Tjuv från grön/svart kabel - vad gör den?

1982-1993

Tjuv från grön/svart kabel - vad gör den?

UNREAD_POSTav fhol » 2015-05-01, 16.44.50

Någon som vet vad den blå "tjuven" från den grönsvarta kabeln gör för något? De tre kablarna som går vidare till höger i bild går sedan in i ett svart hölje och fortsätter bakom stereon. Jag ser inte vart den leder. De båda andra där hänger bara löst och jag har ingen aning om vart de suttit och tjuvat tidigare.

Bild

Till saken hör att det sitter ett semi-urkopplat Defa-larm i denna bil. Tror ni det kan ha med det att göra? Tänkte koppla bort hela larm-joxet vid tillfälle men är lite rädd att jag klantar mig så motorn ej startar.

Off topic: Vidare ser ni på bilden att det saknas lite detaljer vid kopplingspedalen. Om någon sitter och håller på allt utom den grova fjädern (den har jag) som ska vara där (fästena för fjädern saknar jag) får ni gärna säga till. De vill bara sälja kompletta pedalställ på skroten. Kopplingen funkar dock ok som den är nu men det känns inte bra när det saknas delar.
fhol

Re: Tjuv från grön/svart kabel - vad gör den?

UNREAD_POSTav fhol » 2015-05-30, 23.31.28

Jag har nu lokaliserat vart de där tre leder -> DEFA-larmet, huvudenheten, som sitter bakom mattorna och ett plastskydd på passagerarsidan, precis bakom där man har fötterna om man är lång. Jag kopplade ur den som fortfarande var inkopplad (se bild i förra inlägget). Vred på nyckeln och bilen startade utan problem. Kunde inte hitta något som inte fungerade. Därför beslöt jag mig för att kolla vart den tog vägen. När jag väl såg att den var inkopplad i DEFA-larmets huvudenhet så drog jag ut allt ur huvudenheten och testade vrida på nyckeln. Motorn startade ej. Kopplade in allt i enheten igen och rullade upp den kabeln med tjuvarna och isolerade den och dolde den. Isolerade även där tjuvarna hade suttit fast på original-kablaget. Satte tillbaka inredningen och bilen funkar fint. Har fortfarande ingen aning om vad de tre tjuvarna gjort när det en gång fungerat men... skitsamma allt funkar bortsett från larmet. Det känns dock inge kul att ha något eftermonterat elhelvete i bilen som kan klippa tändningen men men... den dagen den inte startar längre ska jag riva ur allt som har med DEFA-larmet att göra.

Btw, behöver fortfarande delar till det med kopplingspedalen. Någon?
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2015-06-29, 23.52.53

Hittat installationsmanual nu

http://bilradiospes.no/filarkiv/flash/f ... a_kobl.pdf

så ska ta bort eländet när jag får tid över.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2015-07-14, 22.30.33

Nu är larmet helt väck inklusive allt kablage, även till dörrswitcharna! Jag har kopplat allt som det ska vara original och allt funkar fint! Skönt slippa det ärjade kretskortet på larm-enheten. :)
fhol

Återvänd till W 201 190-klass