av Lofqvist » 2015-07-24, 19.42.00
Hej
Nja, nu tror jag inte den potentielle leasingtagaren har nytta av att jämföra med iofs trevliga, men
ändå föråldrade bilar vad avser säkerhet och miljö. Bättre att jämföra med nyköp privat.
Jag ser på E-klass Kombi där MB-klubben har 8% rabatt jämfört med MB:s normala privatleasing.
Premiumpaketet är starkt rabatterat, till under halva priset, jag hoppas att även det förnämliga
säkerhetspaketet är bra rabatterat. Automatlådan 20% rabatt.
Normal privatleasing har en månadskostnad för 1500 mil/år på 5395 kr. Om vi kan gissa på 8%
rabatt även då blir det på 36 månader drygt 178 tkr. Tre års fri service är värt ca 15 tkr.
Om man köper en helt ny motsvarande SE Edition är listpriset 374,9 tkr, vet inte hur prutbart
det är, men att sälja/byta in den efter tre år och 4500 mil med lägre värdeminskning än 163 tkr
(178-15) tror jag är rätt svårt. Med leasingavtalet slipper man räntekostnader för nybilsköpet.
Såvitt jag med min enkla hjärna kan bedöma (eller har jag gjort nån tankevurpa?) så är det
ett relativt förmånligt avtal som MB-klubben har ordnat.
Lite svårt att sälja 11:an privat, men en mycket bekväm bil har ju vuxit till lite bättre,
212:an har väl bara något modellår ytterligare, då är de ju som bäst...
/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18