Hallå!

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Hallå!

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-05-24, 16.05.40

Hej!

Jag heter Johan. Jag är ny medlem här.
Jag har precis köpt en 450SL 73 från en handlare i USA.

Jag spenderade en månad på att lära mig allt om bilen och scoutade sverige, danmark, tyskland, holland och USA. Det slutade med att jag köpte en från en handlare i Detroit.

Jag hoppas den är fin och fungerar som utlovat trots att den har har D-JET.

Jag bor i centrala Malmö. Alla tips mottages tacksamt oavsett art!

Bild
bouveng

Re: Hallå!

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-24, 20.26.14

bouveng skrev:Hej!

Jag heter Johan. Jag är ny medlem här.
Jag har precis köpt en 450SL 73 från en handlare i USA.

Jag spenderade en månad på att lära mig allt om bilen och scoutade sverige, danmark, tyskland, holland och USA. Det slutade med att jag köpte en från en handlare i Detroit.

Jag hoppas den är fin och fungerar som utlovat trots att den har har D-JET.

Jag bor i centrala Malmö. Alla tips mottages tacksamt oavsett art!

Bild

Hej Johan
Välkommen till detta forum och grattis till ditt nyförvärvade fordon.

Förhoppningsvis har du fått med bilens datakort, som talar om bilens utrustning samt motor- och växellådans typ och nummer. Om du inte har detta kort kan du beställa det hos din MB-handlare.

Kolla nu så alla bensinslangar är i optimalt tillstånd, d.v.s. täta och utan ålderssprickor. Skulle du senare få problem med D-Jetroniksystemet skall du inte börja skruva utan du vet vad och var du skruvar. Att skruva och justera på detta system utan kännedom kommer att öka problematiken med att få rättsida på det.
Bytt alla oljor i bilen, inkl. bromsolja därmed du vet att allt detta är OK. Betr. motorolja skall du inte slå i helsyntetolja. Växellådsolja inkl. filter skall bytas varje 60.000 km.
Lycka till
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav celberg » 2015-05-24, 21.24.28

Välkommen till forumet. Bilen ser fin ut på bilden, jag förutsätter att du tittat på några fler bilder innan du slog till. :lol:
Insprutningssystemet är det flera här som kan så det behöver du inte vara orolig för. Reservdelar kan vara ganska dyra om du håller dig till original vilket är att föredra. Precis som Jörgen skriver så bör du kolla alla slangar och klammer på bränslesystemet såväl under motorhuven som vid pump och filter bak vid tanken, det är många övergångar på bränslesystemet. Om du behöver byta, se till att det du sätter dit pallar för trycket, grejerna bör hålla för åtminstone 6 bar vilket är vad pumpen kan ge. Själv har jag lagt ribban vid 10 bar för att vara säker. Efterdra/kolla klammer med jämna mellanrum. Annars är ett av de vanligaste felen rosten som finns på de flesta möjliga och omöjliga ställen.
Behöver du bollplank finns många här, det är bara att ställa frågan. Eftersom du bor i Malmö så är det ju inte långt till Lomma där klubben har träff första onsdagen varje månad. Jag är själv där de flesta gångerna, såklart med min egen 350SL då vädret tillåter. Den är också från 1973 och är då förstås också försedd med D-Jetronic.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-05-25, 17.46.25

Jörgen skrev:Förhoppningsvis har du fått med bilens datakort, som talar om bilens utrustning samt motor- och växellådans typ och nummer. Om du inte har detta kort kan du beställa det hos din MB-handlare.

Hej, tack! Bilen ska vara helt komplett gällande papper och tillbehör. Någon slags service vill jag nog skicka bilen på när den har landat bara för att se till att det grundläggande är i bra skick.

Jag kommer nog endast låta MB skruva på den. Eller auktoriserade.

Vet någon något om jag måste göra något med avgassystemet?

:)

Tack!
bouveng

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-05-25, 17.52.39

Några fler bilder på bilen, samt en video!

https://www.youtube.com/watch?v=lNUtz5qU--w

BildBildBildBild
bouveng

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-25, 19.58.48

bouveng skrev:
Jörgen skrev:Förhoppningsvis har du fått med bilens datakort, som talar om bilens utrustning samt motor- och växellådans typ och nummer. Om du inte har detta kort kan du beställa det hos din MB-handlare.

Hej, tack! Bilen ska vara helt komplett gällande papper och tillbehör. Någon slags service vill jag nog skicka bilen på när den har landat bara för att se till att det grundläggande är i bra skick.

Jag kommer nog endast låta MB skruva på den. Eller auktoriserade.

Vet någon något om jag måste göra något med avgassystemet?

:)

Tack!

Hej Johan
Jag vill inte verka negativ, men du skall inte lita blint på vilken MB-verkstad som helst. Jag har haft otaliga telefonsamtal här från medlemmar som har varit på stora MB-verkstäder i huvudstaden och andra städer, vilka inte ens hade dom nödvändiga verktyg eller tekniska dokumentationer till dessa bilar.
Viktigt är att hitta en verkstad med en äldre mekaniker (minst 60+) som har jobbat med dessa bilar och D-Jetronik. Original dokumentation finns det gott om på förfrågan här i forumet. Dokumentationen går även att köpa hos MB (här menar jag inte Haynesböcker o.d.).
Det kan vara det finns folk här i forumet som känner till bra verkstäder i Sydsverige. Viktigt är att använda originala reservdelar, för att bevara bilens värde.
Betr. avgas m.m. kan du fråga bilprovningen. Då bilen inte är en ”flyttsaksbil” finns det lite andra krav.
Snacka t.ex. med Björn
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-05-25, 21.35.17

Jörgen skrev:Hej Johan
Jag vill inte verka negativ, men du skall inte lita blint på vilken MB-verkstad som helst.

Viktigt är att använda originala reservdelar, för att bevara bilens värde.
Betr. avgas m.m. kan du fråga bilprovningen. Då bilen inte är en ”flyttsaksbil” finns det lite andra krav.
Snacka t.ex. med Björn

Nej, alltså, det gör jag inte, menade bara att den ska servas korrekt på exakt samma sätt som den gjort hittils. Givetvis ska allt vara original.

Jag tänkte såhär, då alla bilar måste ha katalysator, även i USA, så menar jag att det sitter på en på bilen redan. Eller?

Vad menar du att det skulle vara för skillnad i krav om den var importerad som bohag?
Vem är Björn? :)

Tack!

Här är några bilder på avgassystemet.

BildBildBild
bouveng

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-26, 10.53.02

Hej
Vem är Björn? :)

Tack!

Björn skrev längre upp i tråden under "celberg"
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-05-26, 22.33.22

Jörgen skrev:Björn skrev längre upp i tråden under "celberg"

Ja okej, jag läste något om "eget bruk" också.
bouveng

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC