Vem kan fixa min s140?

W 140 S-Klass 1991-1998

Vem kan fixa min s140?

UNREAD_POSTav Mike Bike » 2015-04-12, 07.58.13

Hej!

Har en s140 600 SEC AMG -94 Japan import, har bara gått 12xxx mil och är riktigt fin. Jag har haft kontakt med fler verkstäder i Göteborgsområdet men avstår från att använda någon av dom. Det är bevisligen så att det inte kan dessa bilar särskilt bra. (AMGcenter vill inte ens ta emot den, då de anser att den är för gammal).

Bild

Bild

Bild

Jag letar efter någon som är duktig på dessa bilar, inte bara någon som behöver pengar eller kan diverse om Mercedes. Jag har pengar att betala den som hjälper mig och vill få riktig ordning på min bil.

Jag har ett oljud från nivåregleringen. Det uppkommer när jag startar den om den är lastad. Annars fungerar den bra.
Softclosen på förardörren fungerar men är mycket känslig. Troligen behövs bara en rengörning och uppsmörjning, så att allt fungarar som det ska.
Min bil är även sänkt (av föregående ägare) vilket jag inte gillar. Det finns risk för att framhjulen tar i framskärmarna, om man träffar ett gupp när man svänger, inte bra. Vill få tillbaka den till original höjd.
Vänster fönsterhiss bak fungerar ej. Jag har en ny motor liggandes om nu detta är felet. Vill att den som gör detta vet hur man tar loss panelen utan att skada den.
Har även planer på att byta ratt (ej original på nu).
Den skulle även behöva en genomgång, så att allt fungerar som det ska. Jag vill ju kunna använda den på mina resor ner till kontinenten i sommar.

Tacksam för alla former av tips o råd, verkstäder, personer, o dyligt, som vet hur dessa bilar fungerar, mao kan sin sak.

/Mikael
Mike Bike

Re: Vem kan fixa min s140?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-04-13, 00.29.20

har du kollat med Göteborgs bil & diesel, ringön?

vet att de skruvat allehanda bjässar innan, de har jobb så det sjunger om det, och har fått in de motorer som hedin själva inte klarat av för att ordna upp dem.
antagligen inte gratis, men ska jag gissa på något ställe som kan grejerna är det dem, softclose och nivåreglering låter dessutom som piece of cake för dem. om de nu faktiskt vill göra jobbet, kunskapen lär garanterat finnas hos rätt snubbe innanför de väggarna.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Re: Vem kan fixa min s140?

UNREAD_POSTav Marie » 2015-04-13, 02.01.00

Nu är det ju inte precis AMG-relaterade problem (frånsett sänkningen) du har, utan snarare serie-140-relaterade.

Jag ser tre vägar att gå.

1. En MB- verkstad med gammal och stabil mekanikerkader och som hade många 140-kunder på den tiden det begav sig. Sådan hittar du knappast i Sverige.

2. En intresserad mindre verkstad där man har förstånd att läsa WIS innan man brakar åstad och bryter sönder halva inredningen. Kan *kanske* vara Aronsson i Varberg eller Motorcentrum i Markaryd.

3. Du skaffar dig WIS och skruvar själv i lugn och varsam takt. Inget av de fel du beskriver lär vara någon raketforskning. Det knepigaste lär vara att hitta rätt fjädrar till den. Skriva och fråga AMG borde vara första steget. Man undrar bara vad det är för ett förbannat jävla ålahuve som sänkt en sådan bil???? Det där japanes-ynglet på MBSCA-forumet?
Troligen hänger dina missljud från nivåregleringen bak samman med sänkningen...
Att plocka ut låskistan ur förardörren är ett jämrans pill, men inte särskilt svårt om du följer WIS, inte heller att montera ur hissen till bakre sidofönstret.

Lycka till!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

Återvänd till W 140 S-Klass