Ante53 skrev:Tack för svaret; en följdfråga: är det stor sannolikhet att styrdonen skadas eller endast i fåtal fall?
Mercedez måste nog vara unika på denna front om stor risk att komponenter skadas om man tar ur batteriet vid vinterförvaring
Inga andra som har erfarenheter?
Mvh Ante
Hej Anders
Jag ser att du inte har fått några svar, så därför träder jag in med min erfarenhet. Jag har själv en CLK 430 Coupé, men där er ingen skillnad på om det skulle vara en cabriolet i denna fråga.
Jag tycker du skall be denne mekaniker ta fram dokumentet var det står att styrdon kan skadas vid vinterbortkoppling. Jag har nu lagd ner minst 2 timmar med att läsa WIS om vinterförvaring av en CLK 320 Cabriolet. Där står att om batteriet sitter kvar i bilen, anslutet, bör det laddas var 6. vecka och om batteriet är frånkopplat bör det laddas var 6. månad. Om batteriet har varit frånkopplat, måste du göra in ny inlärning av fönster och styrvinkelsensorn, vilket du kan göra själv. Glöm ej evt. radiokod.
Detta står att läsa i WIS AR 54.10-P-0006P, med uppdateringsdatum 15.02.12.
Jag har då aldrig haft problem vid frånkoppling av batteriet utom en ny inlärning.
Det bäste är att ladda under vintern med anslutet batteri med en Ctek-laddare. Jag har andra bilar som står på vinterladdning med Ctek-laddare.
Då du har problem med att få ha ett anslutet batteri i garaget, skulle jag sakta se mig om efter ett annat förvaringsställe.
Ovanstående är min personliga erfarenhet.