justering dörrar w114 coupe - spalt mellan fram/bakskärm.

W 114/115 Compact/8 1968-1975

justering dörrar w114 coupe - spalt mellan fram/bakskärm.

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-24, 18.45.11

Har fått hem nya gumilister till bilen. Dock vill jag justera dörren i fram ritningen ( närmare framskärmarna ) innan jag byter lister, dels för att lister ska hamna rätt och dels för att inte slita ut de.
Mot framskäärmen är glipan nästan en cm. Mot bakskärmen knappast någon m.m.

Någon som vet hur man gör? Jag ser 2x2 skruvar på gångjärnet mot karossen. Släppa de och putta fram dörren? Finns det justermån där eller gör man på annat sätt?

jag misstänker att det ska vara nästan samma spalt fram och bak?

Räcker det om man är två (en skruvar ,andra håller och puttar in dörren) eller måste man palla/stödja/hissa upp dörren?

Och ja, kan man (och hur) justera vinkeln på antingen framsidorutan eller baksidorutan?
Främmre ruta tätar bra "upptill " mot bakrutan, men inte 100% " nedtill" mot samma bakruta.
MB 280C '73
Superfly

Re: justering dörrar w114 coupe - spalt mellan fram/bakskär

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-28, 13.20.33

Verkligen ingen som bytt eller justerat framdörr?
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Marie » 2015-07-28, 13.47.54

Först av allt är det kanske inte så många som håller på med /8 längre... Du måste ha tålamod. Det kan ta veckor och månader att få ett bra svar, och viljan att svara ökar inte av att du visar irritation över att svaren dröjer. Dessutom är vi mitt i sommaren och många har nog annat att göra än att skriva utförliga arbetsanvisningar på ett forum.
Eventuellt kan den stora spalten mot framskärmen bero på att någon tidigare ägare monterat eftermarknadsframskärmar med tvivelaktig passform - inte originaldelar. En annan tanke som föresvävar mig är att den sidan kanske har en dåligt reparerad krockskada.

För det andra så förstår i varje fall inte jag /dum som jag är/ andra halvan av ditt problem. Framrutan och bakrutan på en bil sitter ju tämligen långt ifrån varandra och passar knappast mot varandra. Det finns ju dörrutorna (en eller två per dörr) däremellan.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-07-28, 14.47.47

Hej
Detta med att justera dörrar och få det bra kräver ett otroligt tålamod och tar oftast inte timmar utan det kan ta dagar innan man blir nöjd, om man nu ens blir det.
Själv har jag plåtrenoverad kaross och vad gäller en sådan precis som Marie skriver så har man helt plötsligt troligtvis inga referenspunkter längre utan man får justera efter bästa förmåga.
På min bil sitter det dessutom en piratskärm och eftersom en sådan är näst intill omöjlig att få i rätt position så blir det ytterligare besvärligt.
Så då är frågan, är din bil renoverad med nya trösklar, skärmkanter och kanske skärmar eller är det en originalbil?
Vad jag skulle försöka göra är att hitta en orörd bil och utifrån den börja mäta karosspalter eller om inte detta är möjligt försöka leta i en tabellbok för compakten och se om måtten finns där.
Jag förstår inte riktigt din sista fråga men jag kan tillägga att man ibland t o m måste "knäcka" rutramarna en smula för att få den passform man önskar.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-07-28, 16.53.29

Hej

Precis som Marie och Kalle säger så är det mycket som kan påverka passformen.

Möjligheter att justera har du dels vid gångjärnet på A stolpen men också vid gångjärnsfästet på dörren.
Eventuellt får du också lossa framskärmen och justera den mot dörren. Det är ett arbete som kräver tålamod och det underlättar om man är två. En domkraft med ett bra mellanlägg kan vara bra att ha under dörren eftersom den är ganska tung.
Det viktiga är inte att ha ett "litet glapp" utan att det är jämnt uppe och nere och fram och bak.
Framskärmen skall vara någon mm eller två längre ut än dörren och dörren i bakkant lite utanför bakskärmen.
Som sagt det är inte lätt och du får troligen nöja dig om du får det "ganska bra".

w111cp
w111cp

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-28, 18.08.22

kalle59 skrev:Hej
Själv har jag plåtrenoverad kaross och vad gäller en sådan precis som Marie skriver så har man helt plötsligt troligtvis inga referenspunkter längre utan man får justera efter bästa förmåga.

Hej Kalle och tack för ditt svar.
Mellan framskärmen och dörren är det cirka en cm mellanrum.
Mellan dörren och bakskärmen är det ca 1-2 m.m.
Mao måste hela dörren "fram", ( liksom mot främre skärm) , och utan att veta exakta mått eller referenser, gissar jag att det ska vara cirka 50/50. ?
Spalten är nästan likadant på bägge sidorna.
I höjdled m.m passar allt mkt bra. Kanske "sticker" dörren ut från bakskärmen 1 m.m. eller så, på förarsidan.
Allt annat är jag nöjd med vad det gäller passformen, förutom distansen fram/bakskärm.

kalle59 skrev:Så då är frågan, är din bil renoverad med nya trösklar, skärmkanter och kanske skärmar eller är det en originalbil?

Den är på 90 talet totalrenoverad. Mkt bra gjort.

Dörrar är original likaså huven , bagageluckan. Framskärmar är också är original, men sätter inte månadslönen på det.
Och ang trösklarna låter jag det vara osagt - de är lagade men är troligen original och hålen till nedre listerna igenlagade.
Under är bilen inte svetsad, och vad jag kan se, och helt rostfri.

kalle59 skrev:Jag förstår inte riktigt din sista fråga men jag kan tillägga att man ibland t o m måste "knäcka" rutramarna en smula för att få den passform man önskar.

Jo, eftersom det är coupe, finns ingen traditionell B stolpe.
Sido"fram"rutan tätar direkt mot "sido"bakrutan som har bara en liten tunn list.
På förarsidan, längst ner, tätar den dåligt,fönstret fram mot bakfönstret.
Jag misstänker att man kan justera lutningen / vinkeln på antingen bakfönstret eller framfönstret för att få de "täta mot varandra".

Känns lite brutalt att "knäcka" ?!?!
Senast redigerad av Superfly 2016-01-20, 09.09.29, redigerad totalt 2 gånger.
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-28, 18.16.25

w111cp skrev:Hej
Möjligheter att justera har du dels vid gångjärnet på A stolpen men också vid gångjärnsfästet på dörren.

Hej w111cp och tack för svaret.
Ok, jag misstänkte det men var osäker. Man lossar altså de två skruvarna på övre och de två på nedre gångjärnet (mot karossen) och där finns justermån?
Jag var "orolig" att det är bara två runda håll, och ej ovala så man kan justera.

w111cp skrev:Eventuellt får du också lossa framskärmen och justera den mot dörren.

Har funderat på det också. Men, eftersom fram är glippan ca 1 cm och bak ca 2 m.m vill jag börja med att få dörren "fram". Om det sen visar sig ha dörren " i mitten" och spalterna fram och bak blir för stora, ja då kan man överväga skärmen... Hoppas slippa det.

w111cp skrev:Det viktiga är inte att ha ett "litet glapp" utan att det är jämnt uppe och nere och fram och bak.
Framskärmen skall vara någon mm eller två längre ut än dörren och dörren i bakkant lite utanför bakskärmen.

Känns att den biten är ok. Ska kolla lite extra. Men börjar med donkraft, kompis, par öl och justera på A stolpen :)
MB 280C '73
Superfly

Återvänd till W 114/115 Compact/8