Läckage vid insprutningsventilen

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav markoslc » 2015-05-02, 10.17.41

Jag har en 350 SLC-74.Behöver byta bränsleslang mellan centralfördelningsystem och insprutningsventilen.Slangen är 30-40mm lång men slangen är fabriks pressad ditekt på ventilen.Är denna slang utbyttbar? Såg att SLS-Shop.de säljer en repsats med packningar,klämmor och slangar passar dem till min mb?
markoslc
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-02, 10.01.44

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-02, 10.30.58

markoslc skrev:Jag har en 350 SLC-74.Behöver byta bränsleslang mellan centralfördelningsystem och insprutningsventilen.Slangen är 30-40mm lång men slangen är fabriks pressad ditekt på ventilen.Är denna slang utbyttbar? Såg att SLS-Shop.de säljer en repsats med packningar,klämmor och slangar passar dem till min mb?

Hej Markoslc
Då jag inte vet vad SLS-Shop säljer, kan jag inte ge svar på frågan.
Det är viktigt att här använda rätt slangklämma (med avrundat kant).
Det finns org. MB-anvisning för byte av slangbiten, men härtill behövs din mailadresse.
Senast redigerad av Jörgen 2015-05-09, 14.27.02, redigerad totalt 1 gång.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav markoslc » 2015-05-02, 11.04.22

Tack Jörgen. Har skickat mitt email.
markoslc
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-02, 10.01.44

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-05-02, 16.01.08

Hej

Även om du får instruktioner av Jörgen så vill jag gärna säga att det är oerhört viktigt att ha koll så att det inte finns bensinläckage. Det har brunnit upp ett antal bilar med D-jetronic pga av detta.
Just D-jetronic bilar har många slangar och slangklämmor/pressade kopplingar.

Dom pressade kopplingarna på de korta slangarna närmast spridarna får du klippa eller såga bort försiktigt utan att skada spridaren (demontera spridarna först). Ersätt de pressade kopplingarna med slangklämmor av bästa kvalitet (gärna liknande som org slangklämmor). Köp sedan bensinslang av hög kvalitet och kapa till lämpliga längder. Passa på att byta samtliga bensinslangar när du ändå håller på.
Byt även gummipackningen i botten av spridaren dessa är ofta dåliga och kan släppa in tjuvluft med orolig/hög eller sågande tomgång som följd.

Med vänlig hälsning

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav markoslc » 2015-05-02, 21.26.37

Ok. Jag tackar för goda råd.
markoslc
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-02, 10.01.44

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav celberg » 2015-05-04, 08.22.28

Du bör även efterdra klämmorna och ha som rutin att alltid reagera för bensinlukt. Luktar det så läcker det. Alltid. Någonstans. Har själv bytt alla slangar och valde fel kvalitet först. Slangen närmast kylaren, den mellan de båda rören växte till dubbel tjocklek. Har sedan dess slang som klarar minst 10 bar.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav nozzen » 2015-05-09, 14.14.32

Jag bytte alla mina förra veckan och det gick bra. Har kollat varje start nu och inget läckage.
Jag köpte 8mm bränsleslang hos ekonomen för 73:-/meter och ABA klämmor (http://www.mekonomen.se/Document/FirstI ... &size=full).

Pressade hylsan vid spridarna klippte jag bort med avbitare och skalade upp plåten genom att vrida avbitartången likt att öppna en konservburk.

Sen va det detta med kallstartsspridaren som läckte i plåtskarvningen, köpte en begagnad av fullboost86 här på forumet och vart mycket nöjd.
nozzen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-12-21, 12.05.45

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-09, 14.25.40

nozzen skrev:Jag bytte alla mina förra veckan och det gick bra. Har kollat varje start nu och inget läckage.
Jag köpte 8mm bränsleslang hos ekonomen för 73:-/meter och ABA klämmor (http://www.mekonomen.se/Document/FirstI ... &size=full).

Pressade hylsan vid spridarna klippte jag bort med avbitare och skalade upp plåten genom att vrida avbitartången likt att öppna en konservburk.

Sen va det detta med kallstartsspridaren som läckte i plåtskarvningen, köpte en begagnad av fullboost86 här på forumet och vart mycket nöjd.

Hej nozzen
Dom slangklämmorna på bilden ser riktiga ut, i övrigt gäller de goda råd från w111cp och celberg.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav markoslc » 2015-05-09, 20.29.25

Jag bytte också alla bränsleslangar,klämmor och gummipackningar.

Bild


Bild

Bild

Bild
markoslc
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-02, 10.01.44

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-05-10, 11.11.10

Kanonbra!

Det är lite jobb att göra detta men det är viktigt inte minst sett till brandrisken.

Att köpa slang och kapa själv blir även betydligt billigare än de satser SLS säljer.

w111cp



https://www.youtube.com/watch?v=yLRx5EcXaoo
https://www.youtube.com/watch?v=789LS0bpmhY
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav mn450sl » 2015-05-28, 19.00.47

Hej
Har en 450 SL -73, köpte den 1980. Nu efter 35 år !!!! läckte en av slangarna till inspr. ventilen.
Bytt alla slangarna + gummitätningen.
Min fråga.:Är det "nödvändigt" att även byta gummitätningen
(Beställningsvara) som sitter ner i blocket ?

Tacksam för svar.
(Tack Jörgen för MB -anvisningen)

Med vänlig hälsning
Mats N
mn450sl
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-03-08, 10.51.33

Re: Läckage vid insprutningsventilen

UNREAD_POSTav markoslc » 2015-05-29, 18.22.34

Om du redan har tagit loss alla insprutningsventiler. Då är det lika bra att byta gummitätningarna. Dom blir väl hårda genom åren.
markoslc
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-02, 10.01.44


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst