Bilen går inte igång...

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-16, 22.10.00

Hej

Fick nyligen motorstop när jag var ute och cruisade med min 350 SLC. Fick bogseras hem och lyckades lokalisera felet till att rotorn /fördelararmen gått sönder. Troligtvis pga av att jag saknar ett av klipsen som håller fördelarlocket på plats, och ordnat till det själv med ståltråd som jag tvinnat.... :oops:

Byter rotorn/fördelararmen men bilen står bara och slår med startmotorn. En bensindoft kommer från motorn så bränlepumpen verkar göra sitt jobb. Ser att det inte kommer någon gnista från startspolen och testar med annan spole och tändkabel men med samma resultat. Startgas hjälper alltså inte ett smack. Ett och annat poff hörs från avgasröret. Vad kan va felet? Dålig startmotor? Något annat dolt fel?

Batteriet har en vilospänning på 12,8 V så det borde anses ok.

Tacksam för alla tips! Just nu en mindre glad amatör i garaget :scratch:

Ha det gott.

// Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Marie » 2015-06-16, 22.19.24

bytte du även fördelarlocket?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav celberg » 2015-06-16, 22.22.34

Har du kvar kolet i toppen på fördelarlocket? Startmotorn kan du ju bocka av på listan av grejer som fungerar om nu motorn går runt när du vrider på nyckeln.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-16, 22.30.17

Hej,

Rotorn och fördelarlocket jag bytte till är de gamla som satt på och som jag bytte i vintras. Skicket är helt, men man ser att de är välanvända. Dom fungerade sist som dom togs av.

// Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-16, 22.31.28

celberg skrev:Har du kvar kolet i toppen på fördelarlocket? Startmotorn kan du ju bocka av på listan av grejer som fungerar om nu motorn går runt när du vrider på nyckeln.


Hej

Dum fråga från mig här... kolet?

// Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav celberg » 2015-06-16, 22.42.04

Den fjädrande manicken i lockets centrum som leder strömmen från tändkabeln till rotorn. Utan den blir det ju ingen gnista ut till stiften.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-16, 22.46.42

celberg skrev:Den fjädrande manicken i lockets centrum som leder strömmen från tändkabeln till rotorn. Utan den blir det ju ingen gnista ut till stiften.


hej

Ja allt ser intakt ut.

/ Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav celberg » 2015-06-17, 11.02.21

...och du har fått rätt ordningsföljd på tändkablarna?

Har du gnista alls på något stift?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-17, 11.33.31

Hej

Ska kolla i kväll.

Har ingen gnista på startkabeln från tändspolen som sitter på toppen av fördelarlocket. Känns som att problemet sitter innan själva fördelaren i nuläget. Rätta mig gärna om jag har fel :)

// Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav celberg » 2015-06-17, 12.56.12

Kolla då också att de båda porslinsmotstånden blir varma om du sätter på tändningen och låter den vara på en liten stund.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-17, 21.29.23

celberg skrev:Kolla då också att de båda porslinsmotstånden blir varma om du sätter på tändningen och låter den vara på en liten stund.


Hej igen,

Det är ingen gnista från tändstiften. Har bytt till nya från NGK då jag anar att motorn börjar bli lite sur.
Men motstånden/ballasterna blir varma när tändningen är påslagen.

Hur är det med säkringar? Alla säkringar vid passagerarplatsen framtill är hela. Någon dold säkring som man missat?

Går det att mäta upp tändspolens funktion? Har även provat att installera den gamla som satt på innan jag bytte till en ny i vintras. Den funkade när den avinstallerades.


Tacksam för all hjälp!!

// Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-17, 21.58.57

Skickar över lite bilder på hur det sur ut runt tändspolen...

Bild

Bild

Bild
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-06-17, 23.06.56

Hej

Då du skrev att problemet började när fördelarlocket hoppade på sniskan och rotorn slogs sönder så borde felet vara där.
kolla så att rotorn pekar på första cylindern när motorn är ställd i "nolläge"(första cylindern i tändläge och markeringen på vevaxeln på 0 grader).
Har du möjligen haft loss/uppe hela fördelaren så är detta helt avgörande om bilen skall starta.

Kolla brytarnas avstånd ca 0,35mm och kontrollera att kontaktytorna är torra.
Ta lite fin smärgelduk och slipa lite på rotor och i fördelarlocket på kontakt ytorna. Kolla också att du satt tändkablarna i rätt ordningsföljd.

Med vänlig hälsning
w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav Magnetic » 2015-06-18, 08.58.54

w111cp skrev:Hej

Då du skrev att problemet började när fördelarlocket hoppade på sniskan och rotorn slogs sönder så borde felet vara där.
kolla så att rotorn pekar på första cylindern när motorn är ställd i "nolläge"(första cylindern i tändläge och markeringen på vevaxeln på 0 grader).
Har du möjligen haft loss/uppe hela fördelaren så är detta helt avgörande om bilen skall starta.

Kolla brytarnas avstånd ca 0,35mm och kontrollera att kontaktytorna är torra.
Ta lite fin smärgelduk och slipa lite på rotor och i fördelarlocket på kontakt ytorna. Kolla också att du satt tändkablarna i rätt ordningsföljd.

Med vänlig hälsning
w111cp



God morgon,

Ska tillägga att rotorn kanske inte slogs sönder i egentlig mening, det som hände var mer att ledaren på armen hade rivits upp och gått av. Locket var fast, men jag misstänker kanske lite lite snett pga av mitt hemagjorda lås av ståltråd. Har aldrig tagit loss hela fördelaren. Har efter incidenten bytt fördelarlocket och rotor, väl använda men när man tog av dom fungerande för ca 1/2 år sedan. Märkte upp tändkablarna vid bytet av lock så dom sitter på samma sätt som innan då den fungerade fint.

Ska kolla upp det här med fördelaren och brytarna du nämner!

Men borde det inte tända till i alla fall lite med startgas vid startförsök fast viss justering skulle behövas göras ang det du nämner? Som jag tidigare nämnt så är det inga gnistor på tändstiften. Finns det något bra sätt att kolla upp tändspolens kondition?

// Klas
Magnetic
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-09-08, 13.31.03

Re: Bilen går inte igång...

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-06-18, 12.55.55

Hej igen.

Det känns långsökt att det är tändspolen speciellt när du provat med en annan också men det kan naturligtvis vara den.
Jag hade nog provat med det jag skrev i tidigare inlägg först.
Brytar avståndet är oerhört viktigt och att det är rent på kontaktytorna.

Jag råkade faktiskt ut för att alla 8:a tändstiften blev kassa samtidigt en gång.
Bilen var helt död och efter envetet tjat från en kompis så bytte jag stift och bilen startade direkt.
Efter samtal med Bosch service center så rekommenderade dom faktiskt NGK stift!! Eftersom dom är bredare när det gäller "värmetal" och därmed mindre känsliga.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster