Funderingar på att installera nytt styrsystem till en 300ce

W 124 E-Klass 1986-1995

Funderingar på att installera nytt styrsystem till en 300ce

Inläggav willee93 » 2015-02-15, 22.15.07

Tjenare jag har länge funderat vad jag ska göra med min 300ce 12v -89.
Nu har jag bestämt mig att i framtiden så det bli Turbo konvertering men bilen ska fortfarande vara en vinterbil ett bra tag till.
Finns det en kompressor kanske som passar denna modell?
Det jag tänkte göra är att förbereda bilen så mycket som möjligt och till att börja med installera ett nytt styrsystem http://www.turbobandit.com/shop/?pge_id=2 hur bra tror ni detta funkar?
finns det ett andra bra styrsystem som har andra fördelar så är jag öppen för förslag :)
Denna installation borde nog dra ner på bränsle kostnaden och kanske få upp prestandan lite?
willee93

Re: Funderingar på att installera nytt styrsystem till en 30

Inläggav fullboost67 » 2015-02-21, 03.32.57

hej som bil och särskillt motor m103
en otroligt robust motor
turbo konvertering hade jag kört utan tvekan

103 motorn svarar perfekt på ett holset hx 40 tex med 19 hus sen beror förstås hur man vill ha sin motor karaktär just holset aggen är otroligt moderna i sin helhet
ska inte glömma borg Warner s366 mycket fint agg med extended tip kompressor impeller teknik

ska du ha ordentligt ös från 3500 -7000 650hk ++ hade jag valt lite större turbinhus 19-25kvadrat skapar minimalt mottryck och hyffsat tidigt fullt ladd automatlåda manuella pallar inte dom effekterna

som ett styrsystem blir då oftast inte bättre än den som mappar det
dock många som klagar på styrsystemet när det saknas kompetens att koppla in det seriöst blir det oftast skitsnack kring det tyvärr och det är billigt därefter tror folk att det är billigt skräp jobb som går hand i hand så blir det därefter sen

görs det rätt funkar det

sen vilket system man sen väljer är va man är van att jobba med och så vidare
själv så håller jag mig till autronic sen mer än 15 år bakåt i tiden kör det i min egen bil
och hade då turen att bli god vän med mrm racing som jag halkade in hos och där på den vägen är det
vilket sen ledde till att autronic etsade sig fast hos mig ...

därför kör jag det systemet och kan det i sömnen

så det finns säkert många anledningar till varför folk har sin nisch på vissa system ..

M103 med ett bra grenrör och en bra turbo och rätt mappad framför allt kommer ledigt kunna köras varje dag året om 600-700 hk utan att byta nånting

kanske lyfta toppen då ok mest för att kasta dit en fräsch topp packning är det mest pga olje läckaget i bak

sen är det bara köra

har hunnit mappat många M103 motorer genom åren och aldrig varit med om ras

egentligen på varken v8 eller 6 cylindriga motorer det är ena starka rackare det kan jag lova

1000hk ur en v8 från 70 -80 talet inga problem med rätt mappad motor ge den soppa så åker man åratal

så ska du bara byta sprut köra sug är det väl beroende på hur pass bra k e jet systemet är som sitter där
men knappt värt arbetet om det funkar ok
men ska du bygga vidare sen så är det ett måste och då är det bara köra.

trigger till motorstyrningen kör man original trigger /givare från svänghjulet på motorn
kör själv så på alla motorer jag mappat
inklusive min egen motor
fullboost67

Inläggav willee93 » 2015-02-23, 22.11.50

fullboost67 skrev:hej som bil och särskillt motor m103
en otroligt robust motor
turbo konvertering hade jag kört utan tvekan

103 motorn svarar perfekt på ett holset hx 40 tex med 19 hus sen beror förstås hur man vill ha sin motor karaktär just holset aggen är otroligt moderna i sin helhet
ska inte glömma borg Warner s366 mycket fint agg med extended tip kompressor impeller teknik

ska du ha ordentligt ös från 3500 -7000 650hk ++ hade jag valt lite större turbinhus 19-25kvadrat skapar minimalt mottryck och hyffsat tidigt fullt ladd automatlåda manuella pallar inte dom effekterna

som ett styrsystem blir då oftast inte bättre än den som mappar det
dock många som klagar på styrsystemet när det saknas kompetens att koppla in det seriöst blir det oftast skitsnack kring det tyvärr och det är billigt därefter tror folk att det är billigt skräp jobb som går hand i hand så blir det därefter sen

görs det rätt funkar det

sen vilket system man sen väljer är va man är van att jobba med och så vidare
själv så håller jag mig till autronic sen mer än 15 år bakåt i tiden kör det i min egen bil
och hade då turen att bli god vän med mrm racing som jag halkade in hos och där på den vägen är det
vilket sen ledde till att autronic etsade sig fast hos mig ...

därför kör jag det systemet och kan det i sömnen

så det finns säkert många anledningar till varför folk har sin nisch på vissa system ..

M103 med ett bra grenrör och en bra turbo och rätt mappad framför allt kommer ledigt kunna köras varje dag året om 600-700 hk utan att byta nånting

kanske lyfta toppen då ok mest för att kasta dit en fräsch topp packning är det mest pga olje läckaget i bak

sen är det bara köra

har hunnit mappat många M103 motorer genom åren och aldrig varit med om ras

egentligen på varken v8 eller 6 cylindriga motorer det är ena starka rackare det kan jag lova

1000hk ur en v8 från 70 -80 talet inga problem med rätt mappad motor ge den soppa så åker man åratal

så ska du bara byta sprut köra sug är det väl beroende på hur pass bra k e jet systemet är som sitter där
men knappt värt arbetet om det funkar ok
men ska du bygga vidare sen så är det ett måste och då är det bara köra.

trigger till motorstyrningen kör man original trigger /givare från svänghjulet på motorn
kör själv så på alla motorer jag mappat
inklusive min egen motor

Tack för ett grymt bra svar!
Har du tips på var jag kan få tag i spridare och sprut så jag kan ta bort ke jetronic systemet?
Är det något speciellt som jag ska tänka på?
Jag såg att tubobanditen har det mesta custom byggt till m103 och det blir nog att köpa in mycket där såg ut som riktigt snygga arbeten.
willee93

Inläggav fullboost67 » 2015-02-24, 02.39.11

nja egentligen inget mer än att om du köper deras insug grenrör
så bara göra det efter konstens alla regler

spridare kan dom säkert hålla med också
turbo skurken har väl allt du behöver där

sen ska du köra original insug
så måste du montera en distans platta mellan trottelhuset och insuget 5-10 mm tjock för TPS kommer annars ta i godset på insuget och modda spjäll husaxeln så att den greppar in i TPS

det är första problemet
så insuget där spridarna ska ner är lite att tänka på
svarva ut spridar hylsor typ som med passning knackas ner i insuget och spridaren passar i dom i sin tur

om du beslutar att köra merca rail passar den från 320 motorn raka 6an som också har regulator monterad i änden
så när som på lite lättare modifiering av fästena behövs så passar den rakt av och kan dras fast med bultar till insuget

så där beror det på längd typ av spridare som du väljer och anpassar railens fästen efter det sen.

så en del beror på hur pass mycket original du tänker köra och för effekter mot 750 800 hk funkar original insug klockrent kan jag säga.
fullboost67

Inläggav willee93 » 2015-02-28, 15.20.42

fullboost67 skrev:nja egentligen inget mer än att om du köper deras insug grenrör
så bara göra det efter konstens alla regler

spridare kan dom säkert hålla med också
turbo skurken har väl allt du behöver där

sen ska du köra original insug
så måste du montera en distans platta mellan trottelhuset och insuget 5-10 mm tjock för TPS kommer annars ta i godset på insuget och modda spjäll husaxeln så att den greppar in i TPS

det är första problemet
så insuget där spridarna ska ner är lite att tänka på
svarva ut spridar hylsor typ som med passning knackas ner i insuget och spridaren passar i dom i sin tur

om du beslutar att köra merca rail passar den från 320 motorn raka 6an som också har regulator monterad i änden
så när som på lite lättare modifiering av fästena behövs så passar den rakt av och kan dras fast med bultar till insuget

så där beror det på längd typ av spridare som du väljer och anpassar railens fästen efter det sen.

så en del beror på hur pass mycket original du tänker köra och för effekter mot 750 800 hk funkar original insug klockrent kan jag säga.

Härligt jag blir bara mer och mer sugen att turbokonvertera nu.
Jag ska ta min tid och fixa upp bilen först och sedan ska jag starta ett projekt här när jag ska konvertera!

Tack för hjälpen
willee93

Inläggav fullboost67 » 2015-03-01, 02.23.59

låter som en bra start

ska bli kul att följa ditt projekt och görs det bara rätt så håller det
det handlar egentligen inte om mycket mer än att motorn ska helt enkelt förbränna mer luft och bränsle = mer effekt.

kör hårt
fullboost67

Inläggav willee93 » 2015-04-06, 22.10.52

fullboost67 skrev:låter som en bra start

det handlar egentligen inte om mycket mer än att motorn ska helt enkelt förbränna mer luft och bränsle = mer effekt.

kör hårt

nu är jag tillbaka och stör dig igen :D
Jag har börjat renovera upp min 300ce men så knäpp som jag är har jag ändrat mina planer.
Jag ska bara renovera upp min 300ce så att den inte ser för jävlig ut.
Nu har jag planerat att köpa mig en 500sec-560sec och har den som sommar bil men tanken är att turbokonvertera den istället.
har du någon koll på hur stark dessa motorer är?
Jag hittar inte så mycket om dessa motorer men det kommer inte att stoppa mig att försöka när jag har hittat en fräsh sec bil. Nog borde jag kunna få ut 900hk ur denna motorn?
willee93

Inläggav swampmonkey » 2015-04-07, 11.43.52

willee93 skrev:

kör hårt

Jag har börjat renovera upp min 300ce men så knäpp som jag är har jag ändrat mina planer.
Nu har jag planerat att köpa mig en 500sec-560sec och har den som sommar bil men tanken är att turbokonvertera den istället.
Jag hittar inte så mycket om dessa motorer men det kommer inte att stoppa mig att försöka när jag har hittat en fräsh sec bil. Nog borde jag kunna få ut 900hk ur denna motorn?

:P
tror ganska bestämt att det är 560motorn fullboost har i sin SLC, och har bänkat till 800häst så nog finns det kräm.
http://mbturbo.com/car/450slc-tt-5-6/
dendär
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav willee93 » 2015-04-08, 20.16.38

swampmonkey skrev:
willee93 skrev:

kör hårt

:P
tror ganska bestämt att det är 560motorn fullboost har i sin SLC, och har bänkat till 800häst så nog finns det kräm.
http://mbturbo.com/car/450slc-tt-5-6/
dendär

Härligt jag hittade ett forum på en kille som kör singel turbo som jag tror var 935hk 1300nm men jag tror tyvärr inte det blir 722,3 lådan.
willee93

Inläggav swampmonkey » 2015-04-09, 10.52.03

722.6 lådan då kanske, tror den fanns på w140 v8orna, och rent spontant känns det som att den faktiskt skulle kunna passa på en 560motor, förstärk den, och kör med Olefejers kontroller från Danmark, då har du både automat, möjlighet att växla med paddlar och ställa alla parametrar,

hur hårt den växlar, snabbt, och beroende på gaspådrag, utsignal för att pausa insprutet så inte motorn gasar under växlingen mm.
http://mbturbo.com/new-722-6-gearbox-in-you-old-car/
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav willee93 » 2015-04-10, 15.53.52

swampmonkey skrev:722.6 lådan då kanske, tror den fanns på w140 v8orna, och rent spontant känns det som att den faktiskt skulle kunna passa på en 560motor, förstärk den, och kör med Olefejers kontroller från Danmark, då har du både automat, möjlighet att växla med paddlar och ställa alla parametrar,

hur hårt den växlar, snabbt, och beroende på gaspådrag, utsignal för att pausa insprutet så inte motorn gasar under växlingen mm.

Ojoj det där är exakt vad jag vill ha men trodde inte det fanns!
detta blir perfekt över sommaren. Jag ska köpa en 722.6 växelåda i sommar så jag har nått att pilla på sedan nästa sommar blir det att köpa en 560sec
willee93

Inläggav swampmonkey » 2015-04-12, 13.40.00

willee93 skrev:
swampmonkey skrev:722.6 lådan då kanske, tror den fanns på w140 v8orna, och rent spontant känns det som att den faktiskt skulle kunna passa på en 560motor, förstärk den, och kör med Olefejers kontroller från Danmark, då har du både automat, möjlighet att växla med paddlar och ställa alla parametrar,

Ojoj det där är exakt vad jag vill ha men trodde inte det fanns!
detta blir perfekt över sommaren. Jag ska köpa en 722.6 växelåda i sommar så jag har nått att pilla på sedan nästa sommar blir det att köpa en 560sec

Uppgradera lådan, och titta över grejerna :-) i standardutförande är de inte jättestarka, som att de klarar 700häst, men god potential.
Turbobanditen kanske ordnar uppgradering på sådana.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav willee93 » 2015-04-12, 14.52.05

jo jag ser att turbobanditen tog 25000kr för att uppgradera den lådan men tror jag ska kolla vad jag kan göra först.
willee93

Återvänd till W 124 E-Klass