
Har fortfarande problemet med tomgång.Felet har sucsesivt blivit värre och nu stannar motorn vid varv under 1000r/m.Ges gas går motorn, men ngt ojämt,alla cyl? och ger oförbrända avgaser.Har bytt läckande kallstartsventil,synbara luft,bränsleslangar(ej pressade till spridare)bytt spridartätningar.Bytt stift,koll gamla på resp tändkabel gav gnista ok.Koll brytare ok.Vad mer att gjöra?

MVH
Johnny
Johnny
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-11-09, 20.20.28
Ort: Anderstorp

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-06-30, 21.44.15

Hej Johnny
Du skriver att du har kollat synbara luftslangar.
Har du kollat icke synbara luftläckage med t.ex. startgas ?
Om du inte har hittat nåt fel där, skulle jag kolla "gebisset", - alltså utlösekontakterna på fördelaren. Där finns 4 kontakter, varav en eller två kan ha börjande oljefilm, och måste rensas.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Johnny » 2015-07-02, 07.24.03

En kansje dum,okunnig fråga,ej synbara luftläckage-slangar var? Såg i SLS webkatalog paket med slangar som är dolda men var sitter de?

MVH
Johnny
Johnny
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-11-09, 20.20.28
Ort: Anderstorp

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-07-02, 17.34.34

Hej

De icke synbara luft "slangar" jag kan komma på är de 8:a som sitter mellan den undre och övre delen av insugsröret. Kolla med startgas, ökar varvtalet har du läckage.

Men på din beskrivning att bilen dör under 1000rpm och ojämn gång så tror jag mer (som Jörgen skrev) på trigger kontakterna till insprutningen. Tändningen kan också vara orsaken kolla brytaravstånd och gör rent kontakt ytor mm.
Om den ryker svart så kan "undertrycksgivaren" vara boven.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-07-02, 18.29.16

w111cp skrev:Hej

Om den ryker svart så kan "undertrycksgivaren" vara boven.

w111cp


Undertrycksgivaren skall hanteras som ett ruttet ägg. Den är mycket känslig för stötar. Om du tappar den i golvet kan du skrota den eller skicka den till reparation. Upphängningsfjädrarna inuti brukar knäckas.
Den består av 2 spolar inuti och sekundärspolen skall ha 350 Ohm mellan dom 2 mittre stift 8 och 10. Primärspolen skall ha 90 Ohm mellan dom 2 yttra stiften 7 och 15.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2015-07-19, 04.07.59

verkligen en känslig historia

i den sitter 2st membran klockor som sen glider på ett ankare och spole där går det åt skogen när den får ett hårt slag från nånstans..

tryckgivarens hus består av två kammare där ena som slangen kopplas till är sluten tät
andra halvan har ett litet ut tag i metallen där andra membran klockan sitter är för att den ska ventileras mot atmosfären då den flyttar sig fram och tillbaka då motorns last ändras.

har sett tryck givare där folk satt för det andnings uttaget på tryckhuset
i total brist på kunskap om hur den fungerar.

motorgången ja jo det kan man räkna ut utan att vara kärnfysiker hur den blir då

alltså vet man hur ett d jet system funkar förstår man också att det sällan det ligger fel där i

utan det är det som går innan till d jet systemet som oftast felar inte själva systemet i sig.....

en bredbands lambda mätare i samband med eventuell felsökning eller koll över lag hur systemet jobbar sitter inte i vägen .
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Johnny » 2015-08-02, 21.46.02

Fick äntligen ut och åka SL efter mycket problem,funderingar.Tomgången är fortfarande lite instabil men tillsvidare får jag leva med det.Efter test,koll av alla goda åtgärdsförslag fungerade fortfarande ej tomgång och motorn sotade.Kopplade bort bränsleanslutningen till kallstartventilen och då fick jag tomgång både vid kall och varm motor och motorn går nu helt rent.Har ej spänning till kallstartventilen,är ventilen öppen eller stängd spänningslös?Finns behov av den?

johnny
Johnny
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-11-09, 20.20.28
Ort: Anderstorp

Re: Varierande Tomgång

UNREAD_POSTav Marie » 2015-08-02, 22.34.35

Johnny, du har hittat felet!
Du har helt enkelt en kallstartsventil som får spänning trots att den inte borde. Den är stängd då den är spänningslös, och vid varm motor skall den definitivt vara spänningslös. Antingen är nån temperaturgivare adjöss, eller någon styrkrets.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster