Lite ny information. Bilen måste bort och helst räddas. Titta i säljes-sektionen.
Den har varit inne på Hedin bil och de har konstaterat att 4:an och 5:ans cylinder inte får tillräckligt med smörjning. De (Hedin) trodde att det kan vara oljekanalerna för respektive cylinder som inte trycker upp olja till ventillyftarna. Deras råd är att antingen byta motor helt eller försöka blåsa rent oljekanalerna. Hedin hävdade att man måste kontrollera oljetrycket från oljepumpen och runt där i området finns det också en ventil. Om bilen varit stående eller om den ventilen varit torr på olja kan det också spela in (minns inte alla detaljer i huvudet men nånting åt det hållet.. som tur var skrev en kille på Hedin som jag haft kontakt med ned allt detta så jag fick som dokumentation om vad man behöver göra...)
Den behöver transporteras på släp och finns i Borås.
Den är fin i övrigt, men som Hedin bil säger så tar detta lite tid och det är lite pyssel med motorn.
Jag vill inte hålla på med detta mer och har redan skaffat en nyare bil, eller rättare sagt så var det min bror som gav mig en bil då han tyckte väldigt synd om mig så det var ju trevligt av honom
Ser ut att ha lyckats med att bifoga lite bilder via länkar i säljes-annonsen.... Det är tråkigt allt som hänt, men det har varit lite tur att det finns forum som tex detta där man kan bolla lite olika idéer om man har problem. Men en del av er var ju ganska så rätt ute om vad det kunde vara... Jag har tyvärr så här i efterhand lagt alldeles för mycket pengar på den bilen i tron om att det skulle fixa sig, men någon gång får vara nog och jag har tappat sugen att ha kvar bilen.
Jag har pratat med kontakten jag haft på Hedin bil, en mekaniker som säger att det går att få ordning på bilen men den måste i så fall komma till någon som vill arbeta med den. Hedin bil har för hög timpeng så det är inte hållbart att låta dem kolla detta. Nu var ju mekanikern där vänlig nog att skriva ned i ett dokument och ge till mig om vad man skulle kolla och vad man måste göra med den för att få den bra igen... men det får i så fall bli en entusiast som har tiden och det var enligt Hedin bil mest det som var hindret... att ha tid att plocka loss, göra rent och mer eller mindre gräva i motorn.. eller att helt få tag i en begagnad motor och sätta i. Allt annat fungerar ju på den.
Tack för alla tips jag fått härinne och ha en fortsatt trevlig sommar.
MVH: Robert